tävlingsklädsel?

A

Achron

Om jag ska tävla dressyr, vad för tävlingsklädsel är det då som gäller? får jag "färgad" kavaj? :confused:
För jag tycker inte att man brukar se det, typ de flesta har väl svart eller väldigt mörkblå?

?

Sv: tävlingsklädsel?

Det enda som är angett som färg är väl vit (eller om det möjligen står ljus) skjorta/polo, så det är fritt fram med röd kavaj, gröna ridbyxor och orange schabrak/vojlock ;-).

Har bara tävlat dressyr på ridklubben när jag var yngre... men en följdfråga till tråden... Måste man ha vita ridbyxor, kavaj och hela köret om man ska tävla låga klasser, typ L:c??

Nej, man måste inte ha vit/ljusa ridbyxor. Enligt TR gäller följande regler:

Ryttarens klädsel
Godkänd ridhjälm, i valfri färg, med hakbandet knäppt. I Medelsvår klass och högre för häst får hjälmen bytas ut mot annan hjälm, kubb eller hatt. Hjälm/hatt skall bäras inom hela tävlingsområdet så fort ryttaren sitter till häst.
Ridjacka i valfri färg. En ridjacka är figurskuren, av tyg, har sprund bak och når längre ner än till midjan. I MsvA/Prix S:t Georges och högre har man i allmänhet ridfrack.
Ridbyxor i valfri färg.
Ridstövlar i valfri färg. På Lokaltävling får stövlarna bytas ut mot jodphursskor + shortchaps utan fransar.
På handikapptävling får stövel alltid bytas ut mot shortchaps med läderutseende som liknar ridstövel, utan fransar.
Ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong.
Sporrar av metall. På Lokaltävling behöver man inte ha sporrar. På ponnytävling skall sporrarna vara trubbiga och rättvända och max 15 mm långa.
Spö får man ha på framridningen, men inte medan man rider programmet.
Handskar "bör bäras", men det är inget krav. Ingen färg är specificerad

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: MML
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka