Tävling ponny/häst

M

MinAthos

Jag har en ponny som bara har tävlat ponnytävlingar förut och är slutmätt ponny. Men jag vill tävla med honom på storhäst tävlingar då avstånden passar honom mycket bättre där. Jag vet att jag får starta stor häst med honom, men om jag väl har startat stor häst med honom, får jag då starta ponny med honom igen då om jag vill?

Och så undrar jag att om det är så att jag inte får tävla ponny med honom just i hoppning igen, kan jag då starta med honom som ponny i Fälttävlan och Dressyr då?

Sv: Tävling ponny/häst

För att få tävla ponny som häst måste ryttaren vara över ponnyålder, vilket du inte är.
Du får helt enkelt lära din ponny att gå på olika avstånd. (Du borde också skaffa dit ett TR :) Allt i den här frågan finns i TR I Mom 132:7.)

För att en ponny ska gå som ponny igen efter att ha tävlat som häst måste försäljning eller stadigvarande ryttarbyte ske. Oavsett gren. I fälttävlan får inte ponnyekipage delta i hästklasser.
Citerar från TR IV Mom 410:
"[...]
Ponnyekipage får ej tävla i klass för stora hästar. Dock ges möjlighet för arrangör att tillåta Kat D ponny att starta i samband med hästtävling på 90 och 100 klass och kat C i 90, ponny utgör då egen avdelning. (90-klass häst = lätt klass kat D och Msv B kat C. 100 klass häst = Msv B kat D.) För att resultat i dessa fall skall ge championatspoäng måste avdelningen innehålla minst för kat B 3 startande ekipage och för kat C/D 5 startande ekipage."
(Varför de nämner kategori B vet jag inte då de ändå inte får gå hästbanor.)

Sv: Tävling ponny/häst

Tack för svaret, och jag har ett TR, men kunde inte hitta svaret på min fråga.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka