Tävla C och D ponnier?

J

J-e-s-s-i

Om man är över 18 får man tävla C och D ponnier i storhäst klasser i hoppning?

Sv: Tävla C och D ponnier?

Ja det får du. sök om häst licens hos svensk ridsportsförbund.
för c ponny tror jag det är upp til 110 cm.
för d ponny vet jag det är 120 cm, men om den har gått msva eller svår hoppning för ponny, kan du söka om att få tävla 130.

Om man är över 18 får man tävla C och D ponnier i storhäst klasser i hoppning?

Inga problem! Hade min Kat C ponny som stor häst i sex år efter att jag fyllt 18 år. På lokal tävling behövs ingen hästlicens men på regionalt behövs det. Finns en maxgräns hör högt man får hoppa (1.20 om jag inte minns fel), kan dock gå högre m speciall tillstånd. Efter att ha startat som häst får hästen inte gå som ponny igen utan stadigvarande ägar/ryttarbyte. Lycka till!

Efter att ha startat som häst får hästen inte gå som ponny igen utan stadigvarande ägar/ryttarbyte. Lycka till! = FEL!

Den får gå som ponny igen utan att ha bytat ägare, den ska bara mätas igen. Men man får bara mäta ponnyn om ett bestämd antal gånger, tror det är 2.

Efter att ha startat som häst får hästen inte gå som ponny igen utan stadigvarande ägar/ryttarbyte. Lycka till! = FEL!

Den får gå som ponny igen utan att ha bytat ägare, den ska bara mätas igen. Men man får bara mäta ponnyn om ett bestämd antal gånger, tror det är 2.

Du har fel. Citat ur TR 2008:
"..Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i hoppning tom 120. Ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1.30 kan efter dispens få rätt att starta högre klass. Dispens sökes hos Ridsportsförbundet.
Ponny som startat i klass för stora hästar enligt ridsportsförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttare- och/eller ägarebyte får ponnyn efter anmälan till ridsportsförbundet åter starta i tävling för ponnyer"

Okej, ja då har jag fel. I 'gamla' TR står det bara man ska mäta om ponnyn. Men då vet jag också det.

Hej!
Ni har alla fel, om ni kollar för 2008 ser ni att det står klart och tydligt;

*Ponnyryttare som fyller minst 19 får starta D-ponny i hästklasser t.o.m. 1,20. Ponnyn skall ha hästlicens (inte ponnylicens) och får efter första starten inte längre tävla som ponny. För att den ska få tävla ponnyklasser igen krävs ett ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte. 19-årig ryttare som framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 året innan kan söka dispens hos ridsportförbundet för att få starta högre än 1,20 i hästklasser.

Alltså får endast D-ponny starta hästklass, inte kat C.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
593
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka