Tävla ponny när man är över 18år

E

Em_E_liE

Jag undrar lite ang. ponnyridning när man är över 18år. Det är nämligen såhär att jag är över 18år och driver ett företag som innebär ridning av andras hästar, allt från in- och tillridning, till träning och tävling osv av både ponnyer och hästar. Hittills har jag nte tävlat ponnyer åt andra men har fått många förfrågningar och det vore ju toppen om man kunde få reda på hur det ligger till...

Min fråga nu är om man som ryttare över 18år, kan tävla C- och D-ponnyer?

Har för mig att man kan tävla D-ponnyer när man är över 18år, men då endast på storhästtävlingar och om ponnyn sedan byter ägare för en längre framtid så kan den tävla som ponny igen, men inte under tiden som den tävlas storhästklasser.

Hur är detta egentligen? Vad gäller? Och hur blir det med licenser ov?

Otroligt tacksam för svar snarast! :bump:

Sv: Tävla ponny när man är över 18år

Nu tävlar jag inte, dock brukar jag använda TR som kvällsläsning då jag har svårt att sova, bättre sömnpiller finns inte, så kan ju ha fel, men så här tolkar jag det

För att få tävla ponny som storhäst så ska du lösa storhästlicens för ponnyn, och den räknas då som häst och får därmed inte tävla i ponnyklasser, förutom om som du säger byter ägare för en längre tid, vet inte om det räckte med ett stadigt ryttarbyte? Så ska ekipaget se propertionerligt ut.

Annars får man väl tävla ungponny i avd B i ponnyklasser

Hoppas någon som är helt säker på hur det ska vara svarar också!

Min dotter fick tävla i storhästklassen då hon var 18 år. Hennes häst är en islandshäst D-ponny.

Nu var det bara frågan om en klubbtävling på hemmaplan så det behövdes ingen licens.

Tilläggas bör att hon placerade sej MYCKET bra bland dom stora hästarna vilket var roligt att se då många inte tror att islandshästar kan nån dressyr..:angel:

här tror jag att jag fått med det som gäller ponny och äldre ryttare.

Gemensamma bestämmelser
Mom 132 Kvalifikation/Uppklassning
4. Ponnyekipages rätt att delta i klasser för stora hästar
Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta
i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter
anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer.

ur dressyr
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta utom tävlan och starta sist i resp kategori. Ponny som deltagit utom tävlan med överårig ryttare, får därefter ej starta inom tävlan under samma meeting.
Om bortlottning måste ske, vid stora startfält, skall överårig ryttare tas bort först.
Kat D-ekipage som minst sex gånger erhållit lägst 62,00% i klasser där öppna, sluta och enkla byten ingår i programmet, får starta i Msv B-klasser vid regionala tävlingar för häst. Ponnyn får starta på sin ponnylicens. Ekipaget får också under samma meeting, förutom start i Msv B-klass, starta en Lätt A-klass om sådan finns.
Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för häst får därefter inte starta i tävling för ponny. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny, efter anmälan till Ridsportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny.

ur hoppning
I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande
av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”. Ponny som
tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

4. Ponnyekipages rätt att delta i klasser för stora hästar
Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i
hoppning t.o.m. 1,20 m hoppning. Ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt
tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 m hoppning kan efter dispens
få rätt att tävla i högre klass. Dispens sökes hos Ridsportförbundet.
Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta
i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte

Du har ju fått ett alldeles utmärkt svar av sweep så jag besparar dig upprepningen.

Liknande trådar

Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Billy
·
M
Hästvård Vi köpte en 18årig läromästare som i december blev jagad av vår unghäst och fick en 30% senskada på yttre böjsenan. Hon vilade helt 2...
Svar
12
· Visningar
2 028
Övr. Grenar Hej! Det är så att om allt går som det ska så får jag hem ett arabsto på 3 år nästa vecka :love: Så nu undrar jag om det finns...
Svar
1
· Visningar
1 525
Senast: jsjokvist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama