Tegelgolv i stall?

Nixehen

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det?
Som en del vet så är vi i full gång med att inreda en gammal ladugård till stall. Planen var att gjuta golv med hjälp av betongbil - men då hela jäkla sommaren har regnat bort här så kommer han helt enkelt inte till med lastbilen! (Det sista problemet jag trodde att jag skulle få...)
Nu letar jag alternativa lösningar och föll då tillbaka på en gammal dröm om tegel som stallgolv. Det är något av det vackraste jag vet, men frågan är om man som lekman kan lägga det själv? Någon som vet?

Planen är att isåfall hyra en betongblandare och gjuta i boxarna och sedan ha tegel i gångarna.
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Har stått i ett stall med gammalt tegelgolv och det var såphalt finns kanske olika sorter man kan lägga men efter den erfarenheten är det inget jag ens skulle fundera på att skaffa.
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Nu letar jag alternativa lösningar och föll då tillbaka på en gammal dröm om tegel som stallgolv. Det är något av det vackraste jag vet, men frågan är om man som lekman kan lägga det själv? Någon som vet?
Det kanske är fullkomlig överkurs, jag vet inte, men spontant skulle jag nog själv inte lägga golvtegel där det kan utsättas för hög belastning utan att lägga det ovanpå just betong. Jag skulle tro att hur hårt man än annars packar underlaget så kommer teglet att röra sig under stort tryck, varpå fogarna spricker upp, vatten kommer ner, det blir vinter... ja du förstår.
En annan aspekt som nog tyvärr skulle avhålla mig från tegelgolv i stallet är att jag misstänker att det kan bli litet väl halt och därmed farligt, både för (framför allt skodda) hästar och människor. Fast visst är det snyggt.
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Tror tyvärr inte det blir så bra. Halt och svårt att få plant. Vad är det för golv nu? Inget alls?
 
Sv: Tegelgolv i stall?

tegel är nog för poröst för att tåla hästar, ska man ha sten golv så tror jag kuller sten + sand/grus emellan så man enkelt kan lägga om det när det sätter sig(för att det inte ska sätta sig ojämnt får man göra ordentligt hårdgjort och eller gjuta under).

kuller sten är ju fint, men det blir också ganska halt om det är skodda hästar. men är smidigt om man bara har jord under så kan man grusa på vintern(kratta bort det värsta sen så lägger sig resten mellan stenarna), kisset rinner ganska lätt igenom golvet också.

sopning blir antingen ett helvete eller så sköter det sig själv(dvs antingen så plockar du strå för strå från springorna mellan stenarna för att inte få med dig för mycket grus, eller så krattar/sopar du bort det värsta och låter böss osv förmultna i springorna.)


var på ridläger på ett slott med stengolv i stallet :love: jobbigt att sopa men ser så underbart ut!
 
Senast ändrad:
Sv: Tegelgolv i stall?

Det ska vara någon tegelsort som ska funka i stallar, kommer bara inte ihåg vilken. Med fel sort blir det som sagts ovan tokhalt efter ett tag.
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Jag har betonggolv men har lagt mattor i stallgången för att slippa halkan av fruset vattem i gången. Eller isklumpar under skorna. Så väljer du stengolv så är det mitt tips om det blir halt!
 
Sv: Tegelgolv i stall?

När jag besökte Polisrytteriet i Göteborg i höstat hade de också gummimatta på betonggolv, för att minska halkrisken framför allt för hästarna. Dessutom förbättrade det tydligen ljudmiljön i stallet. Mattan som jag minns den är massiv svart gummimatta ca 10-12 mm tjock, enligt uppgift litet tung vilket var bökigt eftersom den behövde tas bort när man skulle köra truck eller liknande i stallet.
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Vi hade tegel på landet. Var jättevackert och pappan i huset lade golvet själv. Men han har byggt stall åt andra så räknas nog inte som lekman!
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Typiskt amerikansk fråga. ;)

Jag säger som du, jordgolv plus matta är kanon! Men då skall det ju till att jorden dränerar ordentligt (t.ex att den är väldigt sandig istället för lerig).

TS, det finns ju tegel som inte är gjort i tegel utan i gummi! Det tycker jag man ser i lyxstall titt som tätt-
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Varfor betong i stallen? Varfor inte jord med gummimattor over?
Det finns säkert en massa fördelar med jordgolv (utöver att det är billigt), även om jag inte kommer på några just nu. ;) Men min uppfattning tills jag blir överbevisad är att hårdgjort golv nog totalt sett är att föredra. Lättare att hålla rent på ett effektivt sätt (sopa, spola), håller bättre för tung belastning, låter spol-/avloppsvatten rinna dit det är avsett, minskar snubbelrisk för människor och djur, går (om man har budget) att värma upp med el- eller vattenburen golvvärme i stallgång för att ytterligare minska halkrisk, lättare att bygga stabil boxinredning. Kommer nog på nåt mer. :)
 
Sv: Tegelgolv i stall?

LOL Jerseyite ... jag red som barn for manga ar sedan i Stockholm, men det jag lart mig om hastar har jag lart mig har.:p

Har rynkar man pa nasan at betong eller andra 'harda' golv da det blir hart for hastarna's hovar att sta pa. Jag kanner en som har en jatte anlaggning med 4 stall byggnader med ett 20-tal boxar i varje byggnad. Tva byggnader har betong golv med gummi mattor och tjockt med stro och dar papekas det att inga hastar kan sta mer an 12 timmar per dygn for att det ar for hart.:p

Jag har som sagt haft hastar i stallet i over 5 ar och aldrig lyft pa mattorna, det har fungerat aldeles utmarkt. Bade det lilla drenage som behovs med urin och med vikten av hastar. Mitt gamla halvblood (178 cm) var en "stall vandrare" och stod pa box vila i nastan ett ar nar han brot manken. Jag har aldrig haft gummimattorna upprivna eller nagon risk att snubbla och har inga 'hal' eller fordjupningar under mattorna.
Nu har jag tvatt stallar sa jag blaskar inte med vatten annat an till hastarna att dricka i boxen och en gang om ar nar tandlakaren kommer.
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Har rynkar man pa nasan at betong eller andra 'harda' golv da det blir hart for hastarna's hovar att sta pa. Jag kanner en som har en jatte anlaggning med 4 stall byggnader med ett 20-tal boxar i varje byggnad. Tva byggnader har betong golv med gummi mattor och tjockt med stro och dar papekas det att inga hastar kan sta mer an 12 timmar per dygn for att det ar for hart.:p
Ok, då förstår jag tanken! Fast själv har jag svårt att tro att det skulle vara någon avgörande skillnad i komfort mellan ett hårt packat jordgolv och ett betonggolv med tjockt lager strö. Det handlar ju inte om att springa omkring, utan mest stå mer eller mindre stilla eller ligga ner. (Och mer än 12 timmar om dagen vill väl de flesta undvika att ha en frisk häst i box ändå.)
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Det är min nödlösning för den här vintern - att padda det nu inlagda gruset och lägga gummimattor på och sedan tjockt med strö på det. Dock är jag rädd att det ändå kryper in viss fukt underifrån. =/

KL*

Efter att ha googlat en hel massa så har jag kommit fram till att jag ska prova lägga tegel i gångarna, tvivlar på att det skulle bli halare med dessa gamla skrovliga tegelstenar än med ett slätt betonggolv faktiskt. :)

Teglet får jag gratis, så chansningen är liten. Funkar det dåligt så kommer jag plocka bort det nästa år och gjuta gångarna också. I år blir det gjuta boxgolven med liten blandare och som sagt, tegel i gångarna! :)
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Det är min nödlösning för den här vintern - att padda det nu inlagda gruset och lägga gummimattor på och sedan tjockt med strö på det. Dock är jag rädd att det ändå kryper in viss fukt underifrån. =/

KL*

Efter att ha googlat en hel massa så har jag kommit fram till att jag ska prova lägga tegel i gångarna, tvivlar på att det skulle bli halare med dessa gamla skrovliga tegelstenar än med ett slätt betonggolv faktiskt. :)

Teglet får jag gratis, så chansningen är liten. Funkar det dåligt så kommer jag plocka bort det nästa år och gjuta gångarna också. I år blir det gjuta boxgolven med liten blandare och som sagt, tegel i gångarna! :)


Vi har ett gruslager på ca 10 cm som ligger direkt på marken (sandjord förvisso) i vårt vindskydd och det är alltid snustorrt, hur blött det än är i marken direkt utanför!

När det gäller tegel så går det kanske inte att jämföra med det man har på golv inomhus?

Det som var i en del av stallet jag 'växte upp i' är dock riktigt halt, men så är det också sgs blankslitet också.

Gratis är gott! Rapportera gärna om hur det blir!
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Någon som har erfarenhet av det?
Som en del vet så är vi i full gång med att inreda en gammal ladugård till stall. Planen var att gjuta golv med hjälp av betongbil - men då hela jäkla sommaren har regnat bort här så kommer han helt enkelt inte till med lastbilen! (Det sista problemet jag trodde att jag skulle få...)
Nu letar jag alternativa lösningar och föll då tillbaka på en gammal dröm om tegel som stallgolv. Det är något av det vackraste jag vet, men frågan är om man som lekman kan lägga det själv? Någon som vet?

Planen är att isåfall hyra en betongblandare och gjuta i boxarna och sedan ha tegel i gångarna.

Och jag säger som många andra värdelöst med tegelgolv, snorhalt redan i sig själv så när det sedan blir blöt oavsett om det bara är vanligt vatten eller snö och is ska vi inte ens prata om, då var det inte bara hästarna som halkade längre...

/Camilla
 
Sv: Tegelgolv i stall?

Jag känner lite så att jag kan chansa - om alternativet är att ha enbart grus med gummimattor på så är det värt att prova. Funkar det inte så är det inte värre än att jag kan slänga på gummimatta på teglet också. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning (Alltså herregud, har suttit i en timme och letat rätt "rubrik" att posta inlägget i, hittar inget "STALL"?) I våras blev jag hipsvips...
Svar
3
· Visningar
1 713
Anläggning Ja, så då har vi alltså flyttat från det "färdiga stället" till, ja, ett mindre färdigt ställe ;) Till våren ska vi alltså bygga ett...
Svar
6
· Visningar
1 422
Senast: Pettsson
·
Ekonomi & Juridik Håller som bäst på och planerar för stallbygge i gammal ladugård. Takhöjden är inget problem då det i byggnaden är fri tackhöjd till...
Svar
9
· Visningar
5 865
Senast: lahsd
·
Ekonomi & Juridik Läget ligger till såhär Jag har alltid velat ha ett eget företag med hästar, vem vill inte det? Jag har läst företagsekonomi med...
Svar
17
· Visningar
2 737
Senast: ZorroLouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp