TBC vaccin mot/i Inkar??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine_65
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 610
M

Madeleine_65

Hej!
har en liten fråga om någon har erfarenhet av injektioner av TBC vaccin ( tuberkulos vaccin) i inkar?
Har en häst med en ink på sitt ena ögonlock som vi funderar på behandla med metoden efter som den sitter så dumt till. Någon som vet vad kostnaden på detta är???

tacksam för svar!!

Sv: TBC vaccin mot/i Inkar??

Vi gjorde det på vår förra häst och det fungerade ganska bra tillfälligt. De skrumpnade ihop och ramlade av men jag har för mig att de kom tillbaka igen. Kostnaden vet jag inte.

tack för svaret! Ja det är dock bara 60% att det fungerar. Men det är ju dock värt ett försök.! sen beror det lite på vad det är för sorts inkar, det ska tydligen fungera bäst på inkar som inte är så kallat "vårtliknande" utan inkar som är mer inbäddade under huden, där huden är intakt.

tack för svaret! Ja det är dock bara 60% att det fungerar. Men det är ju dock värt ett försök.! sen beror det lite på vad det är för sorts inkar, det ska tydligen fungera bäst på inkar som inte är så kallat "vårtliknande" utan inkar som är mer inbäddade under huden, där huden är intakt.

Det kan stämma för det var två inkar som behandlades. Den ena var en stor "vårtliknande" och den kom tillbaka medan den andra var en liten "inbäddad" och den tror jag inte kom tillbaka.

Det är nog värt ett försök. Jag har svårt att tro att det är väldigt dyrt. Det måste ju dock upprepas flera gånger under en tid. Kommer inte ihåg hur många gånger vi sprutade.

Ja vi får prova! verkar vara det vanligaste sättet behandla inkar på sådana ställen. op och krämer är uteslutet på sådana ställen.
Vore kul läsa om fler varit ute för samma, och gjort en sådan behandling. utomlands är det mer vanligt och verkar vara en bra metod för bli av med dem.

Vi har vaccinerat (BCG injection) bort ink på en häst och det funkade mycket bra och hittills har inga inkar återkommit, vitsen är ju att hästen ska bygga upp ett immunförsvar mot ink. Se länk över behandlingsmetoden: http://www.liv.ac.uk/sarcoids/treatment/immune/
Det krävs ganska många vaccineringar i inken och då tickar pengarna snabbt eftersom man inte kan göra det själv utan veterinär måste komma ut var gång. I vårt fall gick det på strax över 10 000.

Vi har vaccinerat (BCG injection) bort ink på en häst och det funkade mycket bra och hittills har inga inkar återkommit, vitsen är ju att hästen ska bygga upp ett immunförsvar mot ink. Se länk över behandlingsmetoden: http://www.liv.ac.uk/sarcoids/treatment/immune/
Det krävs ganska många vaccineringar i inken och då tickar pengarna snabbt eftersom man inte kan göra det själv utan veterinär måste komma ut var gång. I vårt fall gick det på strax över 10 000.

det var överkomligt, men beror ju på hur många gånger ni sprutade??? många säger 2 nån säger fler.. funderar på om någon vettig finns i Skåne som kan utföra detta som man kan lita på.. vore toppen om min killes ink på ögonlocket försvann!
Var satt era inkar??? och hur lång tid tog det innan de började krympa/försvinna???

Nodulära heter de inbäddade.

Men det går att operera ögonlock med, om det krävs. Hade ett sto som fick opereras för stor nodulär ink på ögonlocket. Nu var det inte helt problemfritt då de fick transplantera hud etc och kroppen stötte bort transplantatet etc.

Men att inte operera hade inte varit ett alternativ heller, och inte heller injektioner då det tog 'för lång tid' (den var snabbväxande). Kan vara skönt veta om det inte fungerar med annan behandling dock att det går att operera även ögonlock =)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 072
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka