Temperatur för katternas sovrum?

G

goalisa

Mina katter bor i sadelkammaren, där har dom sin mat och sin "sovkoja"! Vilken temperatur får det lägst vara nu på vintern så att dom fortfarande sover gott och mår bra?
 
Sv: Temperatur för katternas sovrum?

bör väl vara rumstemperatur..vilken temp har ni i stallet där hästarna står?

ju kallare de är desto mer energi gå de åt att hålla kroppstemperaturen..
 
Sv: Temperatur för katternas sovrum?

Det är ingen värme i stallet, när det är rikigt kallt stängs dörrarna och då får fläktarna jobba istället för bra luft.

Dock i sadelkammaren har vi ju värme, men den kanske skall höjas till 18 grader?!
 
Sv: Temperatur för katternas sovrum?

Jag tror inte du behöver ha 18 grader till katterna, de har förhoppningsvis vinterpäls, men en varm, torr och dragfri plats att ligga på. Frigolit eller liggunderlag, kanske.
 
Sv: Temperatur för katternas sovrum?

Tack, jo dom är ute året runt så visst har dom satt päls! Rummet är ju alltid plusgrader (om inte annat för lädret ;))! Sen har dom sin koja där dom sover ihop, kanske inte ska oroa mig mer! Får ju ha koll på dom som vanligt så dom ser välmående ut :idea:
 
Sv: Temperatur för katternas sovrum?

Jordbruksverket skriver så här om temperatur.

Allmänna rådet 1 kap. 6 §
Temperaturen inomhus i hund- och kattstallar bör vara 10 – 21 oC, beroende på hundens eller kattens ålder och ras. Gamla och mycket unga individer behöver vanligtvis högre omgivningstemperatur.
 
Sv: Temperatur för katternas sovrum?

kl
Jag brukar flytta min stallkatt in i sadelkammaren när temperaturen sjunker ner mot 2-3 grader nattetid i stallet. I sadelkammaren har jag väl nånstans mella 10-18. Tror eg inte han fryser ute i stallet heller, han har en mysig korg med två fleecepläd i och den står uppe på en liten pall så att det inte blir kallt från golvet. Han är tjock och god och har jättefin kraftig päls.

Om katten är van vid att vara ute vintertid och är frisk och i gott hull och har en fin korg så far den nog inte illa av temperaturer ner mot nollan under natten. Du behöver inte sätta värmen på fullt i sadelkammaren, 10-15 grader räcker säkert jättebra. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 636
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 536
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp