Tarmrubbningar

L

lasseman

Jag vet att det finns tusen trådar om magproblem... men vill ändå be om råd.

Min häst har de senaste två månaderna varit ganska dassig i magen, under ett par veckor var det komockor. Hon är uppblåst och gasig. Hon har varit väldigt känslig vid beröring från ljumsken och in mot ljuvret men det har blivit bättre. Hästarna går ute i en stor rasthage som i denna väderlek är både lerig och bajsig :crazy:. Hon var som sämst när det innan jul var geggigt och äckligt och jag såg hur de gick och grävde i grässvålen, troligen efter gräsrötter. När det frös på blev magen bättre men samtidigt har jag börjat ge Gastrofor (homeomatmedel för magproblem som hjälpt henne tidigare), sett till att erbjuda henne ljummet vatten på morgonen och kvällen då jag vet hon har sina vattenintag samt försökt kurer av bakjäst respektive Proviva. Men idag var magen sämre igen, samtidigt som hagen har tinat och blivit geggig. Den har aldrig varit extremt geggig och det finns stora partier där de inte har bajsat men det är ju inte direkt något man vill de ska äta på. De har fri tillgång på hö från ett upphöjt foderbord. Jag har slängt in granar för dem att tugga på, just nu jobbar de på julgranen :D. Hon är inte tillbaka till koblajestadiet och som sagt inte lika beröringskänslig men inte heller bra. Hon känns också allmänt grinig vid skötsel (värre än vanligt...)

Så min fundering är om hon går och gräver i jorden för att hon lider brist på något. Det verkar onekligen som magproblemet hänger ihop med att de går och bökar i jorden och jag vet att hon har en extra känslig mage. Hon får hö, korn och mineraler som ska täcka det mineralbehov hon ska ha enligt foderprogrammet. Dessutom får hon alltså Gastrofor för magen. Kan det hjälpa att ge henne extra vitaminer också, generellt säger ju de flesta foderexperter att hästar som inte tränas hårt inte behöver vitaminer om höet är fräscht och bra lagrat (vilket det är) så jag har inte brytt mig om det. Hon tränas på hobbynivå (ridning 4-6 dagar i veckan, ca 1 timmme). Eller finns det någon speciell mineral som kan vara extra viktig att tillföra.

Kom gärna med tips och idéer vad det kan bero på och hur jag kan komma tillrätta med problemet.

Sv: Tarmrubbningar

Vi gav Proviva till vårt föl som fick reaktion på något i hagen när det var sådär geggigt och äckligt. Det kändes som det fungerade, han var dock inte lös i magen utan fick svullna ben, men det ska ändå ha varit en reaktion från tarmfloran.

Ett av våra ston som importerades från Irland som åring åt jord när hon kom till oss (var då 5). Det visade vara så att hon hade magsår och att jordätandet lindrade detta. Jordätandet ledde till sandkolik tillsut.
Det var många resor med vet. innan det blev bra.
Fortsätter hon kanske du ska ta in henne och kolla magen?
detta sto var aldrig dålig i magen på det viset du beskriver och visade ingen tecken på att vara sjuk eller hängig heller.

det är det enda jag kan komma och tänka på.
'
'hoppas det löser sig

/neinor

Jag kanske ska köra på med lite mer Proviva, det kändes onekligen bättre en bakjästen. Har svårt att se att Proviva skulle kunna försämra - även om jag blir ruinerad...

Det lät ju inte så uppmuntrande.

Fast jag har ändå svårt att tro att hon har magsår. Hon är vid gott hull (lite trivselvikt rent av:angel:) och hon har gått på fri tillgång sedan hon kom till mig för två och ett halvt år sedan. Hon lever inte heller ett särskilt stressat liv:D, tävlingar och kurser i mycket liten omfattning. Har frågat flera (vet. och equiterapeut) som tittat på henne om just magsår men ingen har heller trott på det spåret. Men visst, blir det inte bättre får jag ju kolla upp saken hos veterinär!

Prova att ge ProEquo. Det är Proviva men för häst. Vår ena häst fick detta då hennes mage blev helt kajko efter långvarig medicinering.

Ok, det kanske är lättare att få i dem, även i högre doser, så kanske det blir lite billigare i längden. Var får man tag på det?

Tyvärr kvarstår ju också frågan, varför hon går gräver i jorden och varför hon blir dålig. Några idéer?

Att dom gräver efter rötter kan både bero på tristess o avsaknaden av nån mineral. Men prova att ge "Tarmflora" den heter kanske inte så längre men fråga på ex granngården, dom har den. Detta gav jag till min häst efter hans tarmvred o lite ibland speciellt under kladdigt vintertid (då dom gräver i hagen) o han hade aldrig mer diarré. Det stabiliserar tarmfloran o hjälper magen att bli bra igen. MEN gå över din foderstat lite o se om hästen saknar nånting i mineral/vitaminväg...På "Tarmfloran" finns det exakt hur du ska ge hästen osv..så det inte blir för mkt. Ingen fara med det heller men inget att rekommendera.:grin:
Lycka till!!

Sök på google, antingen kan man beställa direkt från grossisten eller så finns det återförsäljare. Jag köpte hos veterinären.

Kan det vara KRAFFTs MagTarm? Det har jag gett tidigare och sett vissa resultat med men inte så mycket att det motiverar utgiften (svindyrt!!). Nu ger jag istället Gastrofor som ska ha samma funktion och som jag tidigare tycker mig ha upplevt bättre resultat med. Det är ju inte så att hon har diarrée, det är bara inte helt fasta bollar, vilket till mig signalerar att det inte riktigt är som det ska.

Att analysera foderstaten är vad jag gjorde, i början av säsongen, innan detta problem uppkom. Enligt de normala rekommendationer jag fått ska hon få i sig de mineraler en normal häst behöver (ger KRAFFTs blå MINER i granulat).

Min fråga var just, kan jag ha missat något i mineralväg? Kan det finnas vits att köpa tillskottsfoder av vitaminer? och då menar jag utöver vad ett ordinärt foderstatsprogram anger. Jag försöker tänka lite "utanför boxen" - om ni förstår?

Gjorde det, ska beställa från grossisten. Tack för tipset, värt ett försök!

Vad det kan bero på har jag inga konkreta idéer om, men jag brukar ge min ca 1 liter svalnat camomill thé när kistan är risig. En 1-2 ggr/dag i två dagar brukar göra susen. Kan ju vara värt att testa..
Lycka till!

//Cinnamon

Kan det vara KRAFFTs MagTarm? Det har jag gett tidigare och sett vissa resultat med men inte så mycket att det motiverar utgiften (svindyrt!!). Nu ger jag istället Gastrofor som ska ha samma funktion och som jag tidigare tycker mig ha upplevt bättre resultat med. Det är ju inte så att hon har diarrée, det är bara inte helt fasta bollar, vilket till mig signalerar att det inte riktigt är som det ska.

Att analysera foderstaten är vad jag gjorde, i början av säsongen, innan detta problem uppkom. Enligt de normala rekommendationer jag fått ska hon få i sig de mineraler en normal häst behöver (ger KRAFFTs blå MINER i granulat).

Min fråga var just, kan jag ha missat något i mineralväg? Kan det finnas vits att köpa tillskottsfoder av vitaminer? och då menar jag utöver vad ett ordinärt foderstatsprogram anger. Jag försöker tänka lite "utanför boxen" - om ni förstår?

Mina erfarenheter av Kraffts mineraler är att de inte fyller hästens behov av vitaminer och mineraler tillfredsställande. De mineralerna är oftast syntetiska (konstgjorda) och gör att hästen har svårt att tillgodogöra sig den mängd som står på förpackningen. Dessutom innehåller just den du ger väldigt lite vitaminer och mineraler, vilka kan behövas extra av vid olika problem t.ex. magstörningar el. muskelproblem. Jag ger själv mina hästar Biopromin (organiskt och lättare upptagningsförmåga för hästen) från AMEproducts. Ett utmärkt vitamin och mineraltillskott som har gjort att mina hästar mår mkt bättre. Hästarna har fått glansig päls, gelemuskler (den mkt spända och ömma "gamlingen" jag har mår mkt bättre nu sedan mineralbytet. T.o.m. massören blev förvånadefter två veckor med Bioprominet, och har förbjudit mig att sluta med de:)) och dessutom har alla varit bra i magen denna vinter (tre av fyra hästar har någon gång haft kolik, den fjärde har små kottar)
Min "gamling är tarmopererad för ca 180000:-, så det känns skönt av denna anledning att ge extra tillskott. Förutom en massa olika vitaminer och mineraler innehåller de även fysiologiska tarmbakterier. Doseringen är låg så det blir inte så mkt annorlunda i pris mot vanliga mineraler (men innehåller ju då dessto mer:))

Mitt förslag är att börja med Biopromin. Sedan att köpa mash av något slag, t.ex. Eggersmann el. vad du kan få tag på (bra för hästar med magtrassel). Min tarmopererade häst och den med små kottar fick mash i 14 dgr i följd för att få magen i form, sedan kan man ge det en/två gånger i veckan. Min häst med små kottar får större och finare utav mashen:)! AME har även vissa kurer för olika problem t.ex. magproblem. Om du ringer och hör med de kan du få bra hjälp, det har jag fått:)!

Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipset. Själv har jag varit nojjig att inte ge pelleterade mineraler men vet att MINER kanske inte är perfekt. Gav några andra mineraler, skulle vara helt naturligt från örter men det blev också så hysteriskt dyrt. Kanske ska prova dina mineraler, om de dessutom inte är så mycket dyrare.

Det här med kostnader kan kännas svårt. Är det något som man vet ger effekt är det självklart OK att lägga en hel del pengar på det. Men det finns så mycket som säljs som förebyggande och med olika teorier om hur livsviktigt det är (vilket de flesta veterinärer bara skakar på huvudet åt). Så det gäller ju att vara lite kritisk vad som är värt pengarna.

Nu har jag beställt mineraler från Homeopathuset, de har jag använt förut med samma motivering som du ger, när hon var dålig förut. När hon blev bättre då trodde jag det berodde på andra saker men nu känner jag att det är lika bra jag ger precis samma saker som när hon blev bra förra vintern. Ska också beställa ProEquo, verkade vettigt. Sedan finns det nog inte mycket mer jag kan göra...

Tack för insikten...:angel:

Nu är hon sämre igen :crazy:.

Stärker min teori om att det beror på att de går och bökar i marken för det har varit geggigt i några dagar pga plusgrader. Men nu är det minus och fruset igen, har varit det hela dagen, så blir hon bättre medan det är kallt kan jag ju nästa vara säker.

De nya mineralerna är inhandlade, väntar på svar om "Provivan" för hästar och hon har julgranen att smaska på. Jag hoppas naturligtvis att hon ska sluta böka i marken men om inte, vad kan man hitta på? För det kan ju alltid bero på tristess, hagen är inte superkul. Den är inte liten men ligger på en helt platt vall, de har ett vindsskydd och foderbordet, that´s it. Ingen av hagkompisarna faller henne i smaken så dem jagar hon mest, om hon öht bryr sig om dem. Finns det något annat man kan slänga in för att ge stimulans, hon är inte direkt den lekfulla typen så det får nog vara något man kan äta :angel:.

Liknande trådar

Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 132
Senast: Boerperd
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 277
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30