Tävlingar för 18+ på ponny?

R

RebeckaAndersson

Jag har en haflinger jag gärna skulle vilja komma ut på någon tävling med, för skoj skull. Jag är 18+ och har hört att det finns vissa sorters tävlingar jag får tävla, trots åldern. Hur är det med ex. clear round, klubb och lokala?
Är inte jätteinsatt i tävlingsvärlden, men vill komma ut på något tillsammans med min ponny. Både hopp och dressyrtävlingar är intressant, även fälttävlan.

Han är dock inte slutmätt och ligger nog precis på gränsen, om jag slutmäter honom och han hamnar på 149cm är det fritt fram då? Han är född -02, alltså 8 år.

Sv: Tävlingar för 18+ på ponny?

Du kan ju tävla honom i storhäst klasser. Jag tror du behöver skaffa storhäst licens för honom och sen får ponnyn inte vara med i ponnyklasser på ett visst antal år eller så men det är tillåtet att starta ponny i storhäst klasser så länge du har stor häst licens, om jag nu fattat det rätt... :)

OCh slutmäter du honom och han blir 149 cm så har du ju inget problem. Då är han ju en stor häst i alla fall. :)

Du kan tävla ponnyhoppning avd B som 18plus. Jag är inte insatt hur det är i fälttävlan, men jag tror att det finns trådar om ämnet på fälttävlansforumet.

Du kan tävla han som häst, bara onödigt o mäta om du inte VILL ha en ponny. Ponny får du tävla i avd B o det är ju bara clear round. Bättre med häst då får du ju tävla ordentligt :grin:

Okej, men då ska jag alltså skaffa storhästlicens på honom. Hur gör jag detta? Samtidigt behöver jag väl ryttarlicens?
Är det något mer man bör "fixa" med papper och sådant innan man åker ut på sin första tävling?

Hej! Jag har också en haflinger på ca 148 cm som jag så småning om vill börja tävla i storhästklasser, eftersom jag själv är 22. Som jag har fattat det så får man ställa upp i lokala tävlingar UTAN hästlicens?

På vår ridklubb får man tävla klubbtävlingarna även fast man är överårig. Men tror inte att samma regler gäller på alla klubbar...

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska mäta henne som ponny första åren eller inte. Hon är nämligen bara 5 år nu och även om jag är överårig så får jag tävla henne i ponnyklasser (avd. B) eftersom hon räknas som ungponny. Det blir ju faktsikt 10 cm lägre i ponnyklasserna inom hoppningen :P

Men har som sagt inte bestämt mig ännu.. Några tips eller råd?

Elin

Jag vill inte ut och tävla på några enorma tävlingar, utan bara för nejöes skull. Lite clear round, lite klubbisar och lokalt.
Hästen har aldrig varit på en tävlingsbana förut och samma för mig förutom clear rounder för typ 7 år sedan!

Så om ingen storhästlicens behövs på clear round, klubb och lokal så känns det lite onödigt att skaffa..?

Skulle nog rekommendera att tävla avd. B med tanle på att det blir lättare för hästen med avstånden som är anpassade för ponny.Och licens behövs inte för ponnyn så länge man rider lokalt tom LB.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 288
Senast: Mabuse
·
Hoppning Antingen är jag dum i huvudet eller så kan jag inte läsa TR. Men jag hittar ingenting om tillåtna nosgrimmor och bett för storhäst i...
Svar
3
· Visningar
1 635
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 952
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka