Tävlingsregler (dressyr)

S

__Stilett__

vet inte om det finns en sådan här tråd, kollade men kanske missade den.
Kan vi inte ha en tråd där vi skriver om olika tävlingsregler (för dressyrtävling)
här kan man fråga lite om olika saker osv som rör det.

jag kan börja...
hur är det med o rida fram med spö. Jag själv har inte ridit med spö på flera år på tävling men funderar lite på det där med framridning av spö.
Man får ju ha det på framridning, men hur är det om man kallas in på collectingring tex i ett ridhus där det finns då en collectingring och så startbanan då. Får man rida med spöet på collectingring också?

sedan tänkte jag på det där med ljus tröja under kavaj. Jag har alltid ridit med sån där fejkskjortbröst o plastrong. Men iår köpte jag mig en tävlings tröja (vit) som jag ska ha istället och på den är det polo. Är det krav på att ha plastring med nål eller räcker det med enbart polokragen?
eller kan man sätta plastrongnålen på polokragen som en dekeration?

Sv: Tävlingsregler (dressyr)

På framridning och prisutdelning får man på häst ha spö på max 120cm och ponny 100cm. Jag brukar fråga på tävlingsplatsen gällande collecting ringen. Ibland räknas den som framridning och då är det OK med spö, men om det är en ”ren” collecting ring får man inte ha spö. Så har i alla fall jag förstått de….

Jag förstått regeln precis som Charlotte.

Du får rida med ljus polotröja. Så här säger TR: "ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage, vit slips eller vit plastrong."
Står inget om plastrongnål alls.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag föreslår att alla som tänker tävla läser igenom TR, som numera finns på Ridsportförbundets hemsida!

Jag har en regel som jag funderat lite på. Har inte hittat något klart svar i TR om detta.

Det gäller boots för barfotahästar (typ boa och easy). Det står ju att skydd inte är tillåtet, men räknas barfotabootsen som skydd eller sko? Det kan ju bli rätt halt om det regnat på gräsbanor, och då vill man ju gärna rida med brodd även på "barfotahästar".

Någon som har koll på vad som gäller?

Och jag föreslår att alla som tänker tävla läser igenom TR, som numera finns på Ridsportförbundets hemsida!
Men det kommer ändå komma upp frågor, så varför inte ha en nålad tråd?
Det finns alltid olika tolkningar av TR som man kan diskutera, så jag tycker att det är bättre att samla allt i en tråd istället för alla andra trådar som kommer upp.

jo, håller med,,,man kan tolka TR på olika sätt.
bättre o fråga en gång för mycket här än o göra fel på tävling istället.

Man får enligt TR även ha spö i collecting-ring även om den där regeln uppfattas olika på olika tävlingsplatser, så jag gör som du, jag brukar fråga på varje tävlingsplats så det inte blir något tjafs...

Man får inte ha "barfota-skor", men kanske går att söka dispens för om hästen verkligen inte kan ha vanliga skor av någon anledning...?

Man får enligt TR även ha spö i collecting-ring även om den där regeln uppfattas olika på olika tävlingsplatser, så jag gör som du, jag brukar fråga på varje tävlingsplats så det inte blir något tjafs...

Sedan 2008 står det klart och tydligt i TR att collectingring räknas som framridning så nu finns det väl inte fortfarande tävlingsplatser som förbjuder spö i collectingring? Eller gör det det?

Jo dom fick ju förtydliga det där för att folk inte fattade! ;) Jaa jag tror det var sist på Skånsta som vi fick diskutera det där, men dom förstod sen att det var okej, eller om det var när jag var där med donne! Tex, men som du säger det var nog ett tag sen...

Mom. 273
C. Ridspö är endast tillåtet vid framridning (även framridning i collectingring) och
prisutdelning.

Mom. 221

H - 120cm

Hänger på denna tråden med en fråga:

Jag har hört (men kan inte hitta någonting i TR om detta) att det är förbjudet att på framridning rida övningar som inte ingår i det program man skall tävla. OM man t e x startar en LB:3 så får man inte rida vare sig skänkelvikning eller skolor?

Som sagt, hittar inget i TR om det, men ibland är det så svårt att hitta just den meningen som reglerar en viss sak. Dessutom är de som påstpr detta så otroligt säkras på sin sak, även om jag känner mig mycket tveksam till detta.

Så:

Är det någon som vet hur det är med ovanstående?

//C:)

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285
Dressyr Jag har inte ridit dressyr på minst 12 år. Skolade om mig till westernryttare och har varit i den världen sedan dess. Men nu har min...
Svar
8
· Visningar
1 376
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 252
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar