Tecken på att ett sto snart ska föla.

Emsan

Trådstartare
Vilka är de vanligaste tecknen på att en fölning snart är nära? Förstår att det kan variera, men hur viste ni att era sto skulle föla?

Sv: Tecken på att ett sto snart ska föla.

*Slappa bäckenband
*Mjölken ändrar färg och konsistens
*Stoet börjar bli oroligt, (ex kollar magen, börjar vandra)
*Kliar svansen
*Matstrejkar
*Förverkar

Finns många olika sätt ston visar att det är dax på, vilket är individuellt. En del har alla tecken, en del nästan inga. Tror de vanligaste grejerna att gå på är mjölken och bäckenbanden. Finns fler tecken en ovan nämnda, tempen på stoet kan tex öka en grad innan fölning.

Mvh Maria

Ok men börjar det alltid komma mjölk när det närmar sig?

Jag har fått lära mig att aldrig kolla mjölken genom att mjölka ur. Kan sätt igång mjölkproduktionen för tidigt.

åh, det visste jag inte...får sluta upp att kolla mjölken varje dag då.

Det där är inte sant. De flesta gör så, och man rekommenderar det i många böcker om fölning.

Sen ska man ju naturligtvis inte ta mer än några droppar eller så.

Bara att själv välja vem du vill tro på...

Jag vågar ej hålla på att mjölka. Mitt ena sto i år gick 1 månad över tiden. Tänk vad mjölk det är...

Senast ändrad:

Vårt ena sto har gått över med ett par dagar nu. I morse såg jag något som såg ut som bloddroppar i nederkant av vulvan. Har aldrig sett det på något annat sto. Kan det vara ett tecken att det är dags i natt kanske?

Utöver de tecken som redan nämnts så efter några föl på samma märr så känner man i regel på sig när det är dax.

Men här går vi mest efter mjölken. Brukar dra ut en femkronas stl i handflatan. När den är vit som gammaldags mjölk och är så ända ut i kanterna, då är inte fölningen långt borta. Det sista som tillkommer i mjölken är Ca som ger det dess vita färg....

OBS: ingen regel utan undantag! Finns ston som kan föla utan vit mjölk, även om det inte är det vanligaste.

Gira :banana:

Har jag samma tur som i fjor så behöver jag inte vaka i onödan. Fick leverans alla nätter :D
;) kan ju ha lite tur och få 4 föl samma natt, men det får jag nog se mig i månen efter... I år ska jag nog pinas!:crazy:

Stoets juver blev jätte hårda igår kväll, det kommer ingen mjölk och hon blir skit sur när man tar på dem. Vad kan detta betydda?

Stoets juver blev jätte hårda igår kväll, det kommer ingen mjölk och hon blir skit sur när man tar på dem. Vad kan detta betydda?

Undrar samma sak då mitt sto också har sådant juver, fast hon har haft det i ca 2 veckor..

//Diana

1 april, men jag tror inte det blir ett aprilskämt. Förra året gick hon 16 dagar över tiden, då var det i och för sig första gången.

Bara att själv välja vem du vill tro på...

Tja, jag tror nog mer på Sveriges veterinärkår än på dig i alla fall. För jag vet ingen som menar att det spelar någon roll, men du kanske har källor för ditt påstående??

Sen är det ju så att råmjölken inte produceras förrän i samband med att fölningen drar igång.

Tja, jag tror nog mer på Sveriges veterinärkår än på dig i alla fall. För jag vet ingen som menar att det spelar någon roll, men du kanske har källor för ditt påstående??

Sen är det ju så att råmjölken inte produceras förrän i samband med att fölningen drar igång.

Du behöver ej vara otrevlig.

Jag har bara 30 års efarenhet att luta mig åt, inte jättelångt men kanske mer än vad du har?

Kan du ge tips på att ej mjölka ut i år också, så jättebra!

Väntar nummer tredje fölet till idag. Kan jag skicka räkningen till dig ifall det "skiter på sig"?
Jag har råmjölk, kamera och fin box...

Jag mjölkar ut varje år också. Fryser in ifall den behövs nästa år.

Senast ändrad:

Du behöver ej vara otrevlig.

Det är jag inte. Bara kritisk till påståenden tagna ur luften.

Jag har bara 30 års efarenhet att luta mig åt, inte jättelångt men kanske mer än vad du har?

Erfarenhet behöver inte vara lika med kunskap, speciellt inte när det handlar om såna här seglivade myter.

Kan du ge tips på att ej mjölka ut i år också, så jättebra!

Du får nog förklara vad du menar, för jag får inte ihop meningen alls.

Väntar nummer tredje fölet till idag. Kan jag skicka räkningen till dig ifall det "skiter på sig"?
Jag har råmjölk, kamera och fin box..

På vilket sätt skulle jag vara ansvarig för om fölningen skiter sig? Det är jag väldigt nyfiken på?

KL

När det gäller juver och mjölk så KAN det vara en vägledning för den oerfarne uppfödaren.
Men denne bör samtidigt ha i åtanke att juvrets status inte ÄR ett säkert tecken.

Vi kollar enstaka gång men är lite restrektiva där.
Finns en orsak:
Mjölkdroppar ut-----Skit in----mastit??

Visst ska man titta och även kanske kolla nån droppe men...ta inte för givet att märra inte fölar bara för att hon just då inte har mjölk eller fel färg på mjölk...För det kan hon.
Femtio procent av våra fölar utan vaxdroppar och halvfulla juver.

AM

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
413
Senast: Mia_R
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka