tävlingsryttare

zilla

Trådstartare
Om ni tävlat en lokal tävling ...vad är viktigast .att rida snyggt eller att rida som en dåre bara för att vinna. :confused:

Sv: tävlingsryttare

håller med förgående inlägg. och undrar vad det är för mening med att kanske rida som en dåre för att vinna på en lokal tävling!?! på en nationell tävling där man vinner täcke kanske 1000 kr där kan det ju vara en idée, att gå plus i kassan men en blå-gul rosett istället för en vit. visst skoj att vinna men inte så kul bättre att rida bra och vinna på högre höjder sen tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Att rida skickligt. Det behöver inte vara snyggt för att vara skickligt och det behöver inte vara en vinnarritt för att vara skickligt. Och det gäller oavsett vilken nivå på tävling det är.

Hej.
man ska rida snyggt och prydligt, bromsa innan svängarna , men samtidigt göra sitt bästa, vad spelar det för roll om man vinner ? man kan vara lika nöjd ändå, men satsta på det ska man alltid göra !

zilla skrev:
Om ni tävlat en lokal tävling ...vad är viktigast .att rida snyggt eller att rida som en dåre bara för att vinna. :confused:

Oavsätt nivå på tävlingen, så vill jag rida en runda som känns bra! Dvs komma rätt på hinderna, ha en rytmisk runda runt, där allt bara flyter på.
Rider aldrig som en dåre för att vinna, finner ingen mening i det, vare sig det är på hög eller låg nivå.

rida för att vinna, men det måste ju inte innebära att man rider som en hästtjuv. Jag har vunnit några starter i LC på lokal nivå utan att rida som en blådåre, utan till och med snyggt och prydligt med bra svängar och ändå vunnit med flera sekunder. Om man tror att man alltid vinner för att man rider som en dåre är man lite fel ute...

Det absolut viktigaste är väl ändå att känna att man kan känna att man har gjort en bra ritt, oavsett placering? Att man har ridit på ett sätt som är bra för både häst och ryttare så att man kan känna sig nöjd. :bump:

Mittimellan har du en ovan häst så satsa på felfri... ;)
/Honungspuff :banana:

I hoppning är det över och felfritt som gäller. Hur det ser ut är av ringa betydelse. Det finns många olika stilar som fungerar. När jag tävlar är målet felfritt - nästa mål är placering och snabb omhoppning.

Jag tävlar för att vinna, det tror jag de flesta gör, det där med att de bara tävlar för att det är kul stämmer nog inte riktigt, för när de kommer in på banan rejsar de på av bara helvete. De flesta tävlar nog för att det är kul, men det är bara kul när de vinner.
Jag skulle inte fortsätta tävla om det jämt gick skitdåligt och jag alltid förlorade, för mig är det seger som räknas, och givetvis att ha kul.

zilla skrev:

rida på ett snyggt och kontrollerat sätt.men ändå försöka kämpa om placeringarna.

Skulle aldrig utsättamina hästar för något annat eller sk. dårridning för att få en placering-

eller som jag säger dressyrryttare som jag är:
-i hoppning får man tydligen se ut och beté sig hur man vill.

Inte riktigt... Men det är ju bra mycket friare än i dressyr. Det går ju ut på fel och tid och inte på att någon ska bedöma ritten på samma sätt.

Nu kanske jag inbillar mig, men jag vill ändå minnas att det var betydligt vanligare med stilhoppning förr. När jag började tävla var det ofta stilhoppningsklasser - både på ponny och häst.
Sist jag såg en stilhoppning var 2002, och det var på ponny. Är det bara jag som tycker det är synd?

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
903
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
348
Senast: Blyger
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama