Tasstarget (bakben) eller bakdelskontroll i allmänhet

Blueberry

Trådstartare
Jag trodde att mina hundar hade hyfsat bra bakdelskontroll. Vi har tränat mycket balansövningar, de kan backa och deras bakben är inte något som "bara följer efter frambenen".

Meeeen, så tänkte jag fokusera extra på just bakben (styrka, balans, kontroll) och har köpt halvbollar för ändamålet.

Båda hundarna har klockren tasstarget för sina framtassar, men jag går fanimej bet på att få dem att förstå att det är ett (till att börja med) bakben som ska användas.

Jag provade nu på kvällen med alldeles för låg frekvens på de lyckade försöken. Blev skitsur. :angel:

Har ni tips?

Nej, men jag har samma problem. Blev också skitsur :angel: Fick inte ens ett lyckat försök, gav upp :p

(OT, drömde om dig :o )

Jag tror det tog ca 10 pass innan jag fick mina att börja fatta att det var bakbenen det handlade om. Ge inte upp!

Kan de lyfta och hålla upp specifika ben? Annars hade jag börjat där, bara för att höja medvetenheten om att de där stödhjulen längst bak går att göra grejer med också! :D

Jag tog baktassen och satte på "bollen" i början. Säkert helt fel men det funkade för oss! :laugh:

7D6BF504-3F67-4C83-8FC1-2056ACDAB51C_zpscuu3hdgh.jpg

Jag trodde att mina hundar hade hyfsat bra bakdelskontroll. Vi har tränat mycket balansövningar, de kan backa och deras bakben är inte något som "bara följer efter frambenen".

Meeeen, så tänkte jag fokusera extra på just bakben (styrka, balans, kontroll) och har köpt halvbollar för ändamålet.

Båda hundarna har klockren tasstarget för sina framtassar, men jag går fanimej bet på att få dem att förstå att det är ett (till att börja med) bakben som ska användas.

Jag provade nu på kvällen med alldeles för låg frekvens på de lyckade försöken. Blev skitsur. :angel:

Har ni tips?
Det är svårt om en har kört mycket med bara framtassarna innan:angel:
Jag minns inte exakt hur jag gjorde, men tror att jag började med ett större föremål för att öka chansen att lyckas. Och sedan fuska genom att locka vovve lite så att hon hamnade rätt, sedan började det lossna att även baktassarna kunde vara i fokus. Kan dock vara en idé att ha en target för fram och en för bak, alternativt en signal för vilken du vill ha denna gång. Min hund är lite för snabb ibland och blir arg när jag är långsam och hinner prova allt möjligt och lite till. Hoppar typ omkring jämfota på targeten till sist, så då får vi pausa och så får matte fokusera och bli lite snabbare;)

En övning som jag lärt mig är även att låta hunden ha framtassarna på något avlångt, typ en planka, vi hade en lite upphöjd. Och sedan gå i sidled, som när en använder target för att få till ingångarna men på längden, om du hänger med! Då försöka hålla sig vinkelrät mot plankan hela tiden och verkligen jobba med bakbenen, tänk skänkelvikning:D

Tror det tog två månader innan jag lyckades få Tinja att ens backa upp på en tidning :rofl: Två månader till för att backa upp på en pall.

Men idag har hon superkoll på bakbenen! Eller ja, förutom när det gäller att backa rakt. Men vi jobbar på det! :D

Nyfiken fråga, varför lär man hunden detta? "Bara" för allmän kroppskontroll eller finns det något annat användningsområde? :)

Nyfiken fråga, varför lär man hunden detta? "Bara" för allmän kroppskontroll eller finns det något annat användningsområde? :)

Jag jobbar mycket med balansbollar som prehab, båda mina hundar har lår och ländrygg som "problemområden". Min ena har en mild patella luxation och det är stor skillnad på när han har tränat den skelettnära muskulaturen mot när han var mer otränad. :)

Nu du @Blueberry, här är lite av de varianter jag kör. Jag börjar med vanlig target träning på en assiett. Varför en assiett undrar ni då? Jo jag vill ha stark kontrast mot underlaget så hunden ska kunna känna av skillnaden och så gillar jag att jag kan höra träffarna :) Det svåra var att få henne att faktiskt trampa på föremålet, automatiskt undviker de att göra det när något är i vägen.
Sen kör jag en övning med att gå i ett skokartongslock och den har jag kämpat ett tag med innan hon fattade att det är alla 4 tassar i som ger belöningen, sen krymper man lådan steg för steg, jag har kört med 8-pack ägg, 6 pack ägg, cocktailtomatlåda och sen den lilla plastburken.

Att snurra på halvbollen var med rätt krångligt. Man får klicka på minsta rörelse på bakbenet och jag trodde vi inte kommit någon vart när det helt plötsligt fungerade.

Sen är det backa upp på olika saker och där är stå på händer mot en vägg slutmålet så jag ändrar lutning på brädan.

Jag har precis börjat med "stå på händer" och experten på det är inte hemma idag så Vips är rätt vinglig på det. Milla är helt stabil när hon står, Vips behöver bättre core-muskler :D

Nu du @Blueberry, här är lite av de varianter jag kör. Jag börjar med vanlig target träning på en assiett. Varför en assiett undrar ni då? Jo jag vill ha stark kontrast mot underlaget så hunden ska kunna känna av skillnaden och så gillar jag att jag kan höra träffarna :) Det svåra var att få henne att faktiskt trampa på föremålet, automatiskt undviker de att göra det när något är i vägen.
Sen kör jag en övning med att gå i ett skokartongslock och den har jag kämpat ett tag med innan hon fattade att det är alla 4 tassar i som ger belöningen, sen krymper man lådan steg för steg, jag har kört med 8-pack ägg, 6 pack ägg, cocktailtomatlåda och sen den lilla plastburken.

Att snurra på halvbollen var med rätt krångligt. Man får klicka på minsta rörelse på bakbenet och jag trodde vi inte kommit någon vart när det helt plötsligt fungerade.

Sen är det backa upp på olika saker och där är stå på händer mot en vägg slutmålet så jag ändrar lutning på brädan.

Jag har precis börjat med "stå på händer" och experten på det är inte hemma idag så Vips är rätt vinglig på det. Milla är helt stabil när hon står, Vips behöver bättre core-muskler :D

Så impad!
Vispen är jätteduktig! :love:
(Vad stor hon ser ut att vara nu. Typ 31-32 cm? Milla måste se liten ut bredvid. :D)

Okej. Jag backar och provar med en assiett nästa gång. Tänker att när de har fattat assietten så kan jag nog lägga halvbollen på den... ska klura lite!

Ni andra: förstår ni vad jag menar när jag säger att hon är min förebild? :D :bow:

Så impad!
Vispen är jätteduktig! :love:
(Vad stor hon ser ut att vara nu. Typ 31-32 cm? Milla måste se liten ut bredvid. :D)

Okej. Jag backar och provar med en assiett nästa gång. Tänker att när de har fattat assietten så kan jag nog lägga halvbollen på den... ska klura lite!

Ni andra: förstår ni vad jag menar när jag säger att hon är min förebild? :D :bow:
Tack, Visst är hon :love: Jag hon är stor tjej. Hon vill inte stå stilla så hon är inte korrekt mätt någon gång. Måste börja träna på det med.... men jag har fått henne till strax under 32 cm, så hon är rätt mycket större än Tant med sina knappa 28 cm.
Jag har ju världens tålamod när det gäller sådant här. Jag kör små pass belönar och ser vad som händer. Och blir alltid överraskad hur de helt plötsligt kan något trots att det sett ut som om de bara lallat runt lite tidigare pass :D

När de väl fattar att det är baktassarna man menar så kan man rätt snabbt börja byta objekt att göra target på. Kör hårt med dina små :up:

Verkligen! Jag har också försökt en del, speciellt med den hunden jag tycker jag lärt allt man kan med klicker. Hon fattar noll. Jag blir sur (inte på hunden, för att jag inte kan få henne att fatta) och lägger ner. Jag har snällt accepterat att hon inte vet att bakbenen existerar.

Åh vad skönt att läsa den här tråden! Jag har kämpat med att lära in baktasstarget från och till i flera år men tycker inte att det händer nåt :cautious:. Hon kan stå med alla tassar i en låda men vet inte om det har hjälp något? Jag verkar dessutom ha lyckats klicka in att ha targeten mitt under magen, hon står alltså över den med framben på en sida och bakbenen på den andra.

Men skönt att höra att det inte bara är jag som har gått bet här och lycka till ni andra :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka