Tävlingsryttare på klubbtävlingar

jacko

Trådstartare
Ponera att man som blåbär vill börja så smått att göra bort sig innanför dressyrstaket - hur livrädd behöver man vara för att skämma ut sig inför aktiva och proffsiga tävlingsmänniskor på klubbtävlingar?

Min fråga till er som befolkar Dressyr är alltså: hur vanligt är det att ni som "proffs" (jodå, jag vet att inte så värst många är regelrätta proffs, men jämfört med mig så...) startar på era lokala klubbtävlingar? Brukar klubbtävlingar locka även folk som tävlar i högre klasser "egentligen"? Finns det rentav höga klasser i klubbtävlingar också? (Min ringa erfarenhet säger mig att klasserna inte brukar överstiga typ LA)

Sv: Tävlingsryttare på klubbtävlingar

Jag kan inte tänka mig att du behöver skämmas alls. De som är "riktigt bra" behöver ju oftast inte klubbtävlingarna ens för sin eller hästens tävlingsrutin. Risken är minimal att du ska behöva möta ett ekipage som vanligtvis tävlar Msv om du tänker starta LB.

i de klubbar som jag varit medlem i och startat klubbtävlingar har det alltid varit likadant.
alla tävlar mot all, den med höst % vinner.
i min nuvarande klubb så brukar vi ha Lb - St. georg

men det viktiga är ju inte att vinna, utan att utvecklas! man tävlar ju egntligen bara mot sig själv!

Inte behöver du skämma ut dig.. om du *om man ponerar* skulle ge dig ut på en klubbtävling.

Finns inte en chans, jag ska ju rida på en sådan snart :D

"kreti och pleti" är med på sådana på vår klubb, ingen gör bort sig, folk brukar tvärt om tycka det är roligt att man ställer upp och vågar prova.. alla är vi barn i början, även på att tävla.

Vi har oftast väldigt blandade startfält, ingen risk att skämma ut sig alltså.
Vi brukar ha LB - LA el MB.

Händer att jag rider klubbtävlingar, och då i de klasser jag tävlar normalt. Att rida lägre klasser än vanligt intresserar mig inte, och jag tror att de flesta resonerar som jag, iaf i min klubb.

Klubbtävlingar är ju för att man ska träna. Ingen gör bort sig, dock kan det finnas blandad nivå i de lättare klasserna, allt från rena nybörjare till duktiga tävlingsryttare (som rider sina unghästar), det beror ju också på vilka som är medlemmar i klubben. Vilka klasser man har brukar bero på vilken nivå klubbens ekipage befinner sig på, det är ju det som är lite grejen med klubbtävlingar, de ska passa klubbens medlemmar.

Jag tycker du ska försöka, du förlorar ju ingenting på det, du blir bara en erfarenhat rikare.:)

I min förra klubb hade vi ryttare som normalt red msv som red LB på klubbtävlingar.... Klubbmästerskapet låg i LB, men jag menar, hur värdefullt är det att vinna det i LB om man tävlar msv normalt:smirk: I min nuvarande klubb så vet jag inte hur det är

Dom flesta jag känner som rider högre klasser rider av prestigeskäl inte lägre klasser än LA , inte ens på sina unghästar.

En OT fråga...

Men hur gör de då när de vill börja tävla sina unghästar? "Hyr" de in någon annan som tävlar unghästarna i lägre klasser åt dem eller startar de på LA direkt?

Man startar LA direkt. Eller så väntar man tills de är färdiga att styra ut i msv.

Våran ridskola brukar ha tex två låga klasser, typ Lätt C,B. Om man inte har tävlat förut eller är osäker så startar man där. Jättevarierade ålder på både ryttare och hästar. Jättebra om man inte tävlat så mycket

Sedan brukar de ha två lite högre klasser efter önskemål. tex för lite mer rutinerade ryttare som vill få lite tävlingsvana på sin unghäst. ingen behöver "skämma ut" sej, utan alla tar väldigt lättsamt på själva tävlingsdagen. Alla är ju där av olika anledning och förutsättning. Inget allvarligt alls. :bump:

Lycka till!

Kör hårt! :bow:

Sen kommer det alltid att finnas en handfull människor inom ridsporten som alltid pladdrar på om: "bla, bla hör hon verkligen hemma här?..., Hästen är ju inte i form..., bla, bla.."

Skit i det och tävla massor! Alla är vi barn i början!

Lycka till! :banana:

Inte ska du skämmas, det finns de som däremot försöker sig på lite för avancerade klasser som de inte är mogna för. Oftast då ponnymammor som tycker att deras barn/ponnyer ska klara av tex LA P:1 fast de inte alls är på den nivån, då skulle jag tycka att man kan skämmas, synd om barnen att få runt 50% och känna sig värdelösa när de skulle kunna ha mkt roligare i LC och LB.
MARIJA

fast vid vår kommande första tävling på klubben så skulle jag vara glad om jag fick 50%, misstänker att vi inte ens skulle komma fram till kortsidan efter halt - hälsning :angel:

Men det är ju det som klubbens träningstävlingar är till för, träna på att tävla på en väldigt lättsam nivå!!!

Ja på våra klubb tävlingar händer både det ena och det andra. Nån häst bockar av sin ryttare en annan hoppar dressyrstaketen medans en tredje rider över dommaren. Så om man bara får 48% så kan man vara lycklig för det var ju bättre än 46 som man fick gången innan:D Sen kommer ju så klart de som är lite duktigare och som vi övriga kan se upp till, och det gör inget då skaran är större som är lite mer blåbär.

På våra klubbtävlingar brukar de sk. "proffsen" starta möjligtvis gröna ung och tillridningshästar. Alternativt rida de högre klasserna på klubbtävlingen. vi brukar ha allt från LC till MSV och ibland St George, folk får starta på sin egen nivå.

Jag skulle inte bry mig ett jota om jag var du - klubbtävlingar är till för att få övning och rutin. Punkt slut. Du tävlar mot dig själv först och främst som jag ser det, dvs man ska inte jämföra sig med andra utan gå utifrån sina egna prestationer och nivå.

Man startar LA direkt. Eller så väntar man tills de är färdiga att styra ut i msv.

Så gör inte de som har riktigt fina unghästar IDAG.
De startar med 4-årschampionatet o kör på vidare.
Titta på Tip Top, Fleurie o Synovia m.fl.

En annan som tillhör den gråa massan började med LA.

På såna startar väl de flesta som träning så det spelar väl ingen roll.

Jag skulle om jag vågar mej ut lika gärna kunna rida LA som LC (alltså tar jag LA eftersom jag hatar att lära in många program, blandar ihop dem:o )

Är hästen spänd och vägrar gå ut till staketen gör hon det i LC likaväl som LA och skulle hon av nån anledning INTE glo (drömma kan man:angel: ) så klarar hon LA utmärkt. Jag räknar med att skämnma ut mej, helt krasst.

MEN har man en häst som kan bli väldigt spänd men är snygg och rörlig så brukar domare ofta gilla den ändå och vara väldigt ursäktande:angel: I alla fall förr.....

För det första så håller sig nog dom ekipagen på högre nivå, för det andra - varför titta på dom andra när du ska tävla/träna??? :confused:

Rid för dig själv och tänk på att alla kan ligga på lite olika nivå (inom vissa gränser) fast dom startar i samma klass, det är ingen idé att jämföra sig med andra eller tro att andra tittar på dig och tänker på hur du rider!

Liknande trådar

M
Dressyr Idag har det varit dressyrtävling i stallet där min häst är uppstallad. Bara en liten klubbtävling med 10 startande, 4st i LC, 3st i LB...
Svar
2
· Visningar
1 928
Senast: NiraK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka