Tävla i bomlös sadel...?

Nickelodion

Trådstartare
Jag tänkte starta lokal dressyr och har tänkt låna syrrans sensation ride G:3 bomlösa dressyr sadel, men när jag läser tr står det så luddigt. "sadel av engelsk modell" (den ser ju ioförsig ut som en engelsk sadel) Enligt återförsäljaren är den godkänd för tävling men är det alla tävlingar då eller?? :cool:

Sv: Tävla i bomlös sadel...?

bomlös som ser ut som engelsk sadel skall nog snarare vara typ liknande masterback eller star trekk :)

ingen aning..

det jag funderar över är att den är godkänd för tävling - men gäller det även dressyr bara för att den är godk? i TR står väl bara att det skall se ut som engelsk sadel - inte vilka som är godkänd? eller missminner jag mig nu?

är det då en tolkningsfråga? den ser mer ut som en engelsk än soffkuddemodellerna, men i jämförelse med en riktig engelsk bomsadel ser den inte alls ut som en engelsk sadel i mitt öga.

någon som vet att den verkligen ÄR godkänd att tävla dressyr i tex på regional nivå?

Det bästa är att mejla ansvarig på förbundet och fråga. Kontaktuppgifter finns på förbundets hemsida.

Jag tycker den ser ut som en "engelsk" sadel, specielt när den väl ligger på hästen och man har ett vanling schabrak under. (den padd/vojloken som hör till sadeln kommer vara omsydd till en "vanlig" padd som jag har mellan sadeln och schabraket)

Men är dom verklige så hårda på att den måste vara fast åxå? Som en engelsk sadel, vad jag kan tolka mig fram i TR så ska det vara av engelsk "modell" alltså inte en soffkudde bara utan med stöd osv. Ha formen som en vanlig sadel.

Tror ärligt talat att ingen kommer märka att det är en bomlös om jag använder den =)

Men tar väll med en annan sadel åxå, ska höra med förbundet. Annars kan man väll fråga överdommaren innan start?
Men jag vill VERKLIGEN använda den, Hästen går betydligt bättre i den!!

ps. ja det är en från softsaddels.info men är en G:3a med uppgraderad G:4a sits. Finns bild där.

KL

Det är så "enkelt" att de som ser ut som vanliga dressyrsadlar, dvs du kan inte säga på rak arm att de är bomlösa, de är godkända att tävla i, t.ex

IMG_5502.jpg

det där är en startrekk va?? :) känner igen alla detaljer men tycker den är väldigt flat i sitsen om man jämför med min? fast de kanske finns två olika variationer eller skiljer det mellan år till år på dem? :)

Senast ändrad:

sjukt intressant ändå.. om man jämför din och min sadel. det är nog gjorda lika ursprungligen men att de formas så otroligt olika efter vilken rygg de ligger på!:D

31345965.jpg

coolt! bomlöst är jävligt intressant. vilken flexibilitet. och då har jag ändå kvar mina polytenskenor i den.

nu hoppas jag verkligen att din är en ST annars blir de pinsamt :o men kan inte se att de skulle vara nåt annat :p

Det är en G4:a du ska låna btw :)

Såhär står det på ÅF´s hemsida!

"*Eftersom det dyker hela tiden upp frågor på dom olika Forumen:
G4 dressyrsadel ÄR godkänd för dressyrtävlingar för häst/ponny och för Islandshäst.

Detta har vi fått bekräftat från det Norska Ridsportförbundet (som är lite mer "samarbetsvillig" att svara på frågor), och från norska dressyrdomare som dömer svår klass dressyr.

I hela norden rids dressyrtävlingar efter exakt samma reglemente."

Så det är nemas problemas, ut och tävla du!

Jag tror inte att det är samma TR i Norge som i Sverige...

Jag har ALLTID fått svar från förbundet när jag haft TR-frågor.

Det är en G4:a du ska låna btw :)

Såhär står det på ÅF´s hemsida!

"*Eftersom det dyker hela tiden upp frågor på dom olika Forumen:
G4 dressyrsadel ÄR godkänd för dressyrtävlingar för häst/ponny och för Islandshäst.

Detta har vi fått bekräftat från det Norska Ridsportförbundet (som är lite mer "samarbetsvillig" att svara på frågor), och från norska dressyrdomare som dömer svår klass dressyr.

I hela norden rids dressyrtävlingar efter exakt samma reglemente."

Så det är nemas problemas, ut och tävla du!

Det är INTE samma regler i sverige som i norge..

ett exempel är att i sverige så är det inte llilåtet att ha fullcheek bett på dressyrtävlingar men det ser ut att vara helt ok ut i norge

och det ser även ut att vara tillåtet med raka bett... och stog även nått om hjälptyglar på framridnig, osv

pullarnosgrimma är också godkänt i norge

http://www.rytter.no/files/{DC5EAC9B-AF2A-471C-A520-D2F67080FD66}.pdf

Ursäkta knapplån - men om en international dressyrdomare säger att det är OK att tävla i SENSATON sadlar så borde det gälla i Sverige med?

Ursäkta knapplån - men om en international dressyrdomare säger att det är OK att tävla i SENSATON sadlar så borde det gälla i Sverige med?

En utländsk internationell domare behöver inte ha koll på alla förbunds reglementen gällande utrustning. Det är inte deras primära jobb. Jag skulle kolla med Ridsportförbundet - det är de som tolkar TR.

Nej. Det är svenska tävlings reglementet som bestämmer vad som är okej och inte okej i sverige.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 021
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka