Tävla D-Ponny. Hjälp!

J

jennyek

Hej, jag har nyligen fyllt 17 år och har hittat en jätte fin d ponny som jag funderat på att köpa. Jag vet att man får tävla D ponny hela året ut då man är 18. Men vad händer sen? Kan jag fortsätta tävla min d ponny efter det? Jag har hört att man får tävla dressyr efter man fyllt 18? Och kan jag tävla den som "stor häst"? Hur gör man då? Vad menas då med hästlicense och dispens?

Jätte tacksam för snabba svar! :)

Sv: Tävla D-Ponny. Hjälp!

Du kan starta den i avd B efter det du fyllt 18.Annars kan du ta upp den och tävla bland stor häst.Ska du tävla högre än LB eller på regional nivå så behöver du lösa en hästlicens för ponnyn.Dispans behövs först i de högre klasserna.Om du säljer den så återgår den till ponny och det gamla mätintyget gäller vid ägarebyte.

Jaha, men har alla hästar, ponnier hästlicense? eller är det något man måste skaffa om man vill tävla den i högre klasser efter man fyllt 18? Är det svårt och komplicerat att tävla ponnyn i avd b klasser och i häst klasser?

Från regional nivå och uppåt måste alla hästar o ponnies som tävlas ha licens.
För att du som ryttare ska kunna tävla måste du ha grönt kort och ryttarlicens.
Avd B är för unghästar, så det förutsätter att din ponny är unghäst, då får man starta även om man är över 18.

Ditt alternativ om du vill behålla den och tävla den själv när du är 18 är att du tävlar ponnyn bland storhästar... =)

Jag var i din sits när jag var i din ålder men det slutade med att jag inte köpte.
Jag tycker du tänker igenom vad du vill med din ridning. Vill du inte tävla så mkt så gör det ju inget om du rider en ponny, när du blir äldre än 18 kanske du kan hitta en medryttare som kan tävla om du vill att din ponny ska tävla. Men vill du tävla själv och satsa på resultat tror jag det blir svårt för dig att ha en d-ponny när du blir äldre än 18 år. Det är svårare att hävda sig i konkurrensen, hinderbanor är byggda för stora hästar och i dressyr kommer ponnyn att jämföras med deras gångarter...

Ha också i åtanke att det tar ett tag att rida ihop sig med en häst. Du är 17 år nu. Det kanske tar ett år innan du och ponnyn är klara för att tävla och då har du bara ett år på dig. Känns det verkligen värt jobbet, om du nu vill tävla?

Från regional nivå och uppåt måste alla hästar o ponnies som tävlas ha licens.
För att du som ryttare ska kunna tävla måste du ha grönt kort och ryttarlicens.
Avd B är för unghästar, så det förutsätter att din ponny är unghäst, då får man starta även om man är över 18.

Ditt alternativ om du vill behålla den och tävla den själv när du är 18 är att du tävlar ponnyn bland storhästar... =)

Det stämmer inte riktigt. Man får tävla äldre hästar i avd B också. :)

Visst kan du tävla D-ponny i avd b om du är över arton i ponnyklasser.
Men du kan också tävla i hästklasser om du skaffar hästlicens till din ponny.Alltså inte bara en licens som till regional tävling (vilket då är ponnylicens) utan just hästlicens;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 369
Senast: Strandad
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Konstiga drömmar
  • Spis eller spishäll?

Hund, Katt, Andra Djur