Gry
Trådstartare
Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"?
Mina mål för 2016 är att få min goding att hitta sig i en trevlig bra form i tölt. Hon har tidigare gått i hög form, gått emot hand och känts stel, även om takten och det andra har funkat. Nu har vi hittat en bättre form, släppt något och blivit mjukare. Som en del i det orkar hon inte riktigt tölta på i friskare tempo. Hon behöver hitta ny balans och sätta lite nya muskler. När vi gjort det, och hon tar förhållningar och är mjuk tänkte jag börja med passen. Hon är väldigt pigg och framåt och vill gärna lägga sig i pass. Men hon blir då också stark och vill inte lyssna, bara springa, så jag vill vänta lite. Vi har också tävlat lite detta år med väldigt varierade poäng, Jag har fått allt mellan 3,5 och 6 i samma gångart vid samma tävlingstillfälle, eftersom det faktiskt varit så ojämnt på banan. När hon går bra, går hon väldigt bra, men när hon vill fram, förbi eller inte vill lyssna, ja då går hon emot och blir riktigt tråkig. Vi kämpar också med galoppfattning i ena varvet. Det är svårare helt enkelt. Equiterapeuten har varit och låst upp en låsning och det har blivit bättre.
Således är det följande mål som gäller 2016:
Så vad har ni för mål med 2016?
Mina mål för 2016 är att få min goding att hitta sig i en trevlig bra form i tölt. Hon har tidigare gått i hög form, gått emot hand och känts stel, även om takten och det andra har funkat. Nu har vi hittat en bättre form, släppt något och blivit mjukare. Som en del i det orkar hon inte riktigt tölta på i friskare tempo. Hon behöver hitta ny balans och sätta lite nya muskler. När vi gjort det, och hon tar förhållningar och är mjuk tänkte jag börja med passen. Hon är väldigt pigg och framåt och vill gärna lägga sig i pass. Men hon blir då också stark och vill inte lyssna, bara springa, så jag vill vänta lite. Vi har också tävlat lite detta år med väldigt varierade poäng, Jag har fått allt mellan 3,5 och 6 i samma gångart vid samma tävlingstillfälle, eftersom det faktiskt varit så ojämnt på banan. När hon går bra, går hon väldigt bra, men när hon vill fram, förbi eller inte vill lyssna, ja då går hon emot och blir riktigt tråkig. Vi kämpar också med galoppfattning i ena varvet. Det är svårare helt enkelt. Equiterapeuten har varit och låst upp en låsning och det har blivit bättre.
Således är det följande mål som gäller 2016:
- Våga tävla utan att kräkas ner hela mig och hästen och våga rida och inte sitta stel som en pinne och inte våga andas. Komma över tävlingsnerverna och ha kul.
- Få en jämn bedömning, dvs att vi är jämna och samspelta på banan. Nu siktar vi på 5.0 eller mer.
- Om det känns rätt så skulle det vara jättekul att tävla femgång i slutet av säsongen, men det skulle räcka med att bara ha börjat med passen ute.
- Hitta/utveckla en trevlig mjuk form i tölt
- Min dröm är annars att tävla med steglängdsökningar och nedtagningar. Finns inget bättre än att se mjuka lösgjorda hästar som axar på så håret reser sig för att sedan mjukt bromsa in på nästan osynliga tygeltag och en tung rumpa för att sedan samla ihop sig för en mjuk men ändå kraftfull kort tölt som sedan axar iväg på nästa långsida- bättre än sex nästan. Det är det ultimata ridprovet för mig och min häst - som verkligen inte tycker att sakta in är hennes grej. Om det blir den tävlingsgrenen i år eller inte återstår att se, men någon gång så.
- Och hålla sig skadefri inte minst. Ta i trä. Och allt det där.
Så vad har ni för mål med 2016?