Tävla för tidigt?

W

Wannabe_Me

Skulle vara intressant att höra vad ni har för åsikter om hur tidigt det är OK att ge sig ut och på tävling med hästen?

Kan ni tänka er att åka på tävling endast i utbildningssyfte, eller vill ni att hästen skall vara såpass utbildad att den ska gå en felfri runda / få tillräckligt med procent? Vad är att ge sig ut på tävlingbanan för tidigt i era ögon? Exempelvis om hästen inte är säker i galoppfattningarna i dressyren, eller behöva travhoppa ett hinder för att återfå balansen... Är det OK att åka iväg på clear rounder /programridning /blåbärshoppning med en mer orutinerad häst just i "utbildningssyfte"...

Vore jätteintressant att veta vad ni tycker :bow:

Sv: Tävla för tidigt?

Jag tycker det är ok att fara på klubbtävlingar i utbildningssyfte :) Jag red en häst över 170 på en blåbärshoppning på 20cm :angel: Det var väldigt nyttigt för honom, han höll på slänga av mig flera gånger... men tilslut lugnade han ner sig och kunde tom skritta på framridningen :D

Jag tycker också det är OK att ge sig ut på klubbtävling och träningstävling, i syfte att exempelvis miljöträna.
Men den dagen man anmäler sig till en "riktig" tävling bör hästen vara redo för uppgiften.

Immer

Så länge man har fått sådan kontroll att man inte medför ngn fara för andra tycker jag det är okej OM det ger ngt utbildande tillbaka. Ex en stirrig nervös unghäst kanske inte får ngra positiva erfarenheter av att åka bort förrän den är säkrare på hemmaplan med färre hästar/nya hinder osv osv men känner man att man kan få ut ngt av situationen (vilket jag tror man oftast kan få!) så go for it!

Ang galoppfattnig o travhopp, det är som ett stänk i havet mot vad du får tillbaka av social träning på en förövrigt välhanterad häst. Ut o småtävla bara! :)

Skulle aldrig ge mig ut och tävla på en häst som jag visste med all sannolikhet inte skulle klara en felfri runda eller få godkänd procent i dressyren, känns lite taskigt mot hästen. Men så fort hästen är redo för lättare klasser tycker jag man ske ge sig ut på småtävlingar.

Att åka ut och hoppa clear round på LÅG höjd för att hästen ska få komma ut och se sig om tycker jag är helt okej. Hellre en hopp CR än en dressyr/programridning för det kräver faktiskt betydligt mer koncentration av hästen och risken att man stressar upp sig är större där...
Så länge man gör det i utbildningssyfte och med hästens utbildning och dagsform i fokus så är det helt ok.

Hot Shot skrev:
Skulle aldrig ge mig ut och tävla på en häst som jag visste med all sannolikhet inte skulle klara en felfri runda eller få godkänd procent i dressyren, känns lite taskigt mot hästen. Men så fort hästen är redo för lättare klasser tycker jag man ske ge sig ut på småtävlingar.

Taskigt mot hästen? Varför det? Det är ju jättebra social träning!
Att starta i en liten blåbärstävling och hoppa en 50cm clearround, vad spelar det för roll om man får stopp, börja om eller bara kliver över? Det är nyttigt för hästen att se andra omgivningar, andra hinder och kunna vänja sig vid allt stök runtomkring.
Att starta i en LB med en orutinerad häst är ju kanon, om jag sedan inte uppnår godkänt spelar ingen roll. Målet är för mig att genomföra det så bra som möjligt efter våra förutsättningar och hålla oss inom staketet, då är jag supernöjd, oavsett poäng! Att jag väljer LB är för att det inte är lika mycket "transportsträckor" som i LC och därför är det lättare att behålla viss koncentration på hästen :)

Det kan ingå i miljöträningen.
Även om hästen är "färdig" så finns det inga garantier att den kommer att kunna gå som hemma.
Första gången min ena såg ett domarbord framför banan, så "gick hon in i sig själv" o låtsades inte finnas till.

har gått ut på flera starter utan att hästen varit redo, enbart för miljöträningen skull. Att dom ska klara av att se många hästar, stressade ryttare, nya miljöer, ev. högtalare, liv o rörelse.
Helt enkelt en grej för det mentala.

Sen får man väl ha vissa begränsningar, räcker med lätt nivå.

ser ingen mening med att träna, träna träna flera år. och sen känna sig redo för att gå ut. Och även om hästen funkar kanon hemma kan det bli katastrof på en ny plats eller i en miljö som hästen inte är van vid. Man vet ju aldrig.....

Jag ska ut nu i vår och tävla min unghäst (5år) ganska mycket, men då enbart i utbildningssyfte, och i avd B (dessutom får storhäst inte starta avd A förren dom är 6 år). Jag vet att han klarar den bana han ska hoppa, det är mest för rutin och miljöträning som jag åker. Dessutom är han van vid nya miljöer :D

Hot Shot skrev:

hästar bryr sig inte om procent.. eller antal fel i en hoppklass...

Tillägger, jag tycker inte man ska pka ut med hästen om man inte ens tror den kommer klara uppgiften bra. SPECIELLT inte i en hoppklass. Jag skulle se det som ett enormt nederlag om hästen vägrade en massa för att den inte var förberedd tillräckligt. Ingen miljöträning i världen väger upp stopp och osäkerhet på banan. MEningen är ju att hästen ska få en positiv upplevelse och då måste man vara såpass ryttare att man ger den en ärlig chans!

Dressyr är lite annat men fortf så måste hästen vara såpass utbildad att man kan hantera dess ev rädsla för staket o dommarbord.

Jag vill varken ge hästen ideér om att den inte vågar gå fram till dommarborden eller hoppa när den kommer in ensam på en bana. Menar INTE att man ska stanna hemma utan att man ska veta vad ekipagets gränser går och inte testa dem om man inte tror sig reda ut det. Speciellt inte på bortaplan.

Jmf med Jens Fredricsson som hoppade in sin Rebecca så väl att hon inte ens visste vad vägra var. Hon hade aldrig gjort det! DET kallar jag seriös utbildning, att vara så förutseende att hästen bara får positiva upplevelser av vad man ber den om! :bow:

Wannabe_Me skrev:
Skulle vara intressant att höra vad ni har för åsikter om hur tidigt det är OK att ge sig ut och på tävling med hästen?

Kan ni tänka er att åka på tävling endast i utbildningssyfte, eller vill ni att hästen skall vara såpass utbildad att den ska gå en felfri runda / få tillräckligt med procent? Vad är att ge sig ut på tävlingbanan för tidigt i era ögon? Exempelvis om hästen inte är säker i galoppfattningarna i dressyren, eller behöva travhoppa ett hinder för att återfå balansen... Är det OK att åka iväg på clear rounder /programridning /blåbärshoppning med en mer orutinerad häst just i "utbildningssyfte"...

Vore jätteintressant att veta vad ni tycker :bow:

Jag åker gärna på dressyrtävlingar och kommer sist för att ge hästen social träning. :) Min tävlingsgren är distans och sådana kan man inte åka iväg på förrän hästen är 5 år och då inte oftatare än en gång i månaden. Så ja...givetvis åker jag och tävlar fastän hästen inte är färdig, åtminstone i dressyr. Det är ju en annan sak att starta tävlingar som är tuffa för hästen, men ett lätt C program dressyr anstränger ingen häst och tvingar matte att rida lite dressyr med till vardagslags.

Hälsning Maja

the_connemara skrev:
Tillägger, jag tycker inte man ska pka ut med hästen om man inte ens tror den kommer klara uppgiften bra. SPECIELLT inte i en hoppklass. Jag skulle se det som ett enormt nederlag om hästen vägrade en massa för att den inte var förberedd tillräckligt. Ingen miljöträning i världen väger upp stopp och osäkerhet på banan. MEningen är ju att hästen ska få en positiv upplevelse och då måste man vara såpass ryttare att man ger den en ärlig chans!

Dressyr är lite annat men fortf så måste hästen vara såpass utbildad att man kan hantera dess ev rädsla för staket o dommarbord.

Jag vill varken ge hästen ideér om att den inte vågar gå fram till dommarborden eller hoppa när den kommer in ensam på en bana. Menar INTE att man ska stanna hemma utan att man ska veta vad ekipagets gränser går och inte testa dem om man inte tror sig reda ut det. Speciellt inte på bortaplan.

Att min häst blev rädd för domarbordet, innebar inte att jag inte rida programmet. Däremot blev hon spänd.

Hon var startad tidigare m plac.

Jag har sett rutinerade hästar som reagerat på blommor el. dyl.

Väldigt intressant tråd!

jag svarar nog en kombination av vad många svarat hittills.

jag tycker att hästen SKA kunna gå programmet "felfritt" hemma och på träning innan man tar ut den på tävling. dvs kan inte hästen fatta galopp, eller rätt galopp hemma, så tar jag INTE ut den på tävling.

däremot så behöver hästen kanske inte vara 100% befäst i formen om vi pratar tex en unghäst - för då ÄR det viktigt att komma ut och miljö träna osv! ska man vänta tills allt sitter perfekt så blir det ändå frustration och förseningar senare om hästen får spader av ett dressyr staket eller miljön runt tävlings platsen. Man ska inte skydda den unga hästen för olika miljöer, då gör man sig själv och hästen en otjänst.

men som sagt - en kombination av de bägge. ser inte syftet att åka ut och tävla om jag vet att hästen aldrig fattar rätt galopp hemma - varför då åka ut och kräva det/hoppas på ett mirakel helt plötsligt på tävling.

Jag tycker att det ar en sjalvklarhet att aka ut och tavla med hasten i utbildningssyfte.
Forsta gangen man ar pa tavling har jag som mal att hasten ska ga runt banan, inte vara radd for manniskor, hastar, funktionarer mm.
Andra gangen ska hasten ga runt banan med battre resultat for att sedan bygga upp det sa att tavling blir tavling.

Men allting man gor med hasten ar ett steg i utbildningen. Hasten ar inte en tavlingsmaskin man tranar pa hemma for att sedan ta med ut pa tavling och vinna, hasten maste ocksa vara med i tavlingsutvecklingen och fa se och hora allting. Du kan hoppa banor jattebra hemma, men nar hasten hor hogtalaren, ser funktionarerna, ser publiken mm kanske den inte alls kan koncentrera sej utan hoppar jattedaligt.

Nar det galler dressyr sa skulle jag aldrig lara hasten ett program. Det gor att hasten redan vet vad som kommer att handa, och darmed inte koncentrerar sej sa mycket som den borde. Om hasten inte vet vad som hander kommer den att lyssna pa dej och utfora ovningarna pa ett battre satt.
Nar jag ovar pa dressyrprogram sa rider jag kanske bara hela programmet 1 gang innan tavling. Innan dess rider jag delar av programmet sa man har gjort alla ovningar, men kanske inte alla efter varandra.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 101
Senast: Unafraid
·
Hästvård Av olika orsaker så har våran häst vilat/ridits mycket lite sen han fick sin ligamentskada. Han är nu igångsatt och går flera dagar i...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: kryddan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar