Tävla tre helger i rad?????

Gilette

Trådstartare
Sitter och funderar på hur många helger i rad man högst får tävla, har för mig att det är tre?
Jag hade verkligen inte tänkt tävla så mkt, men jag sitter och överväger om jag kan starta i en liten lokal dressyrtävling LC helgen mitt emellan de två omgångarna av allsvenskan i hoppning, vad tycker ni?
då blir det visserligen tre helger i rad som jag tävlar men behöver inte åka långt till ngn av tävlingarna och därefter följer en längre periods vila till nästa tävling. Tycker ni jag ska vara med i LC,dressyr där mittemellan eller ska jag strunta i det? Kan det vara för anstängande för hästen att starta tre helger i rad, fysiskt som psykiskt?

Sv: Tävla tre helger i rad?????

Gilette skrev:
Sitter och funderar på hur många helger i rad man högst får tävla, har för mig att det är tre?
Jag hade verkligen inte tänkt tävla så mkt, men jag sitter och överväger om jag kan starta i en liten lokal dressyrtävling LC helgen mitt emellan de två omgångarna av allsvenskan i hoppning, vad tycker ni?
då blir det visserligen tre helger i rad som jag tävlar men behöver inte åka långt till ngn av tävlingarna och därefter följer en längre periods vila till nästa tävling. Tycker ni jag ska vara med i LC,dressyr där mittemellan eller ska jag strunta i det? Kan det vara för anstängande för hästen att starta tre helger i rad, fysiskt som psykiskt?

Har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon regel om hur många helger i rad man får tävla. Det är väl upp till var och en att använda lite sunt förnuft.

Jag tycker inte det behöver vara för mycket med tre helger i rad, ibland kan det behövas så tätt för att det verkligen skall lossna. Självklart så skall ju hästen vara konditionsmässigt förberedd.

Oftast är ju inte den fysiska ansträngningen större på tävling än på träning utan det är väl snarare den mentala biten , hästen blir trött i huvudet av alla intryck.

Fast det är klart när man ser samma ponny starta för 4-5 tävlingen i rad ,då börjar man ju undra...

Nej, det finns ingen regel för det.

Finns inga regler, bara för hur många starter per DAG du får göra
Tävlar du varje helg, får du ju se till att ge hästen vila under veckan så enkelt är det

Apo

Det finns som sagt ingen regel för hur ofta man får tävla men eftersom det är blandat mellan hoppning och dressyr tycker jag inte det låter som att det e något problem.

Gilette skrev:

finns det verkligen någon begränsning på hur månge helger i rad man får tävla? :crazy: då har jag missat de iaf

Okej, de va bara jag som hörde av ngn att de fanns någon begränsning men där misstog jag mig nog :angel:
Va bra, så då är det alltså inget problem för mig att vara med i den där lilla dressyrtävlingen? :rofl:

Nej kör du. Du känner din häst bäst och du vet hur den reagerar på att vara "ute och åka". Ta det lite lugnare i veckan bara så ska du se att det går bra :rofl:

Om den bara får chans att vila lite i veckan så är det nog bara bra att den blir riktigt tävlingsvan också ;)

Varför skulle du inte få tävla 3 helger i rad? Finns absolut ingen regel om det, det är väl du som ska känna efter om du och hästen orkar och klarar det.

Gilette skrev:

det finns ingen regel som säger!!!

Jag själv kan köra flera helger i rad, det viktigaste är att hästen får chans att ta igen sig, så man inte kör skiten ur det, viktigt, men mina hästar har nyss haft vintervila samt så kommer juh sommarvilan.

det går alledes utmärkt! (om hästen har kondis såklart) tävlade själv 4 helger på rad en gång varav 4: e helgen var ett meeting men hästen var hur fräsh som hellst och va nolla i alla klasser upp till 130! men om du tror att det är jobbigt för den så behöver man ju inte göra så mkt med den i mellan tävlingarna!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 311
Senast: shia
·
Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 491
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama