Tävla dräktigt sto?

C

chrysler

Får man tävla dräktigt sto till 3e månaden eller är det totalförbud?Vet att man får tävla vanliga hopp å dressyr tävlingar med dräktig häst.

Sv: Tävla dräktigt sto?

Det dräktiga stoet mår bara bra av att få röra på sig!Man kan rida dom in på näst sista veckan! :rofl: :rofl: :rofl:

Fast jag menade mer om det finns vissa tävlingsregler som hindrar en från att tävla, beräknat att mitt sto ev är i 3 e månaden till 2 tävlingar jag vill vara med på :confused:

Det var planerat att vi skulle rida sköthästen en bit inpå våren åtminstonde, men hon protesterade och visade med hela kroppen att hon inte ville bli RIDEN mer. Lulla runt i skogen barbacka går bra förstås ;).. Men det är nog rätt individuellt.
Till 7 månaden kan man rida "normalt" sägs det ju, sedan ska man trappa ner på det. Jag skulle inte med gott samvete kunna pressa ett sto dräktigt i 9 månaden genom ens ett lätt tölt-program. :crazy:

Nej fy!Det skulle nog ingen människa utsätta dem för :crazy:
Tänkte bara att det varit synd att missa dessa tävlingar då min nya unghäst inte är inriden än men eftersom stoet högst är i 3e månaden i september så ska vi nog kunna vara med på ngn tävling då.

chrysler skrev:
Nej fy!Det skulle nog ingen människa utsätta dem för :crazy:
Tänkte bara att det varit synd att missa dessa tävlingar då min nya unghäst inte är inriden än men eftersom stoet högst är i 3e månaden i september så ska vi nog kunna vara med på ngn tävling då.

jag har iaf lärt mej på vanliga hästar att man får tävla upp till 4emånaden och rida så länge stoet mår bra man ska kanske inte rida in på de sista veckorna utan då kan man ju gå eller tömköra lr nåt om stoet vill det. eftersom den har ju mkt lättare att föla om den e i konditon o ha lite muskler.

Oj, haha. Jag missuppfattade dig! :o
Trodde att du menade att hon var betäckt i somras, dvs. att fölis skulle komma 3 månader efter tävlingen och att ditt sto då skulle vara i 9 månaden! :angel:

Då blir mitt svar helt annorlunda! Det borde inte alls vara några problem att tävla ett sto som är i 3:e månaden! Det borde stå i FIPO någonstans om bestämmelserna! :idea:

Jag ska läsa FIPO men lusläste den i höstas å då kade jag inte märke till såna regler.
Ne, har bokat en hingst till mitt sto till sommaren men vet inte vilken månad det blir å i september finns det tävlingar jag vill vara med på. :)

Ok, tack för svaret!
Detta är inga svåra eller speciellt ansträngande tävling, kanske en lätt tölt å 4 gång då hon är dräktig då. :smirk:

Hon klarar det säkert bra, men frågan är ändå om det är lämpligt att ge sig ut på en tävling med mkt hästar. Smittorisken är stor på en tävling och om stoet får en infektion är det stor risk att hon kastar fölet. En kompis som har ett dräktigt sto åker inte till tävling med ngn häst i stallet för hon är rädd att den ska ta hem ngt. Hon undviker även att åka iväg på träning med sina andra hästar.
De är kanske lite överdrivet försiktiga, men tävling hade jag inte åkt på med mitt dräktiga sto (om jag hade ngt)

Ja, jag tänker liksom turbofling på smittorisken. Jag skulle undvika åka ut med stoet.

Vem blir den stolta fadern? :)

Kommer ihåg att Maria inte ville ta med Hamradis på Kirunatävlingen för bland annat smittoriskens skull.. då var hon väl i 2 månaden tror jag. Vilken tävling är det du tänker på? Ska det bli någon där hos er på hösten? :idea:
Kan du inte tävla på Juni-tävlingen då? Vad har du gjort av med den där valacken du hade? Krókur eller nåt? Oj, många frågor...

Jag håller med turbofling och Balderum! Dessutom, säg t.ex. att stoet inte tar sig på de första försöken utan inte tar sig förrän slutet på juli eller augusti, då kanske inte de kritiska perioderna passerat ännu och stoet riskerar att resorbera fostret. Man kan inte både ha kakan och äta den, vill du tävla så får du helt enkelt låta bli att betäcka!

/Erica

Jag vet inte när det blir betäckning men det brukar väl vara juni, före det hade jag iofs kunnat åka på Vallholts tävling i maj å sedan BIfrost i Juni men känner att det blir så lite...De roliga tävlingarna är ju i augusti(om det blir i Kiruna) å September(G-vare).

Jag har sålt Krókur, tyckte han började bli till åren att släpa runt på tävlingar å så har jag köpt en 3 åring(blir ju 4 i maj)Skutull som jag hoppas på :)

Synd att man inte har möjlighet å låna häst heller :(
Jaja, får se hur det blir, kanske kan fixa en annan häst å tävla iaf.
Jag tror inte normalt sett det ska vara så stor fara för smittspridning då det mig veterligen aldrig hänt på ngn av våra tävlingar men man vet ju aldrig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
393
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Ketrawzc
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
1
· Visningar
248
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Scenföreställningar
  • Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur