Tävlingsmänniska

aramis

Trådstartare
Jag är en tävlingsmänniska på gott och ont. Jag tävlar gärna, utmanar mig själv, strävar alltid efter bättre resultat och självklart vill jag vinna.

Oftast är det bara bra, men då och då kanske det vore bra med lite mindre "tävlingsinstinkt", kan man jobba med det?? Har ni några bra tips?

Jag är inte en dålig förlorare så att jag blir arg eller orättvis mot mina motståndare, utan det visar sig mer som att jag "aldrig" blir nöjd. Efter en ritt tex så ser jag bara allt som jag kunde gjort bättre, om jag innan sagt till mig själv att får jag 65% är jag nöjd (dressyr) så efter ritten kan jag fått 65,5% och inte är jag nöjd... Jag hade ju kunnat få mer där, ridit bättre väg där, tryckt på mer i ökningen osv.

Det som är bra ser jag först efter någon dag då jag smällt allt. Jag tycker själv det är tråkigt för det vore ju roligare om jag ändå var glad och nöjd och på tävlingsplatsen kunde se det bra och glädjas över det.

Mina närmaste ser det som att "ja, men det är ju bra att du känner så i alla fall, det är ju för att du strävar att bli bättre." och "ja, så är det, är man en tävlingsmänniska så är man"

Min fråga är bara, hur är ni? Kan man ändra sitt synsätt, har ni gjort det? Eller kommer jag alltid tycka att "tvåan är första förloraren".

Sv: Tävlingsmänniska

Det beror väl lite på förutsättningarna.. har man inte förutsättningar för att just då rida på mer än tex 65% kan man ju inte bli sur eller missnöjd.. rider du för dåligt på den tävlingen och bara får 65% då kan man bli missnöjd. Har du problem att prestera på topp på tävling finns det ju mentala coacher att ta hjälp av.

Man får ju se till var man har sin lägsta nivå och vad som är rimligt att uppnå.. så tänker jag iallafall! Man är ju två och man är ju på den nivån man är just nu sas.. jag förväntar mig varken mer eller mindre än vad vi tillsammans kan.

Visst kan man tänka att man skulle ridit mer i ökningen där osv men då kanske man hade fått galoppinslag istället och ett sämre betyg... som sagt man är ju där man är utbildningsmässigt och då får man ju förhålla sig till det helt enkelt eftersom det handlar om ett djur oxå.

Senast ändrad:
Sv: Tävlingsmänniska

Ja, med min förra ponny så kunde man ju förvänta sig max 50 % hehe, men jag var ändå alltid nöjd. Men tänk lite som på den där reklamen, "när man förlorar vinner en annan" Men hur roligt skulle det vara att alltid vinna? ;) Inte så kul, då blir det aldrig några utmaningar. det viktigaste är ju att ha roligt! ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: Cosinus
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar