Tecken på löp eller sjukdom?

Jenny85

Trådstartare
Jag känner mig fånigt okunnig angående det här med löp då jag för inte så länge sedan fick hem en tik, och har helt enkelt inte sån stor koll.

Tiken ifråga blir snart 2 år och enligt uppfödaren borde hon ha börjat löpa i februari, och nu är det snart april. Vi väntar och väntar, och dem sista dagarna har jag börjat fundera om man ska börja bli orolig?

Nu ikväll så upptäckte vi att hon hade lite torkade flytningar, men inge blod. Hon har dessutom skällt ut min hanhund och låter inte honom komma nära. Han är väldigt intresserad av henne och piper lite. Tycker också att tiken är lite spänd om magen, men det är så svårt när man väl börjar känna. Kan det vara ett tecken på att löp är på gång eller ska man bli orolig att nåt är fel?

Jättetacksam för svar! Skäms över min okunnighet men jag har liksom hoppat över "tik-sidorna" i böckerna jag läste när jag skaffade hund eftersom jag ju bara hade min lillkille :o

Sv: Tecken på löp eller sjukdom?

Jag är ingen expert på området,men jag har själv en tik på två år och jag har aldrig sett några flytningar på henne.
Däremot att hon borde ha löpt i februaari behöver inte betyda så mycket.En tik brukar löpa ungefär men ett halvårs mellanrum,men långt i från alla.Jag känner till två tikar där den ene löper var femte månad och den andra en gång om året.Vet också om fall där tiken "hoppat" över löpningen pga hård jakt under jaktsäsong och börjat efter det istället.
Kanske kan det vara så att din tik kommit i "fel" balans efter ägarbytet och vart lite stressad,ätit annorlunda eller fått mer motion än innan ,och att detta påverkat hennes löpperioder.

Hon både äter mer och får betydligt mer motion än hon fick förut, kanske det har bidragit? Så då kanske jag inte behöver oroa mer över att hon har skjutit upp löpet i alla fall...

Men jag blir ju fundersam pga flytningarna och svullen mage (kan iofs vara lite inbillning eftersom jag oroat mig lite över löpet) i samband med förskjutet löp. Tänk om djuren kunde prata :grin:

Är du helt säker på att hon inte löpte som hon skulle i februari?
Flytningar ska inte förekomma normalt.....
Med tanke på att du tycker hon är spänd över magen och har flytningar, så tycker nog jag att du borde låta veterinär ta en titt....det jag tänker är att hon eventuellt är dräktig, eller att hon har någon infektion i slida eller livmoder.

Alltså... vi tänkte så här att uppfödaren har väldigt många hundar och det kan ju inte va lätt att hålla koll på alla tikars löptider, så vi har hållt koll på henne sedan januari. Vi har tagit en fuktig bomullstuss ganska ofta för att kolla om vi ser nå tecken på blod, men ingenting... Min hanhund har alltid tyckt att hon luktar gott och gärna försökt slicka ibland, men aldrig särskilt upphetsad. Igår kväll var han visserligen lite till sig men idag helt som vanligt. Så jag tror inte hon kan ha löpt utan att vi har märkt det. Men sen läste jag att det är ganska vanligt att småhundar inte blöder under löp, så nu blir jag lite orolig ändå...

Det kanske är bäst att ringa vet. utifall. Hellre en gång för mycket än en gång för lite...

Innan vi fick henne så hade hon haft en jobbig urinvägsinfektion, kan det påverka tro? Tänker att det här kanske är nå efterverkningar av urinvägsinfektionen?

De blöder de också men mindre hund mindre mängd sedan har jag fått för mig att det är vanligare bland småhundarna att de är extremt renliga och aldrig lämnar fläckar.

Nej om ni har hanhund borde ni inte missat ett löp det håller jag med om. Dock ganska vanligt att de flyttar sina löp.

Ett enkelt blodprov kan visa om hon löpt innom de senaste två månaderna och det gått spårlöst förbi.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
412
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
441
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 537
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 620
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka