R

Rattfylla

Alltså.
Tagit tempen nu två dagar i rad på min häst igår var det 37,2 och idag 36,6. Det tycker jag verkar lågt för att vara häst.
Men i övrigt är hon pigg och som vanligt tycker både jag och skötarna, hon äter och bajsar som hon ska.
Men kan det vara så att hon går ute nästan 10 timmar för att sen tas in och direkt ta tempen. Att det då visar mindre än om hon stått inne?

Sv: Temp...

generellt brukar man säga att tempen är ngt litet högre på kvällen.. temperaturen varierar alltså lite med NÄR du tar den.. tempa samma tid båda dagarna, och under samma omständigheter så får du ett svar du kan titta bättre på. :)

Min häst har en temp under 37 i normala fall. Har för mig att vet. sagt att det kan vara så.

Har varit ungefär samma tid och under samma förhållande hittills.

Kolla tempen när hon stått inne istället, på morgonen eller något. för ja, min hästs temp kan också sjunka efter hon gått ute.. men pendlar sällan mer än 37,8-38,1

Låter lite skönt att höra.
Kanske är så att den är lägre nu när hon har vila och går ute så länge om dagarna.

Detta är lite mer komplicerat då jag knappt aldrig är där uppe morgonar för jag bor 3.5 mil ifrån.

Men har du ingen normaltemp för den hästen? Så du vet var den brukar ligga när den är frisk.. bra idé
/K.A

Tinen skrev:
Men har du ingen normaltemp för den hästen? Så du vet var den brukar ligga när den är frisk.. bra idé
/K.A

Precis. Det är ganska lustigt. Man vet vad hästarna har i normaltemp men ens barn eller en själv. Jag har inte en susning.

Olika termometrar kan ge olika resultat (beroende på kvaliteten, antar jag). Mät temperaturen med samma termometer ungefär vid samma tidpunkt under några dagar så får du en uppfattning om var din häst brukar ligga i temp. Märker du att temperaturen avviker från vad termometerna normalt visar kan man reagera.

Tänkte också på det.. men utgick från att hon använde samma..
Min termometer som jag använder till min häst visar lite högre än min veterinärs.. men använder man samma termometer och utgår från den får man ju ändå ett mätbart resultat..

Har faktiskt varit lite dålig med att kolla normaltemp. Men vad jag har minne av brukar hon ligga runt 37.5 eller högre tror jag. Har nog inte tempat henne på ett år eller mer.
Hon har ju varit frisk och pigg så då tänker man ju inte på det.
Man tänker ju aldrig tanken att tempa nån som är frisk.

Men jag använder samma termometer hela tiden.

Jo trodde du använde samma termometer.. Men jättebra att ha koll på hästens normaltemp.. Kolla h*n regelbundet nu och se om det håller sj stablit eller inte.. eller rådgör med veterinär, aldrig fel

Min häst hade undertemp efter en ridtur. (9/4-05) Hon verkade lite hängig så jag tog temp och då hade hon 36,3. Ringde vet men de tyckte att jag skulle ringa igen om hon blev sämre. Hade daglig kontakt men vet via telefon men behövde aldrig ta ut dem. Men hon åt, efter ca en vecka med lite undertemp blev den normal igen (37,5). Under denna tid fick hon vila ifrån arbete, bara gå i hagen och ta det lugnt. Jag vet fortfarande inte vad det var.

Näee.. precis.. bara man håller det under uppsikt och det inte rör sig om JÄTTEförändringar. men att rådgöra med vet är ju aldig fel om man är det minsta osäker.. per telefon är de inte så dyra! ;)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar