Tävlingssäsong -16!

Jag kan väl börja då :p

Min ponny var ute på sin livs första pay and jump igår :)

Han är en welshponny av cobtyp, C-ponny, 5 år gammal (i juni).
Han hade lååååång vila förra året då jag var gravid och inte red alls från juni och tills han sattes igång igen i början av december av mig och ponnypiloten som rider honom på filmerna. Hon är 11 år gammal och vill ut och tävla lite på honom. Jag håller mig själv i skogen eller hoppar enstaka (låga) hinder.

Tycker det gick jättebra för dom :)
Första klassen är 50 cm där dom gick felfritt och andra klassen är 60 cm där dom kom lite snabbt på ett hinder och rev men annars en jättefin runda!
Det känns som att jag vågar anmäla dom på nytt!

Jag kan väl börja då :p

Min ponny var ute på sin livs första pay and jump igår :)

Han är en welshponny av cobtyp, C-ponny, 5 år gammal (i juni).
Han hade lååååång vila förra året då jag var gravid och inte red alls från juni och tills han sattes igång igen i början av december av mig och ponnypiloten som rider honom på filmerna. Hon är 11 år gammal och vill ut och tävla lite på honom. Jag håller mig själv i skogen eller hoppar enstaka (låga) hinder.

Tycker det gick jättebra för dom :)
Första klassen är 50 cm där dom gick felfritt och andra klassen är 60 cm där dom kom lite snabbt på ett hinder och rev men annars en jättefin runda!
Det känns som att jag vågar anmäla dom på nytt!

Första såg jätte bra ut, jämn galopp hela vägen runt. Andra hade han ett halvt språng för mycket på två hinder, varpå han rev det ena, ser ut som en väldigt GLAAAD häst :bump: Fina filmer, tack fr att du delade med dig! Jag tycker absolut att du ska låta dom tävla mer :)

Mkt bra för en så ung ponny och ryttare måste jag säga!

• Gilla
Reactions: MM
Första såg jätte bra ut, jämn galopp hela vägen runt. Andra hade han ett halvt språng för mycket på två hinder, varpå han rev det ena, ser ut som en väldigt GLAAAD häst :bump: Fina filmer, tack fr att du delade med dig! Jag tycker absolut att du ska låta dom tävla mer :)

Mkt bra för en så ung ponny och ryttare måste jag säga!

Tack :)
Tycker också dom skötte sig bra så nu håller jag utkik efter någon mer P&J som vi kan åka på.

Han är en väldigt glad ponny, dock med rävar bakom öronen ibland men vilken ponny har inte det ;)
Och framåt. Tror han hade passat på terrängen, dock gör inte jag det. Tycker det är kul att hoppa men mina nerver är inte gjorda av stål :p

Jag o islänningen var på årets första P&J i slutet av januari. Tyvärr inga bilder då jag var själv.
Pålle skötte sig bra men gick med handbromsen i och rev ett i första klassen (40cm) efter ett missöde på framhoppningen. En liten ponnyryttare vände in bakom hindret precis när vi hoppade av så jag fick göra en klumpig manöver. Islänningen blev osäker o vågade inte riktigt bjuda efter det.:arghh:
Till andra klassen (50cm) hade han fått tillbaka självförtroendet men blev lite trött i slutet och blev passhopp och en rivning.
Satsar lite mer på galopp-kondition till nästa gång. :)

Jag har gjort en översiktlig plan för året. Måste dock kontrollera om min ryttarkollega är överens med mig om datumen :p
Ponnyerna ifråga är två connemaror, en C-ponnyhingst *2010 och ett D-ponnysto *1992.
Tanken är en P&J nästa helg där ungponnyns ryttare ska få prova tävla gammelponnyn. (Det vet dock inte ryttaren om än ;) ) Sen ska ungponnyn med på en P&J om tre veckor.
Lite beroende på hur allting funkar så kommer det sen rulla på med träningar och tävlingar under våren och just nu är första större målet Sugar cup i fälttävlan/terräng i maj. Gammelponnyn är rutinerad i fälttävlan men har inte tävlat det på ett antal år. För ungponnyn blir det debut.

Överlag är årsmålet för ungponnyn att göra bra ifrån sig på Sugar cup och totalt sett göra stabila rundor i LC. Jag har haft svårt att hitta ryttare till honom eftersom han är A liten, B hingst och C ung. Sen i vintras siktar vi framåt och det ska bli väldigt spännande.
Mål för gammelponnyn är kanske svårt att sia om. Jag vill själv göra som förra året och tävla upp till LC/LC+5. Med ungponnyns ryttare göra schysta rundor i Sugar cup. Helst utan att springa iväg i 700 kilometer i timmen :cautious:

Det beror lite på hur länge det dröjer innan bponnyn blir såld. Nästa helg blir det P&J, första gången dom får testa på att hoppa någon annanstans än på hemma klubben. Nyttigt! Velar lite om dom ska få vara med på den lokala hemma i början på april, lägsta klassen är lc och hade kanske varit bra att börjat med en ld. Men å andra sidan så är inte hindren några problem, det är svängandet som är svårt..
Så.. Åmål 2/4 lc avd.b
Karlstad RK 23/4 ld

Cponnyn får en månad till med bara hoppträningar, vi behöver öva mycket styrka för att hon ska orka. Sen försöka få till någon P&J och i maj blir det kanske tal på att debutera. Sugarcup ska cponnyn gå, bponnyn om han är kvar. (hoppas inte, plånboken gillar inte att ha tre ponnyer) Är bponnyn såld så får kanske min pensionerade dponny följa med på sugarcup med bponnyns ryttare. Det skulle han nog tycka är kul.

Jag red två tävlingar i januari, debuterade 1,10 tillsammans med min "nya" hopphäst. Vi har båda tävlat högre innan, men det har tagit lite tid att rida ihop oss. Blev et stopp och ett pet i första 1,10-klassen, och endast ett riv i andra. Kändes ganska bra, bara lite missförstånd och inte tillräckligt noggran ridning som orsakade felen. Vi startade även 1,00m och hamnade precis utanför placering där.

Skulle ridit et par lite större tävlingar nu i februari/marts, men hästen har troligen åkt på magsår så vi har istället tagit lite lugnt i väntan på att hon ska bli bättre.

Hoppast att vi blir klara för tävling 19/3, då blir det isf. troligen en 1,05-klass.
Annars dröjer det tills 9.-10/4 innan det blir tävling igen.

Den där P&J:en på söndag är spikad. Gammelponnyn ska gå två rundor på pyttehöjder, 70 och 80, men är man född 1992 så är man :p

Har köpt ny häst, och planen är att rida div 3 i både hoppning och dressyr i vår. Sen är det inte många helger kvar att tävla på, hehe.
Allra första premiären blir en pnj på skärtorsdagen på hemmaplan. Första tävlingen blir helgen efter, då första omgången i hoppningen går.
Imorgon besiktigas och förhoppningsvis säljs vår andra häst. Tyvärr köper de med sadeln också. Vi trodde det var lugnt, för vi har provat ut och beställt en ny till den nya hästen.
Meen idag ringde sadelutprovaren.. 4-6 veckors väntetid, vi hade räknat med knappt en vecka. Så det blir mycket dressyrridning nu framöver, och sen låna en hoppsadel av en stallkompis när det krisar. Känns inte riktigt som en optimal uppladdning inför en tävlingsdebut med ny häst men så får det bli. Jag hoppar inte i dressyrsadeln i alla fall ;)
Ska bli väldigt kul i alla fall att åka på tävling igen. Den andra hästen är inte så imponerad av tävlingar så nu ska det bli kul att åka med den nye!
Vi rider 95 cm i div 3 och sedan tänkte jag prova 1 m och 1,10 på hemmaplan i slutet av maj, då div 3 är klart. Känns som ett bra upplägg!

Om vi känner oss tillräckligt säkra kommer vi debutera i 0,80 (dvs LD) 30 april. Men jag vill gärna hinna träna lite innan på banor och det beror på när transporten tinar fram och när jag fått den besiktad. ;) Annars är nästa tävling 8 oktober. :o

Vilken tävling blir eran första för säsongen, eller har ni kanske redan startat något?
Jag åker iväg i helgen och rider 110 och 120, det blir första för i år. Skulle startat för några veckor sen men fick stryka mig pga fraktur i huvudet (på hästen) som nu inte ska vara något bekymmer.
Det är lite dåligt med tävlingar här i Sthlm än så länge tyvärr.

Gammelponnyns P&J för en vecka sen gick bra. Vädret var skit med mängder av blötsnö men ponnyn hoppade snällt felfritt med både mig och ungponnyns medryttare :up:
På söndag om en vecka ska jag kravla upp på ungponnyn och rida en pyttig P&J. Hans medryttare är nämligen på skidsemester så då får ponnyn släpa runt på mig istället :p

Har redan startat en del med hästen :D Senast nu med placering i 1.30. Målet för iår är att 1.30 ska kännas plättlätt och att vi ska nosa på 1.40 om jag vågar. :angel: Har en hel del tävlingar planerade, dock är det så dumt för de kommer massa tävlingar som jag vill åka på tätt inpå och sen är de uppehåll 2-4 veckor innan alla kommer samtidigt igen. :arghh:
Ungponnyn ska strax göra sina första starter (LE & LD) Och vi siktar på att kvala in till championatet som går i LB i september.
Gammelponnyn ska få fungera läromästare åt den yngre generationen och jag kanske gör någon start i storhästklasser bara för att :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter 2024 blir Lotta Wallins andra fulla säsong inom paradressyr och hon är redan på högsta nivå. Målet är tydligt. – Varje tävling är kul i...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter en förändring av formatet som infördes vid de olympiska spelen i Tokyo 2021, kommer hoppningens lagtävlingen att äga rum först...
Svar
0
· Visningar
70
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla fyra svenska hopphästarna gick igenom lördagens hästbesiktning. Men definitivt besked om vilka svenskar som startar den...
Svar
0
· Visningar
103
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka