Tass Demodicos

Mynta2

Trådstartare
Någon som kan berätta om detta ? Har Googlat och läst, men hittar mest att prognosen är dålig för hundar som fått den. Men vad är dålig då..hur då ? Att den nästintill inte går att bota har jag väl fått fram, och att hunden kunde äta 2 olika mediciner varav den ena var Interceptor. Mer då ? Vad går hela behandlingen ut på ? Hur mycket piller äter dom ? Hur ofta då ? Badar man dom i specialshampo eller vad ?

Anledningen till jag vill veta är att, jag känner en vars mamma har en hund (schäfer 8 år), som otroligt länge (kanske halvåret om inte mer) frenetiskt tuggat sig mellan trampdynorna. Jag kollade för länge sedan, och då såg det ut som svamp..ungefär. Har jobbat på hundskola där vi fick in troligt många labbar med svamp, så jag vet hur sånt ser ut. Och då när jag kollade såg det inte sådär jättehemskt ut. Nu har det gått låång tid sedan jag kollade, så jag tittade på hunden igen...och trampdynorna är som golfbollar stora, helt hårlös mellan trampdynorna och ser inte riktigt klok ut :(. ALLA bilder jag fått upp på Tass demedicos liknar denna hund på pricken. ALLA bilder ser ut som denna hund mellan trampdynorna.

Saken är denna, mamman har inga pengar till veterinär...jag erbjöd mig (eller erbjöd dottern som har hunden lika mycket) att bekosta ett besök hos vet. Dottern svarade svävande och skulle fundera...sen hörde jag aldrig nåt mer om det. Jag ebjöd dom i samma veva mina skattepengar kom, för då var jag ju rik. Jag kan nästan sätta 100 på att det är denna åkomma, och jag vet man måste ta prov..men vad gör man när dom inte går till vet ? Hunden har även upprepade öroninflammationer...kan det hänga i hop med tass problemet kanske ? Det enda som händer när hunden får snett huvud och kliar sig frenetiskt i örat är att dom köper receptfritt öronrens på apoteket...som hjälper....ett tag. Sen är det likadant igen :(

Sv: Tass Demodicos

Visst kan man tänka sig att det rör sig om Demodikos, men med tanke på det du skriver om de återkommande öroninflammationerna är kanske allergi en minst lika aktuell differentialdiagnos. Hunden måste komma till veterinär, allt annat är ett brott mot djurskyddslagen. Säg till hundägarna att hunden måste ha hjälp!

Javisst, allergi kan det ju vara...den tanken har absolut inte slagit mig. Att jag tänkte på demodikos var enbart för att en jag känner fick det nyligen på sin hund. Jag har aldrig vart i kontakt eller haft nån vän vars hund haft det, så den tanken grodde automatikst, och visst, alla bilder ser ut som det. Foderallergi har jag ju hört om, men faktiskt inte att de får tass problem, däremot kli i öronen. Kruxet är ju att få dom byta mat. Tror knappast dom går och inhandlar dyr allergimat :(....eller jag snarare VET.

Ja du, vet inte hur jag ska tvinga i väg dom till veterinären. :confused:

Säg som det är, att de enligt djurskyddslagen måste ge den vård hunden behöver! Annars, anmäl...

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 500
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min hund har haft problem med sin ena tass tidigare, slickat mycket på den och hoppat till på tre ben ibland. Nu har det varit bra så...
Svar
10
· Visningar
2 055
Senast: marsve
·
Hundhälsa Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det...
Svar
10
· Visningar
4 849
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min hund har senaste tiden bitit och slickat otroligt mycket på tassarna. Kanske 1-2 ggr i timmen om hon ligger still (alltså inte...
Svar
13
· Visningar
15 272
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30