Tävlingssäsongen 2016

Lejonelle

Trådstartare
Hur tänker du lägga upp tävlingssäsongen? Lägger du upp en plan utifrån dina mål för året eller tar du en tävling i taget?

Förra säsongen blev väldigt ojämn av olika skäl och vi tävlade en hel del. I år tänkte jag vara lite smartare och göra färre men mer genomtänkta starter. Det skulle vara intressant att höra hur du tänker!

Jag lägger både upp en plan utifrån våra mål och tar en tävling i taget :D
Året har börjat bra tävlingsmässigt med ett 1:apris på vår första tävling, sen gick vi och vann en inoff lydnadsetta, så kanske kanske börjar hon bli lite stabil tävlingsmässigt :)
Målet med lydnaden är LP1 asap ( 1st 1apris kvar dit) och sen hoppa på klass 2. Men man vet aldrig med fröken akita, man får ta tävling för tävling...

Sen tänker vi starta sökappellen efter sommarn är planen, när det inte är så varmt längre. Förhoppningsvis blir vi uppflyttade då och hinner kanske starta nån lägre innan året är slut. Vi tar det som det kommer.

Tänkte gå anlagsprovet i viltspår med valpen i höst, då kan jag lika gärna passa på att starta Pärla i öppenklass om jag ändå ska balta med klövar och blod igen :idea:

Kommer ställa ut valpen några ggr i år, förhoppningsvis plockar vi ett par cert innan året är slut (vadå man måste ju sikta högt :angel:). Pärla är redan Seuch så hon kommer inte ställas mer än på rasspecialen nu i helgen.

Hur tänker du lägga upp tävlingssäsongen? Lägger du upp en plan utifrån dina mål för året eller tar du en tävling i taget?

Förra säsongen blev väldigt ojämn av olika skäl och vi tävlade en hel del. I år tänkte jag vara lite smartare och göra färre men mer genomtänkta starter. Det skulle vara intressant att höra hur du tänker!

För oss håller tävlingssäsongen på hela året, så mot slutet av året sätter jag upp mina mål inför nästa, det kan vara allt från små saker som att finjustera ett moment till att få ny titel.
Visst har vi en sån tråd på buke - där alla skrev deras mål och planer inför 2016?
Hittills håller jag i alla fall den planen och har till och med gått bättre än planerat :p

Jag jobbar lite mer med kvantitet i PR, eftersom vi behöver "träna på tävlingssituationen" för att hitta några viktiga nycklar och åtgärder. Både när det gäller hundens beteende och när det gäller den mentala biten för mig. Jag tycker nämligen att det är rätt töligt att tävla och har alltid en liten kamp med mig själv att ens ta mig dit, så jag behöver vända det från "nödvändigt ont" till "höjdpunkt". Det är inte helt enkelt ;)

Visst har vi en sån tråd på buke - där alla skrev deras mål och planer inför 2016?

Ja det finns en spännande tråd med allas mål för året :) Här är jag ute efter detaljer, vad som styr vilka tävlingar man väljer, hur ofta man väljer att tävla i vilken sport, vilken strategi man har, helt enkelt.

Grattis till fina resultat :)

Jag lägger både upp en plan utifrån våra mål och tar en tävling i taget :D
Året har börjat bra tävlingsmässigt med ett 1:apris på vår första tävling, sen gick vi och vann en inoff lydnadsetta, så kanske kanske börjar hon bli lite stabil tävlingsmässigt :)
Målet med lydnaden är LP1 asap ( 1st 1apris kvar dit) och sen hoppa på klass 2. Men man vet aldrig med fröken akita, man får ta tävling för tävling...

Grattis :)
Hur menar du att man aldrig vet med din hund och får ta det tävling för tävling? Händer det att du känner "nej, det här kommer inte att funka" och stryker dig? Eller handlar det om att hon ledsnar på något moment och att det därför inte är någon idé att anmäla förrän hon är pepp igen?

Jag jobbar lite mer med kvantitet i PR, eftersom vi behöver "träna på tävlingssituationen" för att hitta några viktiga nycklar och åtgärder.

Jo, så var det för mig lite också förra året. Först gick det bra ett tag och vi kom upp i klasserna, sen var det sådär snubblande nära så man vet att det är inom räckhåll och då ville jag förstås prova igen. Det var bra och gav lite rutin men med facit i hand hade det blivit billigare att göra färre starter med bättre resultat :)

Året har börjat bra i rallyn, hanen har blivit mästare och det fattas bara ett resultat för tiken, men vi har ingen chans att gå till SM. Då är frågan, ska man sikta på att skramla ihop fem perfekta rundor och gå till SM nästa år, eller bara ta de tävlingar som ligger nära och verkar roliga. För att hålla en genomgående nivå på 95 poäng eller mer behöver man en del mängdträning, gå mycket banor av olika domare.

Planen för året i övrigt är lydnad och appell och där behöver vi lägga tid på grundträning. Tiken ska klara klass 1 och det är tanken att hon ska göra på försommaren, fattas två resultat och siktar på en hemmatävling och en på grannklubben. Jobbar på momenten i klass 2 och appellklass, några är klara och några har en bit kvar. Funderar på att bara göra ett frest i appellen framåt sommaren och se vad som fattas för att få kunskap om hur vi ligger till.

Då är frågan, vad gör vi med hanens klass 2. Det vore ju smuttigt om jag kunde köra båda i samma lydnadsprov på försommaren men då gäller det att rutan klarnar för honom, det är det största hindret just nu.

Min plan är att ta det som det kommer :angel: Nä, men jag bokar in tävlingar eftersom. Om det går kasst på en tävling vill jag gärna ha lite tid emellan att träna och få upp ångan igen, går det bättre kör vi på. Försöker bara hålla ordning på vilka tävlingar vi kan åka på, så jag inte missar sista ansökningsdagen!

Just nu tävlar vi bara i rally. Och målet för i år är att få tre godkända resultat i nybörjarklassen, så jag tänker starta i minst tre tävlingar till.

Jag tar en tävling i taget mer eller mindre. Utvärderar och ser om det är bäst att träna vidare eller anmäla på nytt.
I rallyn har Sigge gjort två starter i år, nästa om några veckor. Han har ett uppflytt i fortsättning kvar, får se om jag väntar till nästa år (slippa honnören) och ev gör nån start för träningens skull, eller om vi går vidare till avancerad under sommaren /hösten.

Stoja ska tävla rally i maj och ev lydnad i juni, beroende på hur det går får jag se om vi fortsätter eller om det krävs mer träning för att hon ska hålla i tävlingsmiljön.

Grattis :)
Hur menar du att man aldrig vet med din hund och får ta det tävling för tävling? Händer det att du känner "nej, det här kommer inte att funka" och stryker dig? Eller handlar det om att hon ledsnar på något moment och att det därför inte är någon idé att anmäla förrän hon är pepp igen?
Både och. Ibland känner jag sista träningspasset innan tävling eller så att nää hon kommer inte funka, då stryker jag oss. Ibland är hon opepp i perioder och då får vi vänta tills hon tycker det är kul igen. Beror mkt på vädret tex. Väldigt varmt så orkar hon inte, regnrusk däremot går jättebra :D

Min plan är att ta det som det kommer :angel: Nä, men jag bokar in tävlingar eftersom. Om det går kasst på en tävling vill jag gärna ha lite tid emellan att träna och få upp ångan igen, går det bättre kör vi på.

Hur mycket tid är "lite tid"? Tränar du och ser när det börjar funka och tittar ut en tävling då, eller sätter du siktet mot en viss tävling längre fram?

Jag tar en tävling i taget mer eller mindre. Utvärderar och ser om det är bäst att träna vidare eller anmäla på nytt.

Låter som ett stadigt upplägg. Siktar du in dig på vissa tävlingar? Eller kollar vad som finns när du känner dig redo?

Hur mycket tid är "lite tid"? Tränar du och ser när det börjar funka och tittar ut en tävling då, eller sätter du siktet mot en viss tävling längre fram?

Jag brukar bestämma vilken tävling jag vill starta på, jobbar på bättre om jag har ett mål. Kan vara bara 2-3 veckor senare, så lägger vi lite extra krut på det som inte funkade :) Om något verkligen inte funkar, typ att hunden är fullkomligt ofokuserad ett par tävlingar i rad, väntar jag längre.

Låter som ett stadigt upplägg. Siktar du in dig på vissa tävlingar? Eller kollar vad som finns när du känner dig redo?
Kollar väl ett par månader framåt. Tävlar på såpass låg nivå så det finns inga viktiga tävlingar så sätt att passa (typ SM).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 788
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka