Tempo och underlag

J

Jige

Hej hej,

Kör ett kallblod som behöver få lite bättre flås och förlora ett par kilon, men har begränsade träningsmöjligheter där vi står. Det som finns att köra på är i stort sett travbanan, och ytterkanterna på en äng (ofta lerigt, blött och slirigt :/ ). Det blir inte så mycket variation. Öppnas lite bättre möjligheter på vintern då isen lägger på sjön hoppas jag.

Det finns en del grusvägar man kan köra för att komma sig ut på längre turer, men jag vågar inte riktigt då grusvägarna är ganska hårda och jag inte riktigt vet vilket tempo man kan hålla utan att det blir farligt/sliter för hårt.

Så min fråga är, ska man överhuvudtaget köra på en hård grusväg, och i sådana fall - vilket tempo kan vara lämpligt att hålla?

Ser fram emot lite insikt!

Sv: Tempo och underlag

Jag tror man kan träna på i princip vilket underlag som helst (vet dom som bara har asfalt att träna på och får det att fungera). Jag tror att mycket ligger i att avbryta innan hästen blivit stum och trött i kroppen, för då orkar de inte ta emot sig med svikt och spänst längre - det tror jag ger ökad skaderisk. Intervallträna även som kondition, men intervallerna blir då flera minuter långa, en stunds paus mellan travpassen ger hästen chans att återhämta sig och utföra nästa travpass med förnyad spänst.

Du har inte tillgång till tryckvagn?
Kör man intervaller med sådan behöver det inte gå så fort och då kanske grusvägarna duger.

Nej,

Har tyvärr inte tillgång till tryckvagn. Det finns på inköpslistan dock.
Intervaller kan jag köra på travbanan, det är mest för att jag skulle vilja slippa "motionskörning" på banan som jag undrar angående underlag och tempo.

Tack för svaren!

Tycker det är ok att trava på lite hårdare underlag så länge det är någorlunda slätt.
Har själv endel sådana körvägar men joggar bara lugnt på dem.
Jag travar på hårdare underlag för vagn än vad jag skulle gjort om jag red.

Jag har grusvägar, en skogslinga + travbana och rakbana att träna på, mest kör jag mängdträning på grusvägarna och kör ungefär 17-18 km/h och ska dom få gå lite backintervaller på samma vägar så kör jag aldrig fortare än 2 min tempo (30km/h) i backarna. Kör mellan 9 och 13 km beroende på vilken väg jag tar. Ungefär var 5:e dag får dom gå intervaller på rakbanan.

Kör mina kallblod ca 5g/vecka. Jag brukar oftast ha sulor på dom fram under sommaren när vägarna är som hårdast. Tycker att mina hästar har hållit sig friska från senskador och ledinflammationer, hitills iaf;).

Senast ändrad:

Jag motionskör i intervaller med mina - travar då ett par km i taget i ca 25-27 km/h, nu är inte mina grusvägar betonghårda iofs. Men bara för att man talar om intervaller behöver det inte betyda snabbt tempo, lika om man har tryckvagn, där ska man ju oavsett om man motionskör eller tempotränar köra i intervaller. Är vägarna betonghårda då är ju tryckvagn guld värd, då får man ju ner tempot ett par km/h till på samma puls.

Jag motionskör i intervaller med mina - travar då ett par km i taget i ca 25-27 km/h, nu är inte mina grusvägar betonghårda iofs. Men bara för att man talar om intervaller behöver det inte betyda snabbt tempo, lika om man har tryckvagn, där ska man ju oavsett om man motionskör eller tempotränar köra i intervaller. Är vägarna betonghårda då är ju tryckvagn guld värd, då får man ju ner tempot ett par km/h till på samma puls.

Ja, tryckvagn får det bli framöver när läge finns.

Får man fråga, skrittar du hästen mellan intervallerna när du kör grusväg, och hur länge mellan intervallerna?

Tack för svaren!

Jag har precis börjat lägga ner mig för min tryckvagn o tränar sen ett par veckor med den...igår körde jag första intervallerna med den . Vad jag hört ska man inte köra mer än max 30 sekundersintrevaller, sen tycker jag det är svårt med trycket...ska man vrida upp trycket så man kommer till mjölksyrenivå, eller ska man hålla sig det sagda trycket (dvs 34 kilopound) i typ 2 mintempo ( på äldre starthäst) Jag kör med pulsmätare också och hästen kom inte upp i mer än 160 i puls...ska jag köra fortre eller öka trycket då ......?

Jag tycker nog det där är lika svårt som du, men jag tycker mig se att det är lättare att höja tempot än höja trycket på en häst som är lite ovan att gå med tryckvagn. Jag tycker mig se att om man höjer trycket så är det lättare att de inte rör sig riktigt optimalt, då föredrar jag högre tempo och korrekt rörelsemönster. Jag tycker det är lättare att få ett bra pulsvärde också genom att höja farten. Sen, efter någon vecka, kan man börja höja trycket istället/också. Det är mina erfarenheter i alla fall.

läste nu lite på protraners hemsida och man kan drista sig ttill att dra ner tempot till 1,50 och då ökar ju pulsen såklart...intressant detta, speciellt på unghästar och nu när träningsmöjligheterna blir lite kitsliga en period...

Problem här med på träningsfronten. Bara stenhårda grusvägar och ett lerigt gärde att träna på, suck, verkligen pest och pina! Vi försöker åka till rakan var 4-5 dag och framöver blir det "riktig" bana då vi behöver träna rutin med unghästarna inför kvalen nästa år. Men då närmsta bana ligger 7-8 mil bort blir det mycket farande.

Gärdet funkar okej ännu, blir mjukt och tungt att dra men snart blir det nog bara leråker om det inte fryser på. Joggar försiktigt på grusvägarna men känns inte riktigt bra, önskar man hade lite mer att välja på...Hoppas hoppas på snö och en kall vinter så det blir ljusare och mjukare att träna på!

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 356
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar