Tävlingssäsong.

S

sandrabjelkelov

Nu är den snart här efter en lååååång vinter :) vilka tävlingar har ni inplanerade? Vad har ni tränat på i vinter, har det gett resultat?

Sv: Tävlingssäsong.

Har tränat på snöskottning i vinter ;) Så nu är jag en hejare på det! Annars har hela vintern gått åt till att försöka sätta igång hästen, mer rätt dåligt resultat... Hoppas att det blir vår snart! Och att det dyker upp lite tävlingar!

Jag har en hel del inplanerat! :)
Har haft igång hästen hela snösäsongen & hunnit rida 5grr/veckan hela vintern, men konditionen är inte så värst än... ;) Blir hårdträning nu ett tag framöver! ;)

18:e April- Träningstävling på FWR
9:e Maj- D-tävling på FWR
23:e Maj- ska ev. på en E-B tävling i Nyköping, D-klasser då.
5:e Juni- D-tävling på FWR.
31:a Juli- Träningstävling på FWR
25:e September- D-tävling+KM på FWR

Ska även vara med i allsvenskan under våren/sommaren, så det blir en hel del, vilket jag inte är van vid! (mitt första tävlingsår var 2009, då vi var på 4 tävlingar inom FWR, så det här blir något att bita i både fysikt, psyksikt & ekonomisk! ;))

Men det ska bli jättekul, jag är en tävlingsmänniska utav dess like och älskar prisrosetter! ;) Så det lär nog bli en hel del iår...:angel:

Hästen min la på sig en del muskler av att springa runt på fältet i nån månad! Då var hon i mycket bra kondition. Sedan kom det för mycket snö, och då fick hon halvvila i en månad eller så. Nu när det töar har vi kommit igång och ridit ut några gånger i veckan samt varit i ridhus 2 gånger. Imorgon blir paddocken skottad, så då kan vi börja träna bättre!

Än så länge vet jag inte vilka tävlingar vi ska åka på, men jag vill tävla så mycket som möjligt i år!

Vi har jobbat upp kondition och muskler igen efter fölning, sen har vi tränat stång eftersom tösen blir 6 i år och så har vi finslipat lite manövers men det måste vi träna mer på..

Mina planerade tävlingar:
5 april - tävlingsträning WHAO - Kitty/Ceazar/Soda
24 april - B-D tävling WHAO, Bökeberg - Kitty/Soda/ev. Dan
30 maj - ev. B-D tävling EWR - Kitty
2-4 juli - American Days, Jägersro - Kitty
12-18 juli - ev SM-veckan, Bökeberg - Kitty
24-25 juli - MORGANRIKS i Örebro - Kitty
14 augusti - Crayfish Open WRIS, Bökeberg - Kitty
4 september - Klubbmästerskap WHAO - Kitty
23 oktober - B-D tävling WHAO - Kitty

Har ju "bara" ridit och tävlat western ett år, tävlade förra året och det gick super, så har verkligen fått blodad tand. Tänkte försöka åka så mycket som möjligt.

Vet inte riktigt med datumen men iaf.
18 april Högbo
12,13,14 Maj Cornhorse show
19, 20 Juni Timrå
31 juli, 1 Augusti Vattlång
21,22 Augusti Timrå
18,19 September September rundown

Det är väl det jag tänkt mig. gud såå nervös jag vart nu :D :bump:
Föresten vad tävlar ni i och på vilken nivå?

Jag ligger hopplöst efter...efter flytten norrut i november blev vi sjuka, sen kom snön (mängder), kylan (hade mellan -20 till -35 i över 1 månad)...nu har det börjat tina och allt är isigt:mad:...till på köpet har jag missat vaccinationerna så det blir att starta upp en ny grundomgång:o...och så ska vi flytta igen:eek:...fast, på tisdag kommer hovis och veterinären dyker upp under veckan så för hoppningsvis dyker jag åtminstone upp i Vattlång:cool:

Har ju "bara" ridit och tävlat western ett år, tävlade förra året och det gick super, så har verkligen fått blodad tand. Tänkte försöka åka så mycket som möjligt.

18 april Högbo
19, 20 Juni Timrå
21,22 Augusti Timrå

Jag har bara tävlat 5 gånger, 4 av dem träningstävlingar så jag ligger på D, ska köra D hela året, så får vi se hur det går :) Går det väldigt bra kan man kanske klassa upp sig till C i mitten på 2011 ;) Vi får se :)

Tävlar främst Pleasure, men även Western riding & horsemanship :)

Vi har tänkte testa alla grenar. Hon är tidigare placerad i Pleasure, riding och reining på d-nivå som 3,5- och 4-åring. I år siktar vi på C-nivå i reining, trail och troligen B-nivå i pleasure.

18 april Högbo
19, 20 Juni Timrå
21,22 Augusti Timrå

Då kanske vi ses i Högbo då :) Ja ska inte tävla men ska titta iaf.

Jag o Chili var ute några gånger o tävlade förra året började på E och
avslutade sommaren på D. Vann några gånger gjorde vi också :)
Jätteroligt med tanke på att jag hade inga förväntningar utan ville bara att han skulle lära dig att vara ok med allt stoj o annat jobbigt på en tävlingplats :grin:

Under hösten har det inte blivit så mycket träning då Chili fick inflamationer i alla ben :crazy: sedan hovböld, ringorm, sömstick och avslutade med ett jättestort o MYCKET svårläkt sår på hornhinnan i ögat :cry: Men men allt var innom samma självriskperiod i varje fall.......

Vi har tagit det mycket lugnt och bara för 3 veckor sedan började vi galoppera igen! Börjar gå riktigt bra nu. tidigare rusade han iväg vid fattningen o rusade bara runt i galopp. Förklaringen är så klart att han hade inflamation i alla benen låååååångt tidigare :crazy: men ingen veterinär hittade problemet innan. Varit hos flera o alla har sagt att det inte är något fel på hästen :eek:

Då är vi många som syns den 18 i Högbo! För jag ska dit o rida D klass.
Sen blir det:

Blueberry Cup 2 maj (E, D)
Roslagsstoppet 12-13 juni (E, D, C, B)
Autumn Western Games med KM 25-26 september (E, D, C, B)

Och säker många fler runtikring om det går bra.

Hej

Tänkte hjälpa till lite i planeringen:D
Rider du Trail W Riding och Pleasure? Då skall du inte åka til Sepember Rundown, det är en ren Reining tävling med några Cow Horse klasser så vill jag vet.
Däremot är var Spring s Show något för dig men den har redan gått;D sen har vi Bökeberg Challenge under påskhelgen med alla klasser du kan tänka dig och klaser för alla. Sen har du SM, Cray Fish och sist Bökeberg Halloween.

Kolla wris.nu hemsida för fullständig info.

Hoppas du blev hälpt av detta.

vi är ett reining ekipage :) tävlar andra grenar för kul bara, men reining är "våran" gren :)

Ok då har du ju även Spring Break i April, Spin N Win i Maj och Rein N Cattle show i oktober som är rena reining tävlingar;)
Lycka till med säsongen!

Jag är ju lite ny här, men har ju tänkt ta ut min spanjor på ngn E och ev D-tävling, även ponnyn med medryttaren är sugna.. blir TRAIL i första hand..

har varit innte på wras tävlingstermin för SYD... som det länkas till från den närmsta westernklubben här. dock gå rdt eju inte avläsa direkt var klubbarna ligger och efter att ha kolla på 10 tävlingar och alla ligge rlång o helsike bort så har jag gett upp...

finns det ngn härpå bukle som bor i jönköpingstrakten/småland som har koll på vilka klubbar som annordnar tävlingar i småland? (ev nedre västra götaland)???

men till tråden, vad vi har tränat på, jo trava lungt och sakta :devil:, sidepass, rygga, rygga L, gå på saker, ställa hovar på saker etc etc

Nu har jag anmält mig och syrran till årets första tävling! :bump:
Längtar som en tok, ska bli askul!

Har inte planerat in så mycket riktigt än, men det blir alla tävlingar som WINN anordnar, Lite MWR och kanske WRZ och WRX.
Och självklart vattlångstävlingarna

Är väldigt sugen på att åka på Enköping lowbudget show/uppsala paint show och kanske även Corn Horse Show även om ryktet sa att det var stökigt, sent och oorganiserat...

Men vi får se hur det bli. har försökt träna så mycket det gått i vinter, men stukar man fot, blir sjuk, ramlar uppochned på huvudet etc etc om och om igen så.... :(

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
505
Senast: Mirre
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
490
Senast: sthu
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 424
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar