Tävlingsproblem...

sweet_knorven

Trådstartare
Jag har haft min häst i ca ett halvår och har tävlat små mini klubbtävlingar och dylikt, alltså ingen riktig tävling än. När jag tränar hemma kan jag hoppa på ett vanligt tredelat bett och det går oftast bra, hon kan bli lite stark men det funkar. När jag sedan tävlar så hoppar jag på ett pessoabett men trots det så är hon starkare då och springer så fort som hon vill mellan hindrena, det är bara precis i taxeringsmomentet som förhållningarna går igenom men då brukar det vara bäst att bara låta henne hoppa ändå.
Jag ska kanske tillägga att jag som max hoppar 90 cm.

Hur ska jag göra för att få henne lugna ner sig på tävling, varför blir hon sån bara på tävling? :confused:

Sv: Tävlingsproblem...

jag tycker för å främst att du inte ska ha pessoabettet för du har det ju inte på träning och jag har ALLTID samma grejjer på hästen träning som tävling. så hästen är van vid grejerna. Det kan ju vara så att hon inte gilalr pessoat.

Sen kasnke det är du som blir nervös och då blir ju hästen oftast spänd.

Jag har en sån häste som är PIGG jämt. Jag får tänka på att jag slappnar av ordentligt. Brukar tänka att jag är jääääättetrött för då slappnar jag av å då blir worran lugnare=)

Dom flesta hästarna blir piggare på tävling, mycket folk och hästar runt omkring, fart och fläkt och om man själv är nervös känner hästen det och blir spänd.
Är hästen rutinerad och van att vara på tävling? Annars kan det ju bara vara rutin som behövs :)
Hur går det att tävla på det vanliga bettet? Du kanske skulle testa det annars om du inte gjort det :idea:

Hästen är en import rån Holland som placerat sig i en 125 hoppning så någon rutin borde den väl ha? :) ;)

Jag blir nervös, ja så det är ju klart att det kan smitta av sig mer än jag tror. Hittills har jag dock bara varit på hemma klubbtävlingar och det var endast första och möjligtvis andra gången som hon var hetsig på tävlingsområdet, alla andra gånger blir hon bara pigg och stark och springer så fort som hon vill på banan. Första gången gick hon däremot klockrent! :confused:

Kankse skulle pröva det vanliga bettet, får se...

Jag tror att det är din egen nervositet som smittar av sig på hästen.
Sen är ju frågan också HUR hon har blivit tävlad tidigare, det vill säga under vilka omständigheter och med vilka förväntningar från de förra ägarna.

när du tränar hemma, tränar du bara på ett hinder åt gången liksom eller på bana för ja menar de e ju lättare att hoppa ett hinder å sen kunna galoppera tre varv runt padocken innan man får stopp på hästen en att hoppa en hel bana me 8 hinder å försöka ha super kontroll hela tiden :D

min första tävlingar red jag på tränsbett, men vi låg i kurvorna, så jag testade pessoa för en tid.
När jag och pålle fått mer rutin, gick jag över till tränsbett, vilket varit mitt mål hela tiden...

De flesta hästar blir piggare och mer framåt på tävling och jag tycker inte det är fel att betsla upp lite då. Bara man har som mål att kunna rida på tränsbett tillslut.
Hästen behöver inte vara van vid bettet, det beror ju på vilken reaktion man vill ha. Har den inte haft bettet så många gånger innan reagerar den ofta mer.
En häst som har vant sig vid pelham tex. är ofta väldigt stum i munnen. De blir ofta lättare att rida på tränsbett, jag tror på att byta bett ofta, just för att hästen inte ska vänja sig. Sen är det ju inga stora förändringar som behövs, olika typer av tränsbett kan göra skillnad.

Så testa dig fram med lite olika bett (själv tycker jag inte om pessoa) samt träna mycket banhoppning hemma.
Försök att slappna av och rida lugnt inne på banan, sitt still och stör inte hästen. Ofta trycker man på lite extra när man är nervös utan att tänka på det.
Om jag driver precis innan hindret på min häst hoppar hon jätte stort och blir stark efteråt. Det kan räcka med så lite så att jag inte märker själv att jag gör det.
Filma när du tävlar och titta på den många gånger samt i slowmotion så ser du vad du gör för fel.

Kolla också om du kan ha med tränare när du tävlar.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 253
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2