Tävla dräktigt sto

QuickStar

Trådstartare
Nån som gör/gjort det?

Vet att man får starta stona t.o.m månad 4 men är det inte rätt stor risk att de kastar? Risk för smittor, stress vid miljöbyte etc

Jag skulle väldigt gärna försöka kvala min 4åring till 4års championatet och betäcka men jag har stått lite i valet och kvalet - känns lite som antingen eller?!

Så hur har ni gjort har ni t.ex kvalat och ridit nåt årgångs championat på dräktigt sto? Hur resonerade ni då eller tycker ni att man inte ska göra det - isf varför inte?

Sv: Tävla dräktigt sto

Mitt sto gick kvalitetstävlan när hon var 3 mån dräktig ungefär. Hade hon kvalat till Flyinge hade det funkat tidsmässigt, men jag hade avstått.

Generellt anser jag att man ska välja, antingen betäcker man eller också tävlar man.

Men jag måste ju naturligtvis kasta några stenar i det lilla glashuset, för jag har startat ponnytrav med en dräktig treåring. Detta för att jag ville få ett rekord under 3 minuter på henne för att få ett prestationsdiplom. Hon var betäckt med egen avelshingst så jag hade inte lagt några pengar på att få henne dräktig. Hade varit skillnad om jag lagt ut en halv förmögenhet på semin och sånt...
etr5.jpg

Men OM du skulle kvala, missar du ändå inte finalerna då? Semifinalerna brukar ju gå i oktober.

I mina ögon är det ingen större merit att kvala till semifinalerna, utan det är resultatet där som är det intressanta. Så om du ändå inte har möjlighet att delta i finalerna, tycker jag absolut att du skall låta bli att tävla.

Dessutom får du ju starta ditt femåriga sto bland fyraåringarna nästa år om hon fått föl.

Från ASVH
5-åriga ston som har avkomma (dvs. som har fött föl tidigast som 4-åring) vilken är registrerad i ASVH med grönt, vitt eller gult hästpass får delta i samma svårighetsgrad som de 4-åriga hästarna i kvalitetsbedömning, kvaltävlingar, semifinal och final. 5-åriga ston tävlar ej i egen klass utan ingår i 4-åringarnas tävlingsverksamhet.

jag tävlar mina dräktiga ston (hopphästar) har inte varit några problem dom är rätt vacc och väldigt cola o vana vid både transport o oilka miljöer.

Cinna tävlades fram till tidsgränsen löpte ut. Visserligen bara upp till LB men ändå. Nu var hon visserligen vuxen och van att tävla så hon stressade ju inte upp sig som yngre hästar kan göra i början.

Peia kommer betäckas nästa år, då är hon tre år, och hon ska visas på 3-årstest. Hon ska betäckas så att hon har möjlighet att delta i en eventuell final. (Ponnyernas 3-årsfinal brukar gå i slutet av september så hon lär betäckas i månadsskiftet maj/juni.)

Eftersom det handlar om en 4-åring så skulle jag välja att kvala till eventuella finaler nästa år som 5-årigt fölsto.

jag tävlar mina dräktiga ston (hopphästar) har inte varit några problem dom är rätt vacc och väldigt cola o vana vid både transport o oilka miljöer.

Fast det är ju en chanstagning du valt att göra..

Knappast något som man kan rekommendera till dom som bedriver avel..

AM

Isf hade jag tänkt betäcka henne så sent att hon kan gå även finalen om det behövs. Nästa år är svårare att kvala eftersom hon då kommer ha föl vid sidan och förhoppningsvis vara dräktig. Man får väl inte starta stoet fören fölet är 4mån? Då har jag typ en månad att kvala o rida finalen på, liiite kort med tid :)
Får väl bli att jag betäcker o tar hon sig inte blir det tävlingar i år.

Isf hade jag tänkt betäcka henne så sent att hon kan gå även finalen om det behövs. Nästa år är svårare att kvala eftersom hon då kommer ha föl vid sidan och förhoppningsvis vara dräktig. Man får väl inte starta stoet fören fölet är 4mån? Då har jag typ en månad att kvala o rida finalen på, liiite kort med tid :)
Får väl bli att jag betäcker o tar hon sig inte blir det tävlingar i år.

Just pga kvalen vill jag betäcka Peia som 3-åring. Då får man pausen på rätt ställe liksom, inte mitt i allting.
Men det är ju lite sent för dig att ändra på. TR säger att föl ska vara 4 månader.
Jag vet inte hur det funkar på halvblodssidan men du kan inte rida några kvaltävlingar i år och sen fortsätta nästa år? Det kanske måste vara så att alla kval är under rätt år, så att skriva.

Liknande trådar

Avel Hej! I Augusti betäcktes mitt sto, dräktig på UL 42 dygn. Men jag är lite osäker på om hon fortfarande är dräktig? Detta pga för några...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 179
Senast: lividivi
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 995
Senast: Similitude
·
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 445
Senast: axel
·
M
Avel Hej! Mitt sto betäcktes med Haydn i våras.. På dag 20 så gjordes ett ultraljud, där det konstaterades att hon var dräktig.. Med ETT...
2
Svar
37
· Visningar
7 459
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar