Tävla LA eller ej?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Liten_men_tuff
  • Startdatum Startdatum
L

Liten_men_tuff

Pågrund av mkt strul med papper så jag inte mätintyget på ponnyn fören för ett tag sen och har endast tävlat 2 gånger med ponnyn. Fick strycka mig i de innan :(

Har ridit LC och LB och helt okej resultatet har legat runt 60% , fick 62% i LB jag red idag.

Har två tvälingar kvar och frågan är om jag ska våga anmäla mig till LAn i nästa tävling är nämligen både LC, LB och La :crazy: Ponnyn har tävlat det förut. Eller ska jag vänta och rida det till hösten och få lite rutin med varandra bara och rida LC och LB ?
Han kan alla rörelser i La korrekt . Tänkte rida LA:1.

Hur resonerar ni när ni ska gå upp klasser ?

Sv: Tävla LA eller ej?

klart du ska!!! i LA börjar de ju bli roligt, inte bara transportsträckor som i lägre klasser...

har än så länge inte ens funderat på å gå upp nåra klasser i dressyr.....jag å pålle debuterade i LA:4 :D å då va han 6 år å varken jag el han hade startat dressyr förut...

men dressyr handlar bara om å inte va blyg å att våga göra bort sej :D

Tack för ditt peppande svar :D

Det får nog bli LA:n iallafall , vi får iallafall veta vad vi behöver träna på i så fall :) Och det är transportsträckorna han inte riktigt räcker till på ;) :p

helt rätt inställning!!!

LA är roligare! :bump:

de e klart du skall testa LA de e ju klart mycket roligare och lättare om man ser til att det händer mer på kort tid hästen hinner inte bli lång som den gjärna blir i LC, samtidigt vad gör det om man testar det kan inte gå sämre än att man kommer sist och det måste ngn göra de mä ;) , skall oxå debutera LA snart när hästen e ok igen

så tälva på bara LA är roligare och kommer alltid att va

Jag tycker absolut att du ska rida LA.
Men du borde ha det i åtanke att om du, mot förmodan, misslyckas i LA så kommer du troligen bära med dig lite tvivel från den tävlingen.. Som kanske gör gick 'rädd' att rida LA en gång till..

Jag håller helt med Akustik :bow:

Man ska absolut våga prova på nästa klass om man är färdig för den på träning. MEN man ska också komma ihåg att det "svider" lite mer ju högre upp man kommer i klasserna. Därför gäller det att även ryttaren är mentalt mogen för klassen, inte bara hästen. Mentalt mogen är man när man har fått lite rutin i de lägre klasserna och vet var man står dvs även om resultatet skulle bli lite nedslående så vet man ändå att man är "ganska bra".

Så känner du dig bara mogen så tycker jag att du absolut ska prova! :banana:
Om inte så tycker jag du ska lugna dig till nästa säsong och istället ta denna säsongen till att försöka klå dina resultat i de lägre klasserna...

Testa på!
Jag red alldeles för mkt LC-LB kan jag tänka nu när jag tänker tillbaka på mitt ponnytävlande, ponnyn hade gjort mer innan och hatade alla transportsträckor, det gjorde att han tyckte det var roligare i LA och gick bättre med mer utstrålning i de klasserna!

Nu har jag anmält mig iallafall :) om två veckor så nu blir de hårdträning.

Tack för era peppande ord :bow:

go for it! ta det som ett test för att se vad ni kan prestera på tävling, så har du något att jobba på till i höst :) good luck!

Jättebra svar Saigon!
Jag håller med om att du får vara förberedd på den lite strängare domen, krav på form, petigare grejer att bedöma i rörelserna osv... Är ju ändå kul att prova även om ni inte får världsbäst poäng första gången ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 026
Senast: Mia_R
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 361
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka