"Tävlingsfärger"

Myy

Trådstartare
Hej!

Jag tycker att vitt schabrak och vita lindor på hästen är jätte snyggt, liksom vita ridbyxor. Nu är det dock så att min häst är brunskimmel, han blir mer och mer vit för varje fällning, och han ser således skitig ut i kombination med ett vitt schabrak.

Jag funderar på att starta någon lite tävling fram i sommar/höst och undrar redan nu om det finns möjlighet att få tag på schabrak i andra nyanser av vitt, än vitt. Om ni förstår vad jag menar ;) . Typ som brudklänningar, de finns ju i en uppsjö av olika nyanser av vitt, så att alla skall kunna bära vitt, oavsett om man är blek eller brunbrännd. Jag vill naturligtyvis även ha tips på var jag kan köpa dessa schabrak, och om det finns en möjlighet att finna ridbyxor i samma vita ton som schabraket.

Jag har en brun sadel, så jag vill ju inte att utrustningen skall se beige ut, men jag vill inte heller att hästen skall se skitig ut.

Tips?

Sv: "Tävlingsfärger"

Men kunde inte ett champangefärgat shabrak vara snyggt? Mias shabrak finns ju i en hel del färger.

Men kunde inte ett champangefärgat shabrak vara snyggt? Mias shabrak finns ju i en hel del färger.

Hej!

Ja, något sådant är vad jag letar efter. Det ska ju se vitt ut till den bruna sadeln men inte få hästen att se mindre vit (eller skitig) ut.

Var hittar jag ett sådant? Finns det i ridbyxor och lindor också?

vita ridbyxor
samma fär som du har på kavaj o hjälm kan du ha på schabraket och något häftigt kantband??

Hej!

Så det är helt okej att ha ett schabrak som inte är vitt på en dressyrtävling? Typ mörkblått med guldkant, mörkblå kavaj och ridhjälm samt vita ridbyxor? Ingen som tycker det är konstigt om jag inte har vitt schabrak?

Du skulle kunna ha ett helvitt schabrak med brunt kantband. Då ramar du in schabraket och det vita lyser upp och står i kontrast mot både sadeln och hästen. Jag tycker att olika "cremenyanser" av vitt tyvärr ofta gör att allt ser lite "beige" ut.

vitt är klassiskt fint, utom på skimlar. vilken färg ska man egentligen ha på en skimmel och ändå se klassisk ut? :)

Jag tycker att vitt är fint på skimmlar:)

Vet en dommare jag skrev till på natinell tävling och det kom in en danska med ett svart schabrak, kan ju säga att domaren inte tyckte att det var snyggt iaf :o ..

Min skimmlen skiftar i brun och svartskimmel, men jag tycker att man kan använda vit, men ha ett schabrak med kantband för det blir snyggare då.

Lycka till!

Håller med om att champagnefärgat är snyggt till skimlar. Har sett ett ekipage (brun häst visserligen, men inte sämre för det, var jättesnyggt) som hade allt som i vanliga fall är vitt i champange - utom kravatten som måste vara vit. Så synd att det bröt av.
Vinrött med guldkantband är annars jättesnyggt på skimlar, och då kan man ha vita ridbyxor m.m. utan att man lägger märke till att det är vitare än hästen ;) . Shabraket bryter liksom av

Usch, hur kan ni tycka champangefärgat är snyggt? Det ser ju fruktansvärt ut på vita hästar, på fuxar och bruna är det helt okej men inte på skimlar. :eek:

Det finns ju olika nyanser av vitt, man behöver ju inte ha ett krittvitt. På min skäck jag hade en gång i tiden ;) som var mestadels vit och där verkligen KRITVIT hade jag ett naturvitt schabrak med svart kantband. Hur snyggt som helst.

Det finns ju naturvitt, vanilj, mandel osv som är snyggt på vita hästar och gärna då tillsammans med ett kantband som bryter.

Har själv svart häst. Men en vän hade en skimmel hon tävlade mycket med och hon hade alltid vitt schabrak men alltid med en passpoal eller kantband i annan färg. Det jag tyckte var snyggast var vitt och med vitt kantband men med en svart smal passpoal mellan. (Fattar du?) Kan tyckas tråkigt men det var klassiskt sobert och jättevackert! Passade dem jättebra!

Du har kan ju ha en guld eller silver passpoal istället för svart om du vill piffa till det lite!

Jag gillar inte heller cremevita eller beiga. Jag har ett mörkbeige, men det har jag på min svarta häst...

Var det inte det jag sa då. :p creme/vanilj/naturvitt, det är samma färg ju. Och det ÄR snyggt.

Bildbevis:
HPIM0130.jpg

Lancet, din skimmel är ju GRÅ, då funkar det med vitt. men inte på en kritvit häst.....

haha, jo iof, men min syster har tävlat en skimmel i många år och alltid haft vit och jag tycker fortfarande att der är snyggt även på nästan helt vita hästar :)

Nje sedu, det är inte alls samma färg. :D Kan göra stor skillnad. Creme är bra mycket gulare än vanlij och mandel något där imellan. Natur går nästan lite åt det bruna hållet. :idea: I min färgvärld i alla fall.

Men du får gärna tycka det är snyggt, visst ser hästen vit ut, men nää... :angel:

hallå du, har du nånsitt sett kräm?? jämför med vaniljsås och se vad som är mest gult... :p
eller kolla vad olika tillverkare kallar sina färger.. ;)

Tror din färgvärld är lite egenartat.... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar