H

hopponny

Jag har en c-ponny på foder och har endast tävlat på klubbnivå, Clear Round och Stilbed 70 cm. Men nu skulle jag gärna vilja tävla lite mer, på lokal tävling.

Problemet är det att så fort man höjer startflaggan blir han spänd. Inte het, utan mer rädd, men när vi har övat på det här annars så har det fungerat jättebra.

När jag tävlade för ett tag sen gick det bra, med startflagga och allt, men när det var prisutdelning blir han rädd för rosetten, men när jag går ner på backen när vi är tillbaka i stallet får jag sätta fast den utan problem.

Så nu undrar jag om någon har nån erfarenhet av sådant eller har något tips till mig så skulle jag bli jätteglad :D

Sv: Tävling

En ponny som jag hade förut var också lite sådär. Det är bara att ignorera och låta dem vänja sig. Det handlar nog mycket om vana för hästen, efter ett tag märker han inte ens startflaggen ska du se. Ett tips när du ska få rosett är att du som ryttare tar rosetten och sätter på den själv, det brukade funka för mig.

Jaa, nu vet inte jag hur mycket han har tävlat innan, och hur mycket det har varit startflagga på de tävlingarna. Men jag tror han har tävlat ganska mycket. Jag brukar ta rosetten i handen :)

Men tack för svaret ;)

De som delar ut rosetterna kan uppfattas som ganska läskiga - liksom, okända människor som går rakt mot hästen med något fladdrigt i handen som ska sitta på dem. HJÄLP! Det blir ju klart värre om hästen då är på ett okänt ställe och därmed redan lite nervös.

Det man kan träna på hemma är att andra människor (inte du) går mot hästen med rosett, så att man försöker efterlikna prisutdelningar, men att man tar det lite lugnare och inte tvingar/skrämmer hästen. Man kan även öva så med flagga

Ja, fast de som har delat ut rosetterna är de på hemmaplan (har tävlat hemma).

Men tack för tipsen ;D

Min ponny började hoppa och nästan sköt iväg sig med bakbenen som en kanin på vår första prisutdelning. Hon blev värkligen jättehet, men stod snällt när hon gav mig rosetten. Om du har en brösta kan du sätta rosetten där. Det brukar hästarna inte säga någonting om.

Jag tävlade en ponny en gång som var helt livrädd för den där fladdrande rosetten i pannbandet och höll på att flippa ur :eek: Men tog jag rosetten i handen ist så var det inga problemos, så testa det, annars kan man ju alltid öva hemma, låt en kompis sätta fast en rosett efter varje ridpass när du sitter på, så kanske han vänjer sig:idea:

Kan ju säga som svar till alla

Han överaskade oss allihopa när vi kom till vår första tävling helt cool och låter rosetten sitta kvar också :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 108
Senast: fio
·
Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2