Tävla i körning? Roslagsvagn?

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Då det nu ser ut som om jag kommer hålla fast vid min shettisgrabb & inte skaffa mig stor häst igen, men är tävlingssugen så måste jag hitta en gren som passar oss. Han har en fruktansvärt "reglerbar" trav, men trav är han för gamal för. Så då tänkte jag satsa lite mer på själva körningen. Har ett fullt komplett körsele (ja med baksele, draglinor m.m.) & en fin rockard från roslagsvagnarna. Vad behöver jag mer?
Är det något särskilt intyg/licens man måste ha? Vart får man tag i dressyrprogrammen? Vad ingår i dem? Finns det några åldersgränser, viktklasser eller andra regler på ex vagnar? Jag ska självklart försöka hitta en bra tränare för att utveckla oss mer.

Men det största problemet är denna roslagsrockard! Har sett att det är fler som kör sånna här, men min är så tung, otymplig & den har ingen stötdämpning alls verkar det som. (Den har ju fjädrar men de är stenhårda.) Kan den vara felavvägd oxå? Känns som att lägga på över 20kg på ryggen på honom, behövs det sån tyngd? Min lille grabb som har haft det trassligt med ryggen & därför mest körs vill jag inte använda en vagn som slår så i ryggen på honom. Vad är felet? Är dessa vagnar så här? Det är sånna där hårda hjul alltså inga cykeldäck.
Så tråkigt att ha en fin vagn som bara står för att speedcarten känns snällare att använda.

Tack på förhand!:bump: :bump:

Sv: Tävla i körning? Roslagsvagn?

Ska du köra maraton med honom som enbetshäst kan du inte ha en vagn som har 20 kg i skaklarna, då måste du hitta en lätt vagn. Det låter som den är felavvägd, skaklarna ska bara vila i selen, lutar du dig bakåt ska du kunna väga upp rockarden. Ska du tävla "seriöst" i körning med en shettis så måste du ge honom ultimata förutsättningar, eftersom han redan han storleken lite "emot" sig. Försök hitta en riktigt bra och lätt rockard, eller ännu hellre gigg. www.tidaholmsvagnar.se har ett par riktigt bra vagnar till a-ponny, kika in där :)
Det finns massa regler om bredder, vikter mm men det är lättast att hitta i TR eller kolla på www.kuskringen.nu. Gå med i en körförening, där får man den absolut bästa hjälpen som nybörjare. Lycka till!

Får jag fråga, slår skaklarna när du kör i trav, fast att de väger över 10 kg innan du sitter i?

Då är den definitivt fel avvägd. till shettis kan 3 kg räcka.
Jag tror just inte att du har 20 kilo, det är en säck betfor ju, men tycker du att det är tungt att lyfta är det nog för tungt.

kan du på något sätt justera sitsen? Och fjädringen kanske är sönder?
jag tycker du ska ringa Anders och fråga vad du eller han kan göra åt saken, för det är ju en kanonfin rockard om den hade passat bättre!

För att tävka behöver du vaccinerad häst, grönt kort till dig själv och licens. En groom över 15 år. Denne behöver inga kort alls.
All info finns på svenska ridsportförbundets hemsida.

Dressyrprogrammen finns på kuskringens hemsida under Blanketter.
Kuskringen.nu

var bor du någonstans, det finns kanske en körsektion nära dig?

Hejsan! jag har en roslagsrockard och fjädringen sitter där man trär på hjulen, mycket bra! så dina måste vara trasiga, min vagn ligger bra på min lille pålle men den slår dock lite i galoppen, så då får jag luta mig lite framåt, om du är missnöjd med hjulen så kan man köpa andra hjul, det är bara att fråga Anders eller jag tror det är tidaholm som säljer hans vagnar nu, jag har lufthjul och jag är mycket nöjd med min vagn, den går över stock och sten och känns väldigt stadig när man kör "rally" i hinder :D hälsningar mia

Hej!
Tack så mycket för svaren!:bow: :bow:
Det jag menar när den slår är att (märks mest när vi travar) så fort vi kör över minsta ojämnhet i marken så gör det ont i mig & därtill syns det att den lilla omjämnheten blir bra mycket större mot hästens rygg. (dålig på att förklara) Det känns typ som om hela vagnen är ihopsvetsad & "stenhård" & dessa stenhårda hjul gör ju att stötarna bara vidarebefodras. Därför körde jag honom i början enbart med min förra c-ponnys mycket billiga (sämre & förstora) rockard som hade luftdäck. Därefter blev det en liten speedcart för att göra körningen lätt & rolig. Så den fina vagnen fick bara stå. Tråkigt när man betalat mer än dubbla för den i förhållandevis till de andra.

Hästen står i norra Stockholm.

Hur gör ni för att få med er vagnarna till tävlingen? Är det enbart dessa superstora hästtransporterna som funkar?

Körning verkar vara den dyraste hästsporten man kan hålla på med. Är det ens möjligt för en vanlig människa att hålla på med den?:cool:

:bump:

Hej!
Hur gör ni för att få med er vagnarna till tävlingen? Är det enbart dessa superstora hästtransporterna som funkar?

Körning verkar vara den dyraste hästsporten man kan hålla på med. Är det ens möjligt för en vanlig människa att hålla på med den?:cool:

Förr när vi hade bil+transport så tog vi isär vagnarna och la upp underredena på flaket (hade pickup) och sätena la vi på andra sidan mellanväggen i transporten. Nu har vi hästlastbil (med bodel) med släpvagn efter som vi tar vagnarna på så nu är det väldigt smidigt :)

Visst är det dyrt, men det går bara man vill och har en någorlunda inkomst :)

Då bor vi nära :)

Man kan tävla med studentinkomst, men det krävs att det finns folk som ställer upp, kanske lånar ut transport, lånar ut vagnar, selar och kläder ibland :) Körning är en dyr sport, å andra sidan finns det bara 2-3 tävlingar om året, jämför med om man tävlar hoppning varannan helg.

Sen är det skillnad, jag skulle inte ha råd att ha häst i stockholm med studentinkomst (7000:-) men det gick både att träna, tävla och leva drägligt i Umeå/Skåne.

Jag tycker du ska kolla med anders om fjädringen kan ha pajat. kanske behöver smörjas? Hur gammal är vagnen?

Hej!
Tack så mycket för svaren!:bow: :bow:
Det jag menar när den slår är att (märks mest när vi travar) så fort vi kör över minsta ojämnhet i marken så gör det ont i mig & därtill syns det att den lilla omjämnheten blir bra mycket större mot hästens rygg. (dålig på att förklara) Det känns typ som om hela vagnen är ihopsvetsad & "stenhård" & dessa stenhårda hjul gör ju att stötarna bara vidarebefodras. Därför körde jag honom i början enbart med min förra c-ponnys mycket billiga (sämre & förstora) rockard som hade luftdäck. Därefter blev det en liten speedcart för att göra körningen lätt & rolig. Så den fina vagnen fick bara stå. Tråkigt när man betalat mer än dubbla för den i förhållandevis till de andra.

Hästen står i norra Stockholm.

Hej igen! Ja det är ju det som är så bra med just roslagsrockarden att den går att ta isär så man får in den i bilen, så jag undrar hur din vagn ser ut, men nu när jag har skaffat mig en till pålle och ska köra par då blir det trängre att få in maratonvagnen i bilen :D så då blev det lastbil, men de är synd att det kostar så mycket med körning :crazy: mia

Jag undrar om det går att skruva isär den bara sådär. Satt & kollade roslagsrockarden på Tidaholms hemsida & den ser inte ut som dem. Eller den ser ut som den vanliga roslags rockarden fast med två fjädrar & nog en extra ram för fjädringen ska funka. Fjädringen är ju satt för att även ta stötarna för skaklarna & inte bara för sitsen...

Men det går kanske att ta isär den & få in den bredvid eller köpa upphäng bakpå transporten.. Bara man blir av med sitsen.

Vill nån dag skaffa mig en till shettis eftersom min jobbar så mycket bättre i par. Men en maratonvagn för par kostar ju skjortan så det tar nog ett par år innan jag har råd med det.. Hoppas min grabb inte är för gammal då bara! Finns det nån åldersgräns på hästarna?

Vagnen är... hm.. 6 år måste den vara. Köpte den samtidigt som hästen. MEN! Jag har tyckt att den har varit hård från början. Därtill så körde min syster hennes lånade tävlingshäst med den i sommras & helt plötsligt small det till & gummit på hjulet hade släppt! Tur att den hästen är cool & inte brydde sig ett smack med min 10åriga syster där. Det betyder i alla fall att jag behöver nytt gummi på hjulet & därför funderar på att byta till luftdäck om det kan hjälpa med stötarna. Nån tanke?

Så i vilket fall ska jag kontakta Anders för lagning på hjulen & då får han kolla fjädring oxå..

Oj åter ett långt inlägg!:o

Tack för all hjälp!:bow:

om du vill tävla så gå in och kolla på www.klubbenshetland.se och www.shetlandnord.se. Dom kommer att ha bla. dressyr och precisionstävlingar i bla stockholm och du behöver ingen licens eller vacinationsintyg eller grönt kort eller så.Alla är snälla och hjälper varann på tävlingarna. Det är för shettis fantaster nybörjare eller mer vana. Det ända är att din shettis måste vara registrerad som shetlandsponny.

Jag har två roslagsvagnar men ingan av dom väger 20 kg i skacklarna. Kanske ligger några få kilon på ryggen bara.
Om du har den äldre varianten av vagnen som inte går att plocka isär så borde du få plats med den om du skruvar av däcken och ställer den upp på sidan. Och har hästen på andra sidan i transporten. Se bara till att spänna fast vagnen med spännband eller liknande så den inte far runt.
Den nyare vagnen går att plock isär och få in i en volvo:)

om fjädringen verkar kass så kan du ta vagnen till en cykleaffär/moped, där dom kan fixa på nya mopedfjädringar till din vagn. Anders brukar inte vara så snabb:angel: Har en vagn hos honom sen 2 år tillbax som han inte "hunnit" fixa än...

ursäkta min bombadering av meddelnade. Men kom på just att jag skulle säga en sak

Jo jag hade gummihjul på min roslagsvagn innnan och en kompis som hade en likadan vagn men med stålhjul. Det stämmer det du säger att det blir mycket mer stummt då. Jag kände det då vi bytte häst och jag körde ner i några gropar på vägen. Men nu när jag själv har det så tänker jag inte på det på samma sätt.

Men om du vill börja tävla så rekomenderar jag dig inte att byta ut hjulen till gummi/cykelhjul. Dom pajar nämligen hela tiden. Inte det att det blir punka utan dom böjer sig när man kör fort. Tex precision på gräsmattan (mellen koner). Det blir dyrare att byta cykelhjul två gånger i månaden. (600KR per par).
Men kör du bara raktfram på grusvägar och lite lugnt och så så håller dom.

Vi har kört med vår roslagsvagn sen -99. Den gamla modellen som du ej kan plocka isär. Vi har shettisen i ena transportspiltan med "kort" bom så den spiltan är lite mindre. har vagnen på andra sidan, behöver ej skruva isär någonting, mycket bekvämt. Vanligt ganska litet släp.
Våra skaklar trycker inte men vi har satt små extra remmar där man fäster skakeln för att skakeln skall "studsa" mindre. Vi har fått byta ut fjädrarna en gång men ej för att de var för hårda och gummit på ena hjulet lossnade för oss också. Men vi har kört mycket och ganska tufft med vår vagn så det blev väl slitet.
Shettisklubben(RKS) tävlingar är jättebra att börja med. Med enbet shettis behöver det ej bli så dyrt att hålla på med körning:) vårt ekipage ser ut så här.
IMG_1564.jpg

Tack. Han är en riktig pärla vår shettis. Men jag tror vi måste komma på ett bättre sätt att sätta fast lyktorna (de hamnar snett hela tiden).

....om man får komma med ett tips, så höj bröstan, den är för låg och ligger på bogspetsen ser det ut som. Upp till där bogpälsen blänker till på fotot. den sänker sig när hästen är i rörelse sen.

Och med den enkla sele ni har så är det väldigt viktigt att ni sätter fast bakselen i ringen på skakeln. ni kan skaffa andra remmar än befintliga långa. Just för att den däckeln är så dålig, så ska inte hästen behöva känna att skaklarna trycker på däckeln, då den viker sig och det kan göra ont, även om shettisar är tåligast i världen. man nästan ser hur han har sänkt ryggen allt han kan, och att däckeln trycker.
Ni som kör mycket kanske går i tankarna att skaffa en bättre och komplett sele?

Fast ligger den högre upp kommer den på strupen ist... Det är det som är svårt med hästar med lågt ansatt hals och raka bröstor...

Stämmer som Nussikan skriver att vi ej kan ha bröstan högre. Vi hade det förut men det blev inte bra, påverkade andningen. Det är visserligen en enkel sele men vi har ej upplevt att han sänker ryggen av att däckeln trycker, men jag skall titta lite extra på det. Bakseleremmarna fäster vi normalt i skaklarna. Blev en nödlösning på denna tävling för de remmarna blev kvar hemma(70 mil bort, aj,aj). Dessa remmar funkade av någon anledning ej att fästa så, men det gick bra att göra så här eftersom det bara var en dressyr och precisionstävling.

Aha, jag fattar :)

hur gick det på tävlingen då?
Kul att en skånsk kusk till hittat hit och kan delge sina erfarenheter förresten.

Ang bröstan, en egen erfarenhet, på min nordis hade jag den längst ner för jag trodde att det aldrig skulle gå att ha den högre. Men så kom jag till min tränare med den selen, och han höjde den tre hål, (!) så jag trodde hästen skulle strypas på fläcken. Men han jobbade bättre än nånsin, då han slapp den där cm på bogspetsen.
Hör man andningsproblem ska man självklart inte ha den så högt upp. Till er hade en fransk brösta eller ergoselen från equilex passat bra!

Här har du Gläntans Java, hon har en roslagsrockard av den nya varianten. Tycker den fungerar jättebra, när vi åker på tävling plockar vi isär den och lägger den i volvon. (Tur man har stor bil:idea: )

Java3-stor.jpg

Java4-stor.jpg

Liknande trådar

Körning Jag är väl allmänt omotiverad just nu, men det känns inge kul med körningen nu.. Jag renoverade upp min gamla roslagsrockard (10år...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: kolblakkur
·
Körning Hej! Min shettis har fått problem med ryggen och kommer ev. inte kunna bli riden mer. Jag har fått honom överskriven till mig från min...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: zorpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka