Täta ryggkotor på häst?

Antalaya

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta? Jag har nyligen tagit över ett halvblod som har täta ryggkotor. Enligt veterinär kan denne inte svara på om hästen kommer påverkas av detta mycket eller lite eller i bästa fall inte alls.

Jag har själv problem med ryggen och har svårt för ridning så vi kommer ta det långsamt fram och se vad som funkar för oss.

Är ändå nyfiken på hur andra har upplevt att ha häst med täta ryggkotor.

Med vänlig hälsning

Sv: Täta ryggkotor på häst?

Hur de påverkas beror dels på var tätheten sitter, hur tätt det är och är också lite individuellt.
Beroende på var tätheten sitter kanske vet kan ge dig träningstips för hästen.

De jag tränat som haft kissing spines, täthet etc har de flesta gått att hålla ok med rätt typ av träning och se till att hålla dem musklade.
Jag vet dock en del som fått dömas ut. Och jag vet en del som inte påverkats alls.
En del klarar inte av just ridning. Men går att arbeta för hand eller köra. Det finns alla möjliga sorter.
Generellt brukar dock ofta låg och rund form vara bra för såna hästar. Men det är inget universalbot för alla tyvärr.

Prata med din veterinär och be om att få förklarat mer för dig var tätheten sitter och om denne har träningstips.
Få veterinärer är ju tyärr bra på att rida/utbilda hästar. Men det finns ett par.

Om möjligt ta reda på hur hästen skötts då den varit symptomfri hos förra ägare.

Hästen är bara tre år och inte inriden. Jag får ta kontakt med veterinären som hon röntgades hos själv och se vad denne har att säga..

Min plan har varit att köra in henne då jag kört mkt häst tidigare, men skulle även vara kul att kunna rida lite promenader om min rygg tillåter.

=)=)

jag har haft en, han höll gott och väl för ridning och tävling men jag satt aldrig på honom mer än vid träning och tävling och något galoppjobb ute efter att han fått diagnosen. Övriga dagar tömkörde jag, ofta ute i skogen över stock och sten och mycket i galopp. Värmde aldrig upp i trav utan galopperade och skrittade mkt vilket funkade bäst (det här var några år innan galopp-programmet blev så populärt..)

han hade säkert hållt för liknande ridning i några år till om han inte fått en senskada som 15-åring, Ryggen höll inte för vila.

Svealand har ett projekt som pågått ett par år där de köper loss vissa hästar som dömts ut av veterinär främst pga ryggproblem. Vill minnas att alla blivit väl fungerande hästar med rätt träning. Du hittar säkert info om du Googlar. :)

Man ska träna hästen med lång överlinje. Det gäller ju alla hästar att man ska länga överlinjen,få upp ryggen och bakbensaktivitet.
Kortar man överlinjen så trycks ryggen ihop och då kommer problemen.
Till att börja med i en låg form, sen efterhand hästen blir stark så kan man börja samling i högre form med bibehållen överlinje.
Sen är det ju inte säkert att hästen håller, men man har gjort det bästa i alla fall.

en överväldigande procent av ridhästar har konstaterat täta ryggkotor, utan att de innebär problem öh.t

frågan för mig är väl snarare om hästen du övertagit, öht har några visade problem i dagsläget först och främst? och sen vad exakt fynden enligt röntgen spår utifrån var de sitter osv. om veterinären du fått utlåtande från inte kan uttala sig mer än det du redovisat, och hästen i dagsläget inte har problem eller historik av problem, hade jag försökt få utlåtande utifrån plåtarna av ytterligare veterinär insatt i helhetsbilden och hästens historik till dags dato.

edit: såg nu att hästen är 3 år och inte inriden. då förstår jag veterinärens spådom betydligt bättre. jag hade varit avvaktande utifrån det, att ta mig an hästen om du har valmöjlighet. men som sagt - otroligt många hästar har täta ryggkotor utan att det innebär problem öht hela dess livstid. du får ju dock i och med fynden, om du tar hästen, en annan press på dig att rida/jobba den mkt sunt, ergonomiskt och i balans och med medvetenheten om fynden och om de kan spela in.

om du främst ska köra den och sen promenad rida hade jag satsat på att verkligen ställa just det scenariot till kunniga veterinärer och fått en spådom utifrån det. det är ett annat arbete och belastning i mina ögon betydligt mindre belastande än de flesta veterinärer har för ögat/i huvudet ang. spådom/rådgivande då det till 99 procent handlar om ridhästar som har problem av detta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 222
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 240
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna