Tävlingar och övernattningar??

K

KESO

Hej
Hur gör ni när ni ska på tävlingar.
När sover ni över med hästen? Och har ni några regler som t.ex om det är mer än så många mil till tävlingen så stannar vi över natten.
Och om vi rider si och så många mil så stannar vi över natten.

Berätta gärna om era rutiner vid tävlingar, altid lär man sig något nytt :)

Sv: Tävlingar och övernattningar??

KESO skrev:
Hej
Hur gör ni när ni ska på tävlingar.
När sover ni över med hästen? Och har ni några regler som t.ex om det är mer än så många mil till tävlingen så stannar vi över natten.
Och om vi rider si och så många mil så stannar vi över natten.

Berätta gärna om era rutiner vid tävlingar, altid lär man sig något nytt :)

Nu har inte jag distanshästar , men travare..när vi åker längre än 50 mil så övernattar vi...då åker hästen stor buss och det stannas o vattnas ett par ggr( har aldrig åkt längre än 65 mil) När man kommer fram till banan ställs hästen in i boxen och får rulla o kissa o dricka vatten, sedan tas den ut , antingen kör man den elller går i grimskaft ca 30 min.....så den får röra på sig lite....in i boxen( oftast är man framme på em) och då ser man över hästen och ger den mat(ger då även elektrolyter)...på morgonen så fodrar jag själv och låter hästen äta...efter nån timme tar jag ut den och kör ca 30 min igen..skritt o lätt jogg , sen är det dags för tävling och då gör jag bara som vanligt....efter lopp så får hästen återigen elektrolyter inför hemresan blandat med den vanliga givan(OBS, se till att hästen är återhämtad innan mat ges) själv brukar jag bo på hotell...

Min häst är lugn att åka med och lugn borta, så det är aldrig några problem att sova över med henne, skönt.
Men självklart är det alltid skönt att komma hem på kvällen.
Hittills har jag gjort så att har jag inte mer än kanske 3-4 timmars resväg så åker jag hem samma dag, annars dagen efter.
Men däremot kan det inte vara så mkt mer än max 2 timmars resväg innan vi måste övernatta dagen innan, iom att tävlingarna oftast börjar tidigt.

Ofta är det ju förbesiktning dagen innan tävlingen och då är det ganska självklart att man stannar över natten. Man får ju uppskatta hur lång tid man tror att det tar att rida och köra mm och sedan bestämma sig för vad man tycker är det bästa alternativet. Det är ju så olika från tävling till täling.

Det beror ju också på hur bra hästen reser. En del blir ju sjöblöta av svett oavsett hur mycket de åkt i sitt liv och märker man att hästen blir klart påverkad så föredrar jag att åka dagen innan för att hästen skall få en chans att vila ut ordentligt och inte vara helt slut i kroppen redan innan tävlingen. Jag tycker också att det är skönt att komma til tävlingsplatsen kvällen innan och kolla in området och banan ordentligt. Man har gott om tid att planera med sina medhjälpare och behöver dessutom inte lasta hästen kl fyra på morgonen om man har långt att åka. Som sagt - starten kan gå tidigt...

Jag har bara åkt på en tävling där vi behövt övernatta men utifrån det så har jag följande regler:

* Om jag måste åka före 05.00 på morgonen på tävlingsdagen för att nå fram i tid, så åker jag dagen innan.
* Vi åker hem några timmar efter målgång om det inte är jättesent och jättelångt.

De förutsättningar jag har är att min häst är mycket bra att resa med - han äter och sover i transporten, han äter och dricker bra oavsett vara han stallas in. Efter Härjedalsritten i somras (8 mil) så hade vi ca 30 mil hem och de åkte vi ca 3 timmar efter målgång. Han sov större delen av resan (såg genom fönstret i transporten) och var pigg och glad när vi var hemma igen. Det är en klar fördel att ha hästar som är lätta att resa med, annars måste man kanske åka två dagar i förväg och alltid övernatta efter tävling.

/Camilla

Jag tycker det är bra att träna sova borta.

Har jag en ung häst - som du ju har nu så skulle jag sova borta även fast det bara handlar om en femmil och tävlingen inte ligger så långt ifrån. Detta för att den ska förberedas inför större tävlingar, längre sträckor, mer resande och sovande i nya boxar som den aldrig sett förr. Och klara att gå en distansritt dagen efter den invigts i en ny box!

Är det en äldre häst som vet vad det hela går ut på och äter och sover avslappnat vart den än kommer så åker jag samma dag ifall tidsplanen klarar det (startar du sex på morgonen och det är 25 mil till tävlingen säger det sig själv att det inte fungerar om man vill sova alls) Som någon sa är det ju besiktning dagen innan ibland också. Jag bor ca 10 mil från rönningeritten (har inte mätt exakt men nåt sånt är det) och förra året då starten i 8 milen gick 9, vet besiktning var runt 7.30-8 så åkte jag samma morgon. De andra tävlingarna har legat typ i småland eller på gotland och då har man åkt dagen före.

hoppas du blev lite klokare hihi ;)

Camilla

Jag har ju haft fördelen att kunna åka runt på utställningar med min lilla skrutt.
Och jag såg dom även som ett ypperligt tillfälle att träna övernattningar.
Det funkade över förväntan :) han åker bra, han äter bra, lägger sig gärna ner och kopplar av. Att bo borta tycker han är spännande.
Han är ju väldigt lugn av sig, det var en hel del som trodde att han var ett sto pga hans snällhet och lugn. :p

10 mil resa går väl an att komma tävlingsdagen även för ett åttamilare. 20 mil då övernattar vi oavsett distansen, om det inte är lätt att ta sig till tävlingsplatsen (motorväg mest), då kan vi nog åka samma dag till en 5 milare. Sedan beror det givetvis på hur arrangören har planerat det hela med tider osv. Om de har starttider med hänsyn till att folk skall kunna resa på tävlingsdagen. Stannar efter tävlingen gör jag defintivt på en 12 milare om det inte bara är några mil hem. På en åtta stannar jag om hästen verkar behöva det.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: seahawk
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka