Tävla för tidigt?

Sv: Tävla för tidigt?

Menar bara att jag inte vill ge mig ut och tävla på en häst som inte är redo för det. Att komma till en hopptävling när jag vet att hästen inte kommit runt en liknande bana på träning tycker jag känns taskigt mot hästen, risken finns att hästen blir osäker och får dåligt självförtroende och när den väl fått det så är det inte det lättaste att få den att bli tryggi hoppningen igen. Det som inte sitter på träning kommer heller inte fungera på tävling. Sen är det klart att hästen blir spänd och det är mycket att titta på men kommer man med en häst som är väl förberedd för sin uppgift och har stort självförtroende för det den ska göra så har man iaf gjort det man kan för att hästen. För mig är det självklart att komma till tävling med en förbredd häst, inte minst för hästen skull...

Jag startade min unghäst när han var 4 år, 1m hopp och LC dressyr. Självklart var det i utbildande syfte.

Jag tycker det är nyttigt så länge ryttaren vet om utbildningspunkten. Men det bör nog göras på klubbtävling eller banträning. Ska man prova en hopptävling kan det vara på lägsta möjliga höjd och kanske bara ta 3-4 hinder. Går de bra ger man sig där. I dressyren kan det vara att rida vägarna och vänja sig vid att vara ensam, staketen, domaren, bostäver osv.

*KL*

Jag är för 'ju tidigare dessto bättre'. Däremot brukar JAG vara lite trög att pallra mig ut på banorna, JAG vill gärna slipa hemma intill perfektion innan. Även fast jag VET att hästen behöver MILJÖTRÄNINGEN mer än trimmas och trimmas hemma.

Men ur HÄSTENS synpunkt så ut med den så tidigt som möjligt. För miljöträningens skull! Faktum är, att vore det bara tillåtet skulle jag åka med treåringen i sommar. Till lokala klubbens blåbärstävling. Som har sådana förtjusande klasser som dressyr RM 1. Det är bara skritt och trav i det, och otroligt enkelt. Sen har de blåbärshoppning med, lägsta höjd är bom liggande på marken..

Så jag skulle jättegärna låta unghästen skritta och trava sig igenom RM1, med totalt regelvidrig lättridning, och antagligen en procent som skulle ligga på 40% eller ngt. Men vem bryr sig, hon har fått miljöträningen, sett dressyrstaket, känt på 'tävlingsatmosfär' etc. Och med all säkerhet haft SUPERKUL.

Samma sak med 'hoppning', om hon får trava runt på en bana med 7 'hinder' bestående av en bom på marken har hon fått bomvana, känt på tävlingsatmosfören, hört högtalarsystemet etc.

Faktum är att jag ska se om jag kan ta med henne till en tävling i sommar, bara för att gå runt med henne lite där och rida 'fram' lite. Sen kan vi lasta och åka hem igen.

När hon är fyra och det är tillåtet att tävla kommer hon utan tvekan starta. Oavsett vilken nivå vi ligger på. För hon behöver bara kunna start och stopp, skritt och trav och vara styrbar. Och det är hon redan nu.

Däremot, innan jag ger mig ut på lokal t ex så vill jag att hon hemma ska träna på snäppet högre nivå än jag tänker starta, och ska ligga stadigt på den nivån. Men då är hon redan miljötränad med besked och har haft stabila resultat i LC/LB och 0.90 - 1.00 hoppning på klubbnivå.

Så, SJÄLVKLART blåbärshoppningar och CR:er i utbilndningssyfte!!

axel skrev:
Att min häst blev rädd för domarbordet, innebar inte att jag inte rida programmet. Däremot blev hon spänd.

Hon var startad tidigare m plac.

Jag har sett rutinerade hästar som reagerat på blommor el. dyl.

Sorry, var inte direkt menat till dig om du tog det så! Menar bara på att vissa ekipage man ser kan kanske hantera sin häst ok hemma men den är inte tillräckligt hanterad för att avra hanterbar på bortaplan och då får man inte ut ngt. Dvs om hästen totalt "stänger av" och inte går att få kontakt med.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 101
Senast: Unafraid
·
Hästvård Av olika orsaker så har våran häst vilat/ridits mycket lite sen han fick sin ligamentskada. Han är nu igångsatt och går flera dagar i...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: kryddan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar