tävla b ponny?!?

Qcummin123

Trådstartare
Finns det nån möjlighet för mig att tävla min b-ponny i dressyr om jag är 14 snart 15? Ponnyn är 6 år . Väldigt tacksam för svar :))

Du får troligen tävla den i stor häst klasser, även om jag har hört rykten om att man inte får tävla A & B ponnier i hästklasser - även om det inte står i TR.

Får inte vuxna tävla i unghästklasser? Kolla TR men tror det ska gå att tävla ungponny som överårig till hästen är 6 år :)

Jag har hört (med betoning på att jag har hört och inte känner personen ifråga och därför inte vet alla fakta) att det är ett ekipage med vuxen ryttare som tävlar B-ponny av större modell mot stora hästar här i mina trakter. Och det går tydligen riktigt bra. Jag kommer tävla min D-ponny mot stora hästar (hästen är precis på gränsen mellan C och D-ponny), men vi kommer aldrig tävla några större klasser, inbillar mig att det är lättare att hävda sig i konkurrensen i de lägre klasserna där inte alla de andra startande är fancy dressyrhästar.

Jag har för mig att man får starta ponny i ponnyklass som överårig ryttare om man startar utom tävlan, annars är det hästklass som gäller. Det blir alltså som en programridning.
I hoppning tror jag att man får starta ponnyn i unghästklass om man själv är för gammal, oavsett ponnyns ålder. Men den är jag inte helt säker på.

I TR är det så knepigt att man bara får starta ponny i storhästklasser om ryttaren fyller minst 21 det året. Det finns inga reservationer för vissa ponnykategorier, så rimligtvis borde både A, B, C och D vara tillåtet. Vilket alltså betyder att du inte får starta b-ponny bland storhästar om du är 15, men när du är 21 finns det åtminstone i TR inget hinder för att du ska kunna starta samma b-ponny.

Jag tror att förbundet inte riktigt har funderat igenom den här frågan, för det blir ju inte riktigt logiskt som det står i TR nu.

Alltså nu började jag fundera. Ponnyn är 6 år - vad händer om TS struntar i att skaffa ett mätintyg? Borde den inte gälla som stor häst då? För man behöver ju inte ha ett mätintyg för att tävla en storhäst. Och även om den uppenbart är en ponny har jag aldrig sett att det finns regler som tvingar folk att mäta ned hästar som är för små...?

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
721
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka