Tar tio steg när jag ber om ett, vad göra?

G

Giraff

Jag har precis börjat lära känna min nya medryttarhäst och arbetar med henne från arken (NH). Problemet är bara att hon har svårt att stå stilla och är okoncentrerad. Ibland kan jag ge tydliga signaler t.ex snurra repet fort mot hennes bak, och hon reagerar inte först. När hon väl reagerar går hon runt i en cirkel istället för att flytta ett steg. Jag släpper energin och trycket direkt, men fortfarande är problemet att när jag ber om ett steg tar hon gärna tio. Även om jag bara ger henne en liten signal kan hon flytta flera steg eller börja gå framåt eller bakåt istället för att bara flytta sig för trycket.

Ska jag lägga tryck i grimman för att få henne att stanna? Eller vad ska jag göra för att komma åt problemet? Alla tips mottages tacksamt och beaktas :)

Sv: Tar tio steg när jag ber om ett, vad göra?

Ingen som har något tips? :(

Du ska aldrig hindra en häst från att uttrycka sig, dvs du skall itne stoppa henne.

Under förutsättning att du gör rätt så låt henne ta de steg hon tar.
I sinom tid kommer hon då att börja ta ett.

Jag kan dock inte lova dig att du gör rätt, effekten om du gör fel kan bli att hon bara snurrar runt.
Du har en tränare i din stad. Be henne komma och hjälpa dig eller åk ut till henne.

jag vet, jag har en väldigt bra tränare men tyvärr har jag inte råd att åka ut till henne, särskilt eftersom hästen "bara" är min medryttarhäst. En av anledningarna till att jag jobbar mycket med henne från marken är oxå att hon inte går in i transporten, något som jag tänkt träna med henne.

Jag blev hjälpt av ditt svar att inte hindra henne. Har själv tänkt i den banan men blev osäker på om det var bättre att korrigera. När jag flyttade bakdel och framdel igår tog hon nästan varje gång bara ett eller ett par steg :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?