Tassrengörare

iNHALE

Trådstartare
Någon som vet om dessa är bra? Håller på att bli tokig på all grus som dras in i hallen nu när sambon lagt ny finkornig beläggning på gårdsplanen som är mer som grovt stenmjöl. Det är grus i hela hallen så det knastrar när man går, får dammsuga var och varannan dag för att hålla undan gruset... Våra egna skor kommer jag försöka lösa med en skoskrapa vid entrén men hundarnas tassar är värre, speciellt för min hund som är långhårig.

oster-tassrengorare.jpeg

Ingen aning om den fungerar, men jag insåg att jag har en "handske" med precis samma beklädnad som jag använder för att städa bilen. På med handsken och så dammar man alla små vrinklar och vrår direkt med handen och fingrarna liksom. Tänker att den vore toppen för då kan man ju ta tassen direkt med handen och torka. Tror jag köpte den på jula. Måste prova på hunden :D

Ett annat alternativ är ju att ha en matta med riktig lång, fluffig rugg (säger man så? rugg?) i någon smutsneutral färg (typ grå) och lägga i hallen. Alltså ha en långsmal matta som hunden hinner gå av sig på innan den transporterar in det i resten av huset. Fast du har ju så stora hundar så de kanske tar typ ett steg innan de är förbi :D

Ingen aning om den fungerar, men jag insåg att jag har en "handske" med precis samma beklädnad som jag använder för att städa bilen. På med handsken och så dammar man alla små vrinklar och vrår direkt med handen och fingrarna liksom. Tänker att den vore toppen för då kan man ju ta tassen direkt med handen och torka. Tror jag köpte den på jula. Måste prova på hunden :D

Ett annat alternativ är ju att ha en matta med riktig lång, fluffig rugg (säger man så? rugg?) i någon smutsneutral färg (typ grå) och lägga i hallen. Alltså ha en långsmal matta som hunden hinner gå av sig på innan den transporterar in det i resten av huset. Fast du har ju så stora hundar så de kanske tar typ ett steg innan de är förbi :D
Ska kolla på Jula!

Tror inte en matta är en smidig lösning tyvärr.

Jag har lärt min hund "mattan", dvs. stanna på mattan när man kommer in och "torka tassarna" vilket innebär att han ruskar på sig och då torkas tassarna av mot mattan. Iallafall i 99 fall av 100 försvinner både det blöta och det grusiga på det viset. Jag har en stor hallmatta vid ingången från stallet som täcker hela gången, vägg till vägg och sedan ca 1 meter in men även vid vanliga ingången där mattan är betydligt mindre fixar han det själv galant. Är han blöt upp på benen får jag naturligtvis torka med handduk.

Jag har lärt min hund "mattan", dvs. stanna på mattan när man kommer in och "torka tassarna" vilket innebär att han ruskar på sig och då torkas tassarna av mot mattan. Iallafall i 99 fall av 100 försvinner både det blöta och det grusiga på det viset. Jag har en stor hallmatta vid ingången från stallet som täcker hela gången, vägg till vägg och sedan ca 1 meter in men även vid vanliga ingången där mattan är betydligt mindre fixar han det själv galant. Är han blöt upp på benen får jag naturligtvis torka med handduk.
Hur har du lärt in det? Min hund ruskar sig i princip aldrig så att fånga beteendet och koppla det till ett kommando är nästan omöjligt.

Hur har du lärt in det? Min hund ruskar sig i princip aldrig så att fånga beteendet och koppla det till ett kommando är nästan omöjligt.

Ett tips för att få fram ruskandet är att hälla lite vatten mitt på huvudet.
Ruskar den sig inte ens när den har badat i en sjö eller liknande?

Till TS finns speciella mattor för att samla upp smuts med samma material som tasstorkaren du postade. De är rätt effektiva. Mattorna funkar så att de samlar upp smuts men även släpper igenom så man kan lyfta mattan och sopa bort en stor hög med grus om hunden legat på den.

Tyvärr sprider de väl microplast, men vafan.

Budgetvarianten är toamatta från ikea. Inte lika täta men öglorna gör ju att det blir mkt yta som kan samla upp sand.

Ett tips för att få fram ruskandet är att hälla lite vatten mitt på huvudet.
Ruskar den sig inte ens när den har badat i en sjö eller liknande?

Till TS finns speciella mattor för att samla upp smuts med samma material som tasstorkaren du postade. De är rätt effektiva. Mattorna funkar så att de samlar upp smuts men även släpper igenom så man kan lyfta mattan och sopa bort en stor hög med grus om hunden legat på den.

Tyvärr sprider de väl microplast, men vafan.

Budgetvarianten är toamatta från ikea. Inte lika täta men öglorna gör ju att det blir mkt yta som kan samla upp sand.
Jo ruskar på huvudet gör han ju men inte på hela kroppen och det är nog det som ska till tror jag. Såg en video på en hund som kunde torka tassarna själv genom att sprätta på dörrmattan vilket var praktiskt men han sprätter inte öht så det är också svårt att lära in.

Får kolla lite men känner spontant att någon slags lurvig microfiber-handske/mopp är mest aktuellt.

Jag har fått den där på bilden som pris i lydnadstävling. Jag har vrängt av ”moppen” från handtaget och den fungerar OK som torkhandske till en hund, men tar lite tid att tvätta/torka och kommer inte riktigt åt mellan tårna. Handsken finns att köpa lös, tycker inte handtaget tillför så mycket även om det ska kunna användas som hund/klädborste.

Jag har två golden och använder oftast ”hundhandduk Woof”, som sedan får hänga på tork (och av-sandning) på ett kompostgaller som står vid dörren. De torkar snabbt och är lätt att köra i maskin. Är hundarna väldigt skitiga lägger jag ut handduken i korgen och låter dem ligga och självtorka. Det finns säkert liknande handdukar i andra fabrikat som fungerar lika bra.

Jag lärde in "ruska" i duschen när han hade duschat. Jag la handen på manken med fingrarna bakåt och ruskade lätt samtidigt som jag sa "skaka". Massor med beröm när han ruskade på sig och upprepade ordet skaka (skaka ligger närmare till hands för mig än ruska, därför valde jag det). Sedan shapade jag in beteendet att ruska på sig på mattan, dvs. torka tassarna efter att jag hade lärt in att stanna på mattan. Bara det att han stannar där och vet att han inte ska gå av mattan utan går runt där medans jag klär av mig ytterkläderna gör ju att endel trampas av och när han sedan kom in när han har blivit blöt så ruskade han på sig och då sa jag "torka tassarna" och berömde mycket. Jag har godis på hatthyllan och han vet att han får när vi är klara med "tasstorkandet" och avklädning av ytterkläder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka