Tävla med bomlöst?

M

Mufflan

Jag har funderat på att köpa en Sensation Ride Hybrid. Frågan är bara om man får tävla i den?

Sv: Tävla med bomlöst?

Nej den får du inte tävla i.
Inte pga. att den är bomlös, för man FÅR tävla i bomlösa sadlar, men man måste ha en sadel som är av engelsk typ i UTSEENDET, vilket den inte är pga. framvalvet.

JAg själv har funderat på just den, men eftersom jag vill tävla senare så kommer det bli en G3/G4 eller en Fhoenix Vogue, so du säkert vet vart dom finns ;). Dom tre får man tävla i eftersom dom har ett utseende som gör att dom itne direkt går att skilja från en vanlig sadel, speciellt Voguen, så jag lutar åt den så att det inte ska kunnab li några som helt problem. (det enda skulle vara att dom andra måste man ha pad under, men eftersom man får ha padd under vanliga också så borde det itne vara ett problem alls ju, men för säkerhetesn skull)

Lycka till!

Puttar upp tråden.

Vet du om man verkligen får tävla dressyr i Sensation G3 eller G4? Har mailat förbundet, men inte fått svar.

Du får tävla dressyr i Sensation G4, Sensation G3 och Sensation uppgraderad G3 med G4 sits. Sensation Hybrid får du tävla på Islandshäst tävlingar och långdistans.

Är du säker? Har du kollat med Ridsportförbundet? Jag har mailat dem, men inte fått svar nämligen.

Jo men dom kan inte svara med nån definitivt svar, finns en bra tråd om det här nånstans på buke.

Alltså reglerna är att den måste SE UT som en sadel "av engelsk typ", och det är ju ganksa varierat, men det som kunde vara nåt dom kan ifrågasätta med senstaion sadlarna i tänkbara modeller är att det är en padd under, MEN med tanke på att man får tävla med paddar under , oavsett om det är bom eller bomlöst, så ska det inte göra nån skillnad (och då skulle jag överklaga rejält personligen)

Om sadeln har bom eller inte är helt orelevant för regler, så länge den är "i engelsk typ/stil" så att säga.
Sen vad det är är ju luddigt tycker jag, men normalt fram och bakvalv krävs iallafall, och någorlunda normala kåpor etc. väldigt luddigt egentligen men har tekniskt sett inget med om den har bom eller inte att göra.

Jag vet också vad det står i TR, men det är ju just detta med definitionen. En sensation ser ju inte exakt ut som en klassisk engelsk sadel. Den ser ju annorlunda ut främst nedanför bakvalvet tycker jag. Men som du säger, så det är ju svårt att säga exakt vad som skulle göra att just en sensation inte skulle vara godkänd... Lurigt.

Mmm det är skitjobbigt, och dom verkar ju inte vilja ta på sig ansvaret och definera heller så då kan man ju aldirg få nåt vettigt svar från dom, egentligen.

Om jag skulle vilja tävla i min sadel, och det var viktigt liksom, då skulle jag nog ta en vouge eller star trekk istället om jag kunde, för att slippa oroa mig.

Men, jag tycker sjläv Sensation sadlarna verkar extremt trevliga så har också lite sånna funderingar, dock vill jag helst ha utan nån extra padd ås om jag ahr råd får det nog bli en vouge, och senare kanske en sensation också ;) (haha drömma kan man)

En tjej i förra stallet hade an ST island (islandshäst) och det tog faktiskt flera månader innan jag förstod att den var bomlös, inte går väl domarna/arrangörerna runt och kollar vad man har för märke på sadeln så länge den ser ut som en engelsk sadel?

Nej de går nog inte runt och kollar. Men vissa sadlar kan ju vara gränsfall att se ut som engelska.

Jag har i alla fall mailat ridsportförbundet och fått svar ang Sensation sadlarna. G4 är godkänd/troligen godkänd (om den ser ut som av engelsk typ, vilket jag tycker den gör). Och Sensation Hybrid är inte godkänd för dressyrtävlan.

haha ungefär som jag trodde då, G4an borde vara, men man vet inte 100%, och hybrid inte.

Knepigt sånt här!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka