Tävla fler hästar

trazel

Trådstartare
Hur gör ni som tävlar fler hästar i samma klass?
Jag tänkte mest på hur ni orkar? Det blir ju så mycket på varandra hela tiden.

Gör ni något speciellt vid förberedelserna?
Har ni någon baktanke på vad ni äter för att orka bättre?
Sen får ni väldigt gärna skriva om ni tänker på något annat.

Har nu blivit erbjuden att tävla ytterligare två hästar, som kommer gå samma klasser som hästen jag redan har. Jag vill väldigt gärna, men orkar man? :o
Kommer ha med tjejer som kommer kunna jogga fram hästarna om det kniper tidsmässigt. Är det något mer?

Sv: Tävla fler hästar

Jag har tre hästar som ofta går samma klasser, har aldrig upplevt att jag inte orkar... Visst är man varm och anfådd efter tredje hästen, men helt slut är man ju definitivt inte! Jag tycker att det värsta är att hinna göra i ordning dem och rida fram... (har bara pappa med som hjälpreda... :bow: )

Det låter bra! Nu ska vi köra på. Ska träna alla tre efter varandra i helgen. Herregud, det kommer nog bli kämpigare.:p

Det är inga problem OM man har hjälp. :)
Så länge allt flyter på marken så att du kan koncentrera dig på ridningen så är det inte så klurigt. Första starten i år hade jag 4 hästar i samma klass, dessutom skulle alla gå två klasser så det blev åtta rundor och visst det kanske inte är supermycket men var lite segt, , mycket svinkallt, en aning snöigt ute och jag (och hästarna) lite off efter vinterns tävlingsuppehåll men det gick finfint tack vare proffsig hjälp och duktiga hästägare. :)
Dessutom så ska du ta den tid du behöver på framhoppningen, självklart skyndar man på så gott man kan men låt inte arrangörerna stressa dig allt för mycket om du inte känner att du är tillräckligt framhoppad.

Vad är det för pållar du ska rida? Vad går de för klasser? Jag tycker iallafall absolut att du ska ta chansen. Det är så nyttigt att hoppa flera hästar.

Det är ju inga problem om man har hjälp från marken som kan hålla koll på startlistor, hästar osv. Utan hästskötare osv så kan det nog bli lite klurigt :p

inga problem.
Man ser till att man har en hästskötare man litar på och sen bara kör man på.

har du tur hinner du äta något mellan klasserna annars är de viktigt o dricka mycket.

Jag har ofta tävlat tre till fyra hästar i samma klass. Det är klart att det blir lite stressigt ibland när det är få starter. Viktigt är väl att man har någon som hjälper en, om du har två sadlar är det en fördel, då kan man byta till nästa häst direkt när man kommer ut från banan.

Kom bara ihåg att dricka tillräckligt! Jag brukar få huvudvärk på kvällen om jag inte druckit tillräckligt.

Tycker det är bra och man lär sig otroligt mycket av att rida flera hästar i samma klasser eller på samma tävling. Och om du har klarat av en eller två tävlingar med flera hästar märker du säkert (som jag) hur kul det är att få "en chans till" om man gjorde en miss med första hästen tex.

Önskar dig lycka till! :)

Det är två st -98: or, ena efter Rastell - Utrillo och den andra e. Roi du Ballet - fullblod. En -00:a e. Warsteiner - De Niro (eller tvärtom, minns inte riktigt).

Allihopa är gröna så de ska gå 0,90 och 1m klasser resten av säsongen. Nu är det ju rätt lugnt med tiden eftersom två kommer gå avd A och en avd B, men till våren blir det stressigare att ha allihopa i avd A. Till nästa utomhussäsong hoppas jag att de kan gå 1,10 allihopa.

att få dom sadlade o klara tar längst tid tycker jag, med hästskötare går det smidigt och då är det inga problem att tävla flera samma dag.

Lite hästskötare är aldrig fel :) Snarare A och O. Dessutom måste allt vara så förberett i förväg som det kan vara. Jag har två hästar och helst två hästskötare så att de kan lasta ur och skritta fram, brodda etc. :)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
709
Senast: Elo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 804
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka