Tävla, men vad?

L

Lonely

Jag vill åka ut och tävla med min ena medryttar häst. Hon är 6år, Utbildad LD dressyr (påbörjat galopparbete på volt) och LC hoppning , hon är sent inriden. Har bra kondition och bra balans i terrängen!

Vad kan man tävla? Distans??

:)

Sv: Tävla, men vad?

om du har en unghäst som inte kan så jätte mycket med galoppen e de inte dressyr än kanske hoppning om den e utbildad LC, distans behöver dom bra kondis och orka vet int regler med ålder och dyl där

Det är bra på min klubb för där är det CR-dressyr med special program utan galopp! :) Jätte bra om man har en grön häst som behöver rutin! Eller om man är en ryttare som behöver detsamma.

Cr-hoppning kanske? Börja försiktigt å jobba dig uppåt!

Eftersom det är en unghäst, som vid dagstillfället kanske itne kan så mycket så ställ inte för höga krav vid tävling å förvänta dig inte att ni ska vinna varje gång, utan tänk på att ha kul å att hästen ska ha en glad och possitiv inställning till tävling! (och träning, eftersom det ligger en hel det arbete tills man kan kamma hem dom blå/gula)

Lycka till i framtiden! :banana:

Å CR dressyr vore nåt :) synd bara att det inte finns här :(

Vi har varit iväg och tävlat lite CR hoppning :D gick sådär :angel:

Å det kanske vore nåt :idea: Hur gör man för att vara med på det? Jag är inte så inne på sånt :D

Varför finns det inte cr-dressyr?
Protestera till klubben/arragören, jag tror säkert att det är fler än du som vill h a dressyr cr!

Jo, men hon har hyffasat bra kondis..Ska vi tävla distans så är det hårdträning hela sommaren :p

Red en långritt (för mig :P) och hon blev inte ens svettig efter en 3 timmars skritt och travrunda.

Någon som vet regler för distansen?

Bara för att hon inte blev svettig betyder inte det att hon har bra kondis.
En häst på jobbet svettades så fort han hade skrittat 100 meter från stallet, va han dålig kondis då?
Efter ett lopp, så va han dy blöt, medans en annan häst va lätt fuktig....?

Är nån av dom dålig kondis då?

Jasså, okejj..det är vad jag lärt mig iallafall :confused:

Men men...Hon klarade sig igenom ritten levande iallafall och verkade inte trött eller så ;)

Ja, det ska jag göra! Bra ide :)

Tack Tack för tipset :bow:

Det bästa sättet att se om sin häst är trött, eller har bra kondis är att använda sig av en pulsmätare!

Men, lycka till med dressyr debatten på klubben

Du borde kanske lära dig att veta när hästen är trött eller vad som är ansträngande för den innan du geer dej ut på en tävling... :smirk:
Och tre timmars skritt o trav är inte spec. jobbigt för en häst.

För övrigt så är ju små clear rounder något bra att ge sej ut på.
Måste ju inte va några höjder, det räcker ju med lite småhinder beroende på vad du har startat innan oxå.
Är du ovan vid tävling så är det kanske bättre att nån annan tävlar den första gångerna så att den inte får en "dålig start".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka