Tarkettgolv + hund = ?

fetange

Trådstartare
Vi får hem våran fralla nu på onsdag vilket ska bli jättekul! :D
Min fråga är om någon har erfarenhet av nylagt golv + hund? Tänkte på repor osv.
Golvet ifråga är ett Tarkett valnöt, klickgolv. Inte lackat utan matt i ytan.

Sv: Tarkettgolv + hund = ?

Vi har haft Frallor i över 10 år därhemma nu, och parkettgolvet är inte vad det en gång varit om man säger som så ;) Om dom bara går lugnt och stilla är dom för lätta för att göra några repor, men när dom springer, hoppar, landar eller busar omkring allmänt så lämnar det spår rätt så lätt. Framför allt i vuxen ålder då.

Har själv parkettgolv hemma, sådant fint i ek. Har 4 st Amstaffar, hade dock bara 2 när jag flyttade hit. Men det har blivit väldigt förstört på mindre än 1 år.

Laminat håller för vilda lekar, men inte tarkettgolv! Att gå på är ingen fara, men rivspurt iväg och bus är förbjudet;) Är det i hela huset eller kan du stänga av den delen? kanske bara ha öppet när ni är med och kan kontrollera farten.

Till båda:
Ajdå :p Då var det som jag trodde!
Det är i hela (en trea) förutom köket, där är det nån typ av lackad ek. Att undvika bus kommer nog bli svårt när man får hem en 8 veckors valp, stackars mitt älskade golv bara :p

Jag har riktiga furugolv hemma = väldigt mjuka!

Vi har löst det så enkelt att vi köpt vanlig nålfiltsmatta och lagt i hallen, där just rivstarter och stopp sker mest. Mattan är lätt att damsuga och hålla ren! Dessutom är den billig (40-50.-/kvm) och kan klippas till så att den täcker även i "vinklar och vrår" och är enkel att byta ut om någon hund råkar kräkas på den eller liknande.

Mattan är desstuom perfekt för bus, då den ge betydligt bättre fäste än trägolven!

/Swat

det värsta som kan hamna på parkettgolv är inte hundklor utan hundsaliv! låt inte hunden äta något på golvet och skydda det med mattor och genom att bona det ofta. då slits det inte lika snabbt.

Jag var nog lite otydlig, det är Tarkett valnöt trägolv, inte laminat :)

Bra tips med mattorna. Vi får hålla koll på var rivstarterna börjar och isf täcka där!
Hundsaliven ska vi definitivt hålla koll på. Vet en som hade en korsning rottis/irl. varghund som dreglade ofantligt och hennes vita väggar var svartprickiga från hans slem. Det bara flög när han skakade på huvudet!
Våran hund kommer att få sin mat i köket och det golvet är äldre, inte lika fint och det bryr jag mig inte lika mycket om :p

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 338
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 380
Senast: Hermelin
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 145
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
848
Senast: JosephineR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka