Tävla utan utrustning, går det?

alva98

Trådstartare
Finns det någon tävlingsgren där hästen inte behöver utrustning (typ bett, träns, sadel)? Hästen jag rider nu älskar att bli riden barbacka och utan träns, vilket jag gör så mycket som möjligt. Men det hade varit kul att börja tävla för att ha ett mål.
Alltså, finns det överhuvudtaget någon gren där man inte behöver utrustning på hästen? :confused:
Någon som vet hur det är i typ distansridning? Nu är jag dock inte så insatt, att rida långa sträckor utan sadel kanske inte är bra för hästen? Men bett bör väl inte vara obligatoriskt?
:)

Finns det någon tävlingsgren där hästen inte behöver utrustning (typ bett, träns, sadel)? Hästen jag rider nu älskar att bli riden barbacka och utan träns, vilket jag gör så mycket som möjligt. Men det hade varit kul att börja tävla för att ha ett mål.
Alltså, finns det överhuvudtaget någon gren där man inte behöver utrustning på hästen? :confused:
Någon som vet hur det är i typ distansridning? Nu är jag dock inte så insatt, att rida långa sträckor utan sadel kanske inte är bra för hästen? Men bett bör väl inte vara obligatoriskt?
Att rida utan utrustning är aldrig fel sålänge sitsen och balansen är bra så man inte stör hästen. Dock kan jag tänka mej att tex i distansridning så underlättar med sadel då det är många mil. Kan vara jobbigt att sitta så perfekt hela tiden och risken att man sitter fel ökar under så långa sträckor.

Bett kan man vara utan i många grenar vet jag iallafall.

Utan att ha läst tr så misstänker jag att du kommer bli påtvingad någon form av huvudlag på hästen på samtliga tävlingsplatser av rena säkerhetsskäl. Att ha koll på hästen lös hemma är en sak, på tävling med mer folk och fä och ökade risker något helt annat.

I distansritt måste du ha någon typ av huvudlag (sidepull är ok) och någon typ av sadel (bomlös är ok). Däremot behöver du inte ha skor.

I distansritt måste du ha någon typ av huvudlag (sidepull är ok) och någon typ av sadel (bomlös är ok). Däremot behöver du inte ha skor.
Tog en stund innan jag insåg att du menade hästen, inte ryttaren. För visst måste ryttaren ha dojor?

Kanske lite OT, men måste hästen vara skodd för att få starta i övriga grenar? Blev tvungen att bläddra igenom TR lite snabbt pga akut nyfikenhet, men hittar ingenting om det.

Kanske lite OT, men måste hästen vara skodd för att få starta i övriga grenar? Blev tvungen att bläddra igenom TR lite snabbt pga akut nyfikenhet, men hittar ingenting om det.

Nä, tror inte det. Men förut var skor ett måste i distansritt, så alla vet inte att det ändrats. :)

Du kan tävla EXCA barbacka och med grimma!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.