tät bak och foderfråga FÖL

snigelfarmor

Trådstartare
Vad är er erfarenhet av föl, dressyrstam som är tät bak. När vår krabat travar slår han ibland ihopa haserna...känns inte bra om man ska bli dressyrhäst.

Han växer väldigt mycket och kanske kanske tycker jag att det rätar ut sig litegrann, men han är fortfarande tät bak.

sen en annan fråga. Han äter dåligt nu, han äter bara hälften av höet på natten och vill inte ha kraftfoder alls. Spottar ut maten och skakar på huvudet. Jag tolkar det som tandont. Men har dem det vid 7-8 mån? vanligt? Eller ska vi kanske ringa vet?

/j tacksam för svar

Sv: tät bak och foderfråga FÖL

Visst kan han vara lite grinig med maten pga tänder. De tänder som brukar bryta fram runt den ålder som din fölis har är:
Insisiver; I1 som brukar ha sitt frambrott ca 6-9 månaders ålder. Men de borde inte påverka tuggandet.

Däremot så brukar molarer;M1 bryta fram mellan 9-12 månaders ålder. Åldersangivelserna kan säkert skifta från en individ till en annan, precis som på småbarn. Molarerna är de tre tänder som man hittar längst bak i tandraden alltså en kindtand -därför tror jag att det kan vara "ditt" bekymmer.
Men jag skulle tagit hjälp av någon som kan hålla fölet och sedan själv inspektera munhålan med hjälp av en ficklampa. Sår? Inflammerat runt en ny tand som bryter fram? etc. Lukt? ev. näsflöde? osv. Samt kolla tempen!!!

Vad det gäller täta haser så kanske din häst alltid kommer att ha det, MEN de flesta brukar bredda sig så pass bra att de inte stryker sig så högt upp när de väl växt till sig och musklat sig. Sedan kan det ju vara så att man måste ägna sig åt att träna bakkärran för att ha en bra muskling på benen så att den naturligt breddar ut. Kuperade hagar brukar vara en bra hjälp. Annars har jag tagit ut mina små på promenad där vi lekt oss fram med lite enkelt markarbete i skogen och vi har klättrat en del. De brukar tycka det är roligt att få komma ut på promenad. Själv så får man ju gratis motion :D

Gira :banana:

Öhhh nu snurrade jag till det med tänderna. I3 ska det vara och det är mjölktänder.... M1 ska det vara, vilket jag skrev. Det är permanenttänder.

Tänkte på en sak. Du kan ju göra mjukare kraftfoder ex. brukar det gå bra för de flesta hästar att äta lusernpellets uppblötta i varmt vatten till en gröt. En del vill dricka det som välling! Sistanämnda funkade kalas på vårt ena avelsto som höll på att stryka med i foderstrupsförstoppning några timmar efter fölning.(som gick över i lunginflammation pga fodret/saliven som rann ner i lungorna) Helsingborg gjorde en kalasinsats och vi fick hem både mor och dotter...

Gira :banana:

Tack för infon om bakdelen! Känns lite tryggare nu.

Igår åt han det han fick i krubban och han tuggade hö i hagen när vi tog in honom. Vi hoppas det blir bättre nu. Han äter iallafall. Om än inte det han ska äta. (lusern bla) Han vill bara äta hel havre???

Det blir till att övervaka noga..

haha, tack snigelfarmor, jag har ochså en liten som ser jäkligt tät ut bak.. men nu känner jag mig klart lugnad..:D

Hej!
Angående tät där bak så vill jag bara lugna dig med att vår valack som är en rejält stor häst, var väldigt tät bak när han var liten. Detta rättade till sig av sig självt ju äldre han blev, och nu när han har varit ridhäst i flera år så är det inget som syns, han stryker sig aldrig. Så det kan nog bli bätte när din häst har växt färdigt och börjar stärka sig lite.

Benen behöver du inte fundera så mycket på. Det brukar rätta till sig. Vad får han för mat nu? Vad har han ätit innan han kom till er?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka