Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

kl

Det finns nog INGEN som har helt samma syn på hästhållning och ridning som du (=som ger rätt magkänsla i allt). Tänk på det :)
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag försöker inte vara någon till lags och göra som någon tränare vill bara för att vara "snäll" mot tränaren. Visseligen gör jag som tränaren säger under träningstillfället men passar metoden inte mig så fortsätter jag inte på det spåret helt enkelt.

Jag rider i dagsläget för fyra olika tränare, speciellt mycket för tre st av dem just nu. Jag lyssnar på alla och "plockar ut" det som jag tycker känns rätt :). Jag läser även endel böcker och även där är jag lite kritisk, "köper" inte allt som sägs och står, men lyssnar/läser allt och plockar sedan ut det som jag tycker passar mig bäst och min generella syn på hur hästar "ska" ridas/hanteras. :) Jag väljer också ut VEM jag "lyssnar" på; per automatik lyssnar jag mer på de som har mycket mer erfarenhet än vad jag har; lyssnar också mer på de som arbetar med hästar och ha ridit/sett mycket olika typer av hästar.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Kl
Kan iof tänka mig att eftersom hästen ett par ggr tydligen försökt sparka ngn går åsikterna höga .... Blir ju lite annan nivå på tyckandet och tänkandet utifrån det , och allmänna råd så att säga .
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag brukar sålla genom att titta om den som jag ber om råd/den som ger mig råd utan att jag ber om det själv lyckats.

Om någon som är hoppryttare ger mig goda råd, hur fungerar dennes egna hoppning? Har hen tävlingsresultat? Har hen friska hästar och inga oförklarliga skador? Är hens hästar lugna, välmående och välridna? Om svaret är ja på alla frågor, då anser jag att jag bör lyssna på råden!

Det går ju att omvandla det i de flesta situationer, hästhantering, val av stall, val av foder osv.

Även jag har börjat med nya saker inom hästeriet och varit nybörjare (i mitt fall avel) och jag har gjort rätt val i och med att jag tänkt som ovan, hur har den uppfödare jag frågar om råd lyckats med sin avel? Hållbara hästar? Lätthanterliga hästar?
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

KL
För mig är det viktigt att ha på fötterna, det gäller i alla lägen. Jag läser på om väldigt mycket, inte minst om någon kommer med stensäkra påståenden.

Jag hade ett tag svårt att gällande ena hästen att stå upp för hur jag tyckte saker skulle göras och det gjorde att det inte blev så värst kul, trots att hästen i sig är fantastisk. Till sist insåg jag att orsaken till det var att jag inte riktigt kände att hästen var min och att besluten kring henne var mina. Jag har blivit tuffare och tuffare i vad jag känner och tycker kring mina hästar, vilket kanske inte alltid passar alla MEN många gånger har mina beslut i slutänden varit de som rek av veterinär tex. eller som visat sig gynna mina hästar.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

kl

Det finns nog INGEN som har helt samma syn på hästhållning och ridning som du (=som ger rätt magkänsla i allt). Tänk på det :)

Jag har sådan tur att jag har ett par vänner som har det! Gissa om jag håller hårt i de vännerna! :bow:

De vännerna skulle till och med få ta beslut om att ta bort min häst om jag vore för långt bort, tex på resa utomlands och inte personligen kan se min häst och den skadade sig allvarligt eller blev dödligt sjuk.

Sedan har jag en del fler vänner jag har samma grundsyn som, och det funkar perfekt! Jag tror att man som hästägare har några grundsaker som man inte kan tumma på, och då kan man komma bra överens med hästfolk med samma syn på just de grundsakerna, övriga saker känner jag att det finns fler rätt sätt, även om jag stenhårt bara använder ett av de sätten.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Jag kan tycka att det beror förstås på vad personen som blev sparkad egentligen menar och egentligen var med om. Det kan vara sant, eller en överdrift.

Vet inte hur många gånger jag fått höra om hästen som "anfaller", när det i själva verket är en häst som visar obehag men utan att hota människan vid sadling (där dessutom gjorden dras åt för hårt på en gång).
Eller där ryttaren faller av pga. Sin egen obalans/dålig ridning, men sedan påstår att hästen "slängde av" ryttaren.

Lyssna på andra kan man alltid göra, men man bör tänka lite själv också.

/V
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Ja verkligen ! Självklart finns det två sidor , det är lite därför jag uppmärksammat "det andra perspektivet" annat än TS egen uppfattning enbart . Därav min kommentar .
Ingen verkar ha uppmärksammat biten att någon upplevt att hästen försökt sparka den flera gånger . Självklart om den uppfattningen finns , så lär åsikterna om ts häst existera från flera håll , det var det jag uppmärksammade .
 
Senast ändrad:
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Angående ridningen så håller jag mig med tränare som gärna diskuterar och som vettigt kan förklara sin ståndpunkt. Om någon utomstående kommer med råd så bollar jag det med min tränare, och så försöker jag bedöma om tränaren kan argumentera för/emot på ett sätt som gör att jag förstår och som känns rätt.
Vidare anser jag att en tränare ska kunna se om en övning är för svår för mig/hästen, förklara det och ge oss en delövning som vi klarar så att vi kan arbeta oss framåt mot målet. En tränare som bara harvar på med övningar vi inte klarar tycker jag inte är en skicklig tränare. För mig personligen så är jag så kritisk så jag skulle säga till, men om jag anlitar en tränare så är det dennes expertis jag köper, och då vill jag inte behöva "kunna avgöra" sånt.

Egentligen samma med hovslagare, veterinär osv. Man får se till att hitta någon som man känner förtroende för, för mig avgörs det ofta av om de kan berätta för mig så jag förstår. Då får jag en känsla av att de vet vad de håller på med.

Vidare är hästen den bästa vägvisaren, om det inte går framåt så vandrar man på fel stig.
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

Den tanken har du förstås rätt i. Alla perspektiv beror på vilken bergstopp man befinner sig på.

/V
 
Sv: Teknik för att sortera bland alla åsikter och tyckande

KL

Intressant att det är fler som har samma problem. Har även jag samma problem med tyckande och åsikter och goda råd... Och en sak om det håller sig till goda råd, då tycker jag det är helt ok, men det blir lätt jobbigt när det inte längre är goda råd utan tjat och att man känner att det istället för att vara ens egen häst likaväl skulle kunna vara en häst man är medryttare på...

Att säga ifrån kan hjälpa, jag testade det igår, hjälpte nada. Att bara låta bli att lyssna fungerar så länge det är på nivån med goda råd, tyckande och åsikter. Fungerar inte när det har gått över till tjat och rena handlingar (att man upptäcker att oj, här var det ändrat).

Att man själv är sån som gärna vill ta till sig andras åsikter och försöka omvärdera sin egen kunskap utifall det är något som är bättre gör inte saken ett dugg enklare...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
941
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 144
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp