Tejpa efter stygn?

Trissa

Trådstartare
Jag sydde ett par stygn i ansiktet igår, och de ska tas om en vecka. Som jag förstod det ska man fortsätta tejpa efter det, för att undvika ärr. Just de små remsorna jag har fått med mig (omnistrip) verkar inte gå att köpa på apotek, är det någon som har bra tips på vad man kan använda i stället? Läkaren nämnde också att det fanns salvor för att hålla ner ärrbildningen, men ska man kombinera det med tejp? Fäster inte tejpen dåligt då?

large

Finns på Apoteket, går att beställa från deras hemsida. Salvorna börjar du väl inte med förrän såret är helt läkt och du inte tejpar längre?

Eftr min operation där jag blev syd runt ögat köpt jag vanlig kirurgtejp och klippte små remsor. Den tjocka kirurgtejpen vart nämligen lagom i längd så kunde bara klippa i önskad bredd
Billigt och enkelt.

Jag vart sydd under ögat och vid sidan av precis där ögonbryne slutar. Jag vart beordrad att massera varje dag för att minska ärrbildning och att et inte skulle dra ihop sig. Ingen salva men hålla sig undan sol i nästan 1 år då ärren annars mörknar väldigt fort

Jag har tejpat med både kirurgtejp som klippts i lagom bitar samt såna som var bifogat en bild här. Har för mig att det finns hudfärgad kirurgtejp som jag tejpade just i ansiktet när jag ville vara lite fin.

large

Finns på Apoteket, går att beställa från deras hemsida. Salvorna börjar du väl inte med förrän såret är helt läkt och du inte tejpar längre?

Jag tyckte läkaren sa något om att det är bra om du fortsätter tejpa 1-2 månader. :confused: Men det kanske var jag som fattade fel, och det skulle vara veckor?

Jag tyckte läkaren sa något om att det är bra om du fortsätter tejpa 1-2 månader. :confused: Men det kanske var jag som fattade fel, och det skulle vara veckor?
Du ska låta stripsen sitta kvar tills det är läkt, du behöver bara ta bort och ersätta med nytt om någon släpper. När sårkanterna är läkta behöver du inte ha stripsen längre och då kan du smörja med en snäll mjukgörande salva. Suturerna är satta för en djupare läkning i hudlagren, och stripsen håller samman yttre sårkanterna till läkning. Börjar det bli rött och/eller kladdigt i sårkanterna kan distriktssköterskan på vårdcentralen behöva titta på det.

Jag tänker att det kanske är lite som när en tatuerar sig (aldrig blivit sydd, så tatuering är min enda referens :angel:) Rekommendationen där är att smörja några gånger om dagen med en fet salva i två-tre veckor för snyggare ärrbildning. Vissa påstår att tatueringen behöver vara täck under de veckorna, andra hävdar att det funkar fint att lufta när skorpan läkt ihop

När jag skar mig i fingret blev det tejpat dagen efter. (Hade lagt tryckförband själv på kvällen innan). Det skulle sitta tills såret läkt ihop, alltså inte byta tejp alls på en vecka. Om man drar bort den för tidigt så kan sårkanterna lossna från varandra och kan då inte läka ihop. Så sa de åt mig iallafall.

Det tar ju ett par veckor ofta beroende på storlek på det som är sytt innan det är läkt, så 1-2 månader kan nog stämma.

Du ska låta stripsen sitta kvar tills det är läkt, du behöver bara ta bort och ersätta med nytt om någon släpper. När sårkanterna är läkta behöver du inte ha stripsen längre och då kan du smörja med en snäll mjukgörande salva. Suturerna är satta för en djupare läkning i hudlagren, och stripsen håller samman yttre sårkanterna till läkning. Börjar det bli rött och/eller kladdigt i sårkanterna kan distriktssköterskan på vårdcentralen behöva titta på det.
Det där stämmer inte.
Om man slutar tejpa direkt när det ser läkt ut så är det STOR risk att kanterna sakta dras isär och man får ett onödigt brett och fult ärr.
När maken opererade korsbandet kan vi nog ha fortsatt tejp i ett par månader. Hans ärr syns inte förrän man verkligen börjar kolla efter det.
Det är otroligt synd att sjukvården inte informerar bättre om hur länge man faktiskt behöver fortsätta tejp för att slippa fula ärr.

Det där stämmer inte.
Om man slutar tejpa direkt när det ser läkt ut så är det STOR risk att kanterna sakta dras isär och man får ett onödigt brett och fult ärr.
När maken opererade korsbandet kan vi nog ha fortsatt tejp i ett par månader. Hans ärr syns inte förrän man verkligen börjar kolla efter det.
Det är otroligt synd att sjukvården inte informerar bättre om hur länge man faktiskt behöver fortsätta tejp för att slippa fula ärr.
Fast ts läkare hade ju sagt 1-2 månader, vilket är rimligt om det inte är ett allt för stort område. Tror jag tejpade mitt i ansiktet ca 6 v efter stygnen togs bort (3st) och det ärret syns bara om man vet att det finns där och kollar efter det och då är det ändå på ett väldigt synligt ställe.

Fast ts läkare hade ju sagt 1-2 månader, vilket är rimligt om det inte är ett allt för stort område. Tror jag tejpade mitt i ansiktet ca 6 v efter stygnen togs bort (3st) och det ärret syns bara om man vet att det finns där och kollar efter det och då är det ändå på ett väldigt synligt ställe.
Ja, men det måste ju vara ett undantag att TS fått så bra råd, jag har inte hört förut att man fått rådet av läkare att tejpa så länge.

Nu har stygnen varit borta någon vecka, och jag tejpar på! (Även sköterskan som tog stygnen sa att jag skulle fortsätta tejpa.) Har provat Steristripes, och tycker de är så där. Fäster sämre och är väldigt vita... :p Jag fick med mig Omnistripes från sköterskan, så jag ska försöka leta upp sådana på nätet.

Man tejpar alltså för att det ändå inte är riktigt läkt så här tidigt? Med tanke på att sårkanterna kan dras isär, menar jag. Det var bara två stygn, och ser jättefint ut, tycker jag, syns knappt.

Jag sydde ett par stygn i ansiktet igår, och de ska tas om en vecka. Som jag förstod det ska man fortsätta tejpa efter det, för att undvika ärr. Just de små remsorna jag har fått med mig (omnistrip) verkar inte gå att köpa på apotek, är det någon som har bra tips på vad man kan använda i stället? Läkaren nämnde också att det fanns salvor för att hålla ner ärrbildningen, men ska man kombinera det med tejp? Fäster inte tejpen dåligt då?
Jag har tejpat i många omgångar. :)
Använde Leukopors hudfärgade tejp och klippte själv till lagom bitar. Sitter bra, är billigt och är diskret.
Edit:
Heter visst Micropore nuförtiden, "Beige kirugisk tejp". 9 meter kostar under 30 kronor.

Min erfarenhet är att det lönar sig att tejpa minst så länge som läkaren sa och inte en dag mindre!
2 månader kanske är lagom om det sitter på ett ställe som inte rör sig. Är det på ett rörligt ställe hade jag tejpat längre, 6 månader ca. Jag fimpade tejp efter två månader en gång och fick så mycket svallkött samt brett ärr, att det fick göras om.
De ställen på kroppen som är tejpade ser fina ut eller syns inte alls. De som jag inte tejpat syns på långt håll en sommardag.
Lycka till.

Senast ändrad:
En sak slog mig nu, ska man tejpa på längden eller tvären? Jag har fortsatt tejpa tvärsöver ärret, som sköterskan gjorde, men går det lika bra att tejpa längs med ärret? Det skulle nog sitta bättre tror jag, provade Mepiform, men den funkar inte alls, det är för rörligt. (Läppen)

Jag tänker att huvudsaken borde vara att man håller ihop ärret.

Jag tog förresten bort ett födelsemärke häromveckan och sköterskan rekommenderade att tejpa i "minst tre månader, ju längre desto bättre, så tejpa så länge du orkar". Hon sa också att det går lika bra att dra av stripor av kirurgtejp som att köpa sånadär smala strips.

Hon sa att jag skulle "hålla ihop ärret" när jag tejpar, men inte så det blir skrynkligt, och satte tejpremsorna i ett X. Det är ett väldigt litet sår jag har, det blev bara ett stygn.

Hör med 1177 för ett säkrare svar ;) , men kanske hålls såret ihop bäst om man tejpar det på tvären?

Det finns liksom en tanke med att använda strips på tvären (eller fjärilstejpning, -> X ), dels för att de främjar bästa fixeringen och därmed läkningen på små rörliga ytor bättre än vad en täckande tejp gör, de ger sårytan bästa miljön (icke slutet) och de riskerar inte att dra isär sårkanterna när de avlägsnas.

Det finns liksom en tanke med att använda strips på tvären (eller fjärilstejpning, -> X ), dels för att de främjar bästa fixeringen och därmed läkningen på små rörliga ytor bättre än vad en täckande tejp gör, de ger sårytan bästa miljön (icke slutet) och de riskerar inte att dra isär sårkanterna när de avlägsnas.
Det förstår jag, men läkt är det ju sedan flera veckor tillbaks.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 449
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama