Tävla för två klubbar i olika grenar?

Ponnymamma74

Trådstartare
Min flicka tävlar sedan flera år tillbaka i voltige för en klubb, nu vill hon börja att tävla i hoppning med sin ponny. Voltigeklubben har ingen hoppträning eller lag i hoppdivisionerna, alltså vill vi träna och tävla för en annan klubb... kan man det? Och av förklarliga skäl så kan hon inte tävla för annan klubb i voltige...

Sv: Tävla för två klubbar i olika grenar?

Hon kan ju tävla hoppning för voltige klubben, är inget som säger att man måste tävla hoppning för hoppklubb, dressyr för dressyr klubben osv.
Var man tränar och vem man tävlar för är skilda saker.

Man kan vara med i hur många klubbar som helst ju.

Men problem blir det om man vill tävla i lag (eller KM). Många klubbar har också olika typer av "sponsring" av utrustning/licenser/startavgifter/resor eller aktiviteter, t ex träningar, för sina tävlingsryttare som ts dotter kanske vill ta del av. Lagkänsan är vikitgare när man är barn.

Förr kunde man låna in ekipage från klubb som inte har eget lag (åtminstone på högre nivåer). Men numera måste man gå ihop i allianser om man inte får ihop fullt lag på egen hand. Kanske inget större problem på högre nivåer. Men i div 2 eller 3 så kan det kanske vara svårt att hitta klubb som saknar lagmedlemmar och därför är intresserade av gemensamt lag?

TS: Kanske är det lättare att få ihop det "byråkratiska" om din dotter tävlar för en annan klubb som går ihop med voltigeklubben i voltige? Det är ju få klubbar som har voltige. Det alternativet förutsätter förstås att voltigeklubben är med på det och inte har kö till platserna.

Är det fler som kan ha samma önskemål? I så fall skulle man kunna ta upp frågan i voltigeklubben. Kanske skulle den klubben och en annan klubb kunna komma överens om ett samarbete där man förbinder sig att inte konkurrera på samma "banhalva". Dvs man bildar allians i lag i de olika grenarna men hoppklubben börjar inte ordna voltigeträninar och vice versa?

Om jag vore som du skulle jag dessutom ringa till förbundet och fråga (min erfarenhet är att de inte svarar på mail, åtminstone inte Stockholmsdistriktet).

Utdrag ur TR1 mom 130:

"Ryttare får under ett och samma år inte tävla för mer än en förening per gren på inbjudningstävling eller högre.
Ryttare som vill tävla för olika föreningar i olika grenar måste lösa ryttarlicens för respektive klubb."

Så det skall gå då hon vill tävla olika grenar för två klubbar och måste då lösa medlemskap och licens i respektive klubb.

Tack för svaren :)

Vad jag förstår så ska det gå men funderar på hur man löser det i tdb?

Hon måste lägga till sig själv under "Mina ryttare" och använda det "aliaset" när hon ska anmäla till den andra grenen. Jag har inte provat själv, men kontakta förbundet så borde ni kunna få en bättre förklaring.

/Lady_S

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?