tävlingshäst på lösdrift

token

Trådstartare
Har lite funderingar på att ha mina tävlingshästar på lösdrift. Den ena ska gå högre klasser, dvs 140 o uppåt o den andra har gått 1,35 o ska uppåt. Någon som har erfarenhet av att ha på lösdrift. Haft det nu en veckas tid pga fix i stallet och hästarna ser superfina ut och jätteharmoniska. MEN frågan är om dom pallar hårdträning samtidigt??? Vill ju inte ha en häst som river pga att den är trött osv.... Nån som har synpunkter? Borde väl vara det optimala för hästen om det funkar, eller?? Vår lösdriftshage är i skogen och dom springer o hoppar över stockar några ggr om dan har jag sett annars ganska lugnt. Ligghallen är 5*4 meter så 2 hästar där är ju helt ok, ströar med spån o har 2 krubbor i varsin ände så krafftfoder 2 ggr om dan är inga problem.

Många travtränare har sina tävlingshästar på lösdrift. Och barfota :crazy:

Mina hästar står på lösdrift och är mycket harmoniska och lugna i flocken, de rids året om, men räknas inte in i kategorin tävlingshästar riktigt.

Jo jag har ju hört det, att en del travtränare har hästar på lösdrift och att dom vinner ändå :) Funderar på att efteranmäla till tävlingar i helgen o testa o se om det är nån skillnad nu när dom gått ute en dryg vecka iaf. Men vore kul o höra om nån testat på just tävlingshästar o om det är skillnad....

Har inte testat och hade nog inte gjort det heller om det är meningen att hästarna ska prestera lite mer. Nyfiken på varför du vill ha dina tävlingshästar på lösdrift dock? Dom jag känner som har det är antingen hobbyryttare eller hästar som helt enkelt inte rids :)

Hej!
Jag tror ju att det fungerar.
Mina går på lösdrift och hittills har det gått bra att tävla. Dock går inte mina så höga klasser. Den äldsta går msvc i dressyr (och gör det bra, med placeringar) och min fyraåring har bara kommit ut på ett par lokala hopptävlingar (och varit felfri). Jag tar inte in dem ens natten innan tävling. Det är möjligt att det inte skulle passa lite mer flematiskt lagda hästar. Mina hästar är ganska känsliga och alerta och jag är bara nöjd om de coolar ner lite.
Enda gången jag faktiskt tar in dem på box är under sommaren när de går i sommarhagar och inte har tillgång till ligghallen. Är det så varmt som det varit i sommar uppskattar de att komma in på dagarna.

Men, många tror ju inte att det ska fungera att ha tävlingshästar på lösdrift. Vi får väl se i framtiden med mina pållar

Har lite funderingar på att ha mina tävlingshästar på lösdrift. Den ena ska gå högre klasser, dvs 140 o uppåt o den andra har gått 1,35 o ska uppåt. Någon som har erfarenhet av att ha på lösdrift. Haft det nu en veckas tid pga fix i stallet och hästarna ser superfina ut och jätteharmoniska. MEN frågan är om dom pallar hårdträning samtidigt??? Vill ju inte ha en häst som river pga att den är trött osv.... Nån som har synpunkter? Borde väl vara det optimala för hästen om det funkar, eller?? Vår lösdriftshage är i skogen och dom springer o hoppar över stockar några ggr om dan har jag sett annars ganska lugnt. Ligghallen är 5*4 meter så 2 hästar där är ju helt ok, ströar med spån o har 2 krubbor i varsin ände så krafftfoder 2 ggr om dan är inga problem.
Jag har inte tagit in natten innan tävling heller

Jag har haft den äldsta på box tidigare. Då tävlade jag visserligen hoppning på henne och hon var yngre. Det har verkligen inte blivit sämre, men som sagt; jag är bara glad att hon har taggat ner lite.

För övrigt;
Vad som är viktigt är att det är harmoniskt bland de hästar som går ihop och att alla verkligen vågar gå in och vila, liggandes. Skulle absolut inte ha fler än två hästar på 20 kvadrat. Låter t.o.m. på gränsen till litet (även om jag vet att det är tillåtet enligt djurskyddsbestämmelser). Min ligghall är på nästan 70 kvadrat. Jag har max fem hästar där och då är alla utom en unghästar. Jag tar in dem en gång om dagen och ger kraftfoder i boxen. Annars har de fri tillgång på ensilage i foderhäck och eluppvärmt vatten. Djurpströbädd av halm. Fungerar super! Både jag och hästarna är helnöjda! Mindre tider att passa och mindre stallarbete, mer tid att jobba med hästarna.

I en bra lösdrift och rätt flock etc blir ingen häst "trött" av att gå på lösdrift!
Att hästar blir trötta av att gå ute dygnet runt är för det mesta nonsens.

Hästars boende ska anpassas utefter vad de mår bäst av, inte sitt användningsområde.

Har min tävlingshäst (om man nu vill benämna de så) på lösdrift och tycker det funkar utmärkt. Hon var grymt trött första månaden dock men då var det nytt stall och ny flock och oktober men efter den perioden upplever jag ingen som helst skillnad. Tar inte in natten före heller.
Visst känns det lite konstigt att släppa ut kl 23 i januari när man kommit hem från träning men är nog mer jag än hon som tycker det. :)

Jag har absolut noll erfarenhet av tävlingshästar eller egna hästar på lösdrift. Men är det inte så att det är människor snarare än hästar som blir lugna av att vara inne och ha det mysigt på natten? Möjligtvis om hästen är så lugn/trög att överskottsenergin "behövs", skulle det kunna vara en nackdel, men då kanske hästen inte lämpar sig för tävling? Jag tror det bara är att köra på och hade alla gånger haft häst på lösdrift om det var min egna tävlingshäst (vilket iofs aldrig lär hända... :angel:)

Tack alla för era svar :) Tänkte ju som sagt bara ha avelsstona ute på lösdrift men har börjat fundera på om inte tävlingshästarna också ska få gå på lösdrift. Vi hade tänkt bygga 3 uteboxar men funderar nu på om vi inte ska bygga en till lösdrift istället.
Krafftfoder är ju inget problem även om dom går ute, går ju även bygga foderbord ute i hagen med tak på och krubbor på båda sidor så dom ska kunna stå i fred o äta utan o sparka efter varann. Jag har inte fri tillgång till hö på tävlingshästarna för båda drar iväg direkt o blir feta. Jag fodrar hö 5 ggr/dag och krafftfoder 2 ggr/dag oavsett dom står inne eller är ute.

Jag smög ut i morse o då låg båda pållarna i lösdriften helt lugnt med huvudena mot varandra. Känns ju skönt att även en tävlingshäst kan få ha ett mer "naturligt"liv. Många är ju livrädda o ha dom med andra hästar o det är plana grushagar osv. ....jag är precis tvärtom. Kul att höra att så många är positiva till lösdrift även på tävlingshästar !!! Borde väl funka o klippa hela pållarna på vintern ändå fast med rejäla täcken??

Jag halvklipper och täckar.

Tack alla för era svar :) Tänkte ju som sagt bara ha avelsstona ute på lösdrift men har börjat fundera på om inte tävlingshästarna också ska få gå på lösdrift. Vi hade tänkt bygga 3 uteboxar men funderar nu på om vi inte ska bygga en till lösdrift istället.
Krafftfoder är ju inget problem även om dom går ute, går ju även bygga foderbord ute i hagen med tak på och krubbor på båda sidor så dom ska kunna stå i fred o äta utan o sparka efter varann. Jag har inte fri tillgång till hö på tävlingshästarna för båda drar iväg direkt o blir feta. Jag fodrar hö 5 ggr/dag och krafftfoder 2 ggr/dag oavsett dom står inne eller är ute.

Jag smög ut i morse o då låg båda pållarna i lösdriften helt lugnt med huvudena mot varandra. Känns ju skönt att även en tävlingshäst kan få ha ett mer "naturligt"liv. Många är ju livrädda o ha dom med andra hästar o det är plana grushagar osv. ....jag är precis tvärtom. Kul att höra att så många är positiva till lösdrift även på tävlingshästar !!! Borde väl funka o klippa hela pållarna på vintern ändå fast med rejäla täcken??

Borde väl funka o klippa hela pållarna på vintern ändå fast med rejäla täcken??

Jag har haft helklippta hästar på lösdrift, har givetvis behövt täcke men så länge man täckar efter behov så är det helt okomplicerat.

Har upplevt att hästarna är mer oroliga i början, vid introduktionen i en ny flock, precis som vid betessläpp i ny grupp, men när de väl kommit över den tröskeln har de blivit mer harmoniska i en bra flock. Harmoni som ger vila, med mindre samlat överskott jmf m boxuppstallning, och dessutom mindre stelhet än när de står på 3x3m.

Jag har haft helklippta hästar på lösdrift, har givetvis behövt täcke men så länge man täckar efter behov så är det helt okomplicerat.

Har upplevt att hästarna är mer oroliga i början, vid introduktionen i en ny flock, precis som vid betessläpp i ny grupp, men när de väl kommit över den tröskeln har de blivit mer harmoniska i en bra flock. Harmoni som ger vila, med mindre samlat överskott jmf m boxuppstallning, och dessutom mindre stelhet än när de står på 3x3m.

Ja när dom står på box så är dom väldigt otåliga på både sena kvällsfodringen och även på morgonen. Vill ju helst ut. Den ena har även fört liv i stallet på natten o jag har då sett på kamera att hon kastat sig in i väggarna på boxen (hör antagligen dom andra som går på lösdrift) den andra tävlingshästen har börjat slå med frambenen i boxdörren väldigt ofta och även ta tag i krubban med tänderna och nästan försöka rycka loss den. Den tredje som stått inne är en 4 årig hingst o den har ju varit kolugn....
Men nu när jag haft dom ute dygnet om så har dom varit väldigt lugna, inget stress alls. Kanske första 2 dagarna att stoet var lite mer stressad men nu är även hon lugn.
Hoppade faktiskt ena idag för första gången sen dom släpptes i lösdriften. Han brukar vara stirrig och även tittig på hinder. Upplevde honom MYCKET mer harmonisk, min gubbe tyckte han såg trött ut men det kändes faktiskt inte så även om han var mer sansad och kanske SÅG mer trött ut för den som står på backen. Kanske också tar ett tag innan dom vänjer sig.
Skönt o höra också att nån mer helklipper, täckar o släpper ut :)

Som tidigare nämnts finns det ganska många travtränare som har hästarna på lösdrift, och det är väl få ridhästar som är lika hårdtränande som en travhäst :)

Ja när dom står på box så är dom väldigt otåliga på både sena kvällsfodringen och även på morgonen. Vill ju helst ut. Den ena har även fört liv i stallet på natten o jag har då sett på kamera att hon kastat sig in i väggarna på boxen (hör antagligen dom andra som går på lösdrift) den andra tävlingshästen har börjat slå med frambenen i boxdörren väldigt ofta och även ta tag i krubban med tänderna och nästan försöka rycka loss den. Den tredje som stått inne är en 4 årig hingst o den har ju varit kolugn....
Men nu när jag haft dom ute dygnet om så har dom varit väldigt lugna, inget stress alls. Kanske första 2 dagarna att stoet var lite mer stressad men nu är även hon lugn.

Det låter som att dina hästar skulle stortrivas på lösdrift. Många hästar gör det.

Undantaget är väl min, som gärna står och hänger i bortre hörnet av boxen när hon ska släppas ut... Totalt ointresserad av att komma och gå ut :crazy:

jag har mina ute dygnet runt under de varmare årstiderna, tränar som vanligt och ser ingen större skillnad i hur trötta de är.

är mest på sommarens varmaste dagar som jag tar in dem och vid väldigt dåligt väder. så att de ska få sova lite ostört.
men det är inte många timmar som går innan de vill ut igen :p.

lösdrift hade varit härligt, men har inte hagar för det pga dåligt dränerade hagar (de är dränerade men hade behövts en pump för att få bort allt vatten vintertid nästan..)
har en kompis med en underbar lösdrift, kupperad terräng, skog, fält, och där är alltid torrt i åtminstone 60% av hagen. vi har helt platt, lerjord och inte ett träd i sikte mer eller mindre...

går säkert alldeles utmärkt ,finns även galopphästar som går på lösdrift. Önskar jag kunde hitta en lösdrift för min häst,tror det är det bästa för de flesta hästarna

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama